POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową 

poznan@jewish.org.pl

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

Kalendarz

 

KLIKNIJ TUTAJ calenda1.jpg

Hebrajski on-line

hebr.jpgKliknij obrazek
erec.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

TSKZ

tskz.jpg

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Muzyka klezmerska

radio kl.jpg
DLACZEGO UNIKANIE ZŁOŚCI JEST TAK WAŻNE?  Email
Rabbi Eli J. Mansour – “Patah Eliyahu. The Daily Halacha”
Rambam w Hilchot Deot (2:3) bada negatywną naturę gniewu i zaleca oddalenie się od niego na jak najdalszy kraniec. Wg Rambama, należy się ćwiczyć w nieokazywaniu złości nawet w bardzo uzasadnionych przypadkach, co do których moglibyśmy pomyśleć, że złość jest jak najbardziej właściwą reakcją. Kiedy ktoś uzna, że okazanie złości jest konieczne w celu pouczenia dzieci czy innych podopiecznych, powinien uczynić to niejako na zewnątrz, natomiast w swym wnętrzu powinien mieć pełną kontrolę nad swymi emocjami. Rambam przytacza liczne komentarze dawnych Mędrców podkreślające wagę
złoszczenia się, wśród nich i tę: “Ten, kto wpada w złość, jest jak bałwochwalca”. Uczony, który wpada w złość, traci swą wiedzę, a prorok – możność prorokowania. Rambam posuwa się tak daleko, że stwierdza, iż życie baale hema, ludzi, którzy łatwo się złoszczą, “w ogóle nie jest życiem”. Zatem właściwe jest niezważanie na zniewagi i rany i nieodpłacanie gniewem.


W Hilchot Teszuwa (7:3) Rambam następnie pisze, że obowiązek teszuwy (żalu za grzechy) dotyczy nie tylko tych, którzy popełnili zakazane czyny, ale także tych, którzy odznaczają się niewłaściwymi cechami charakteru. Osoba skłonna do gniewu, zawiści, chciwości, próżności lub łakomstwa musi czynić pokutę za swe wady, nawet jeśli nie popełniła żadnego konkretnego zakazanego czynu. Rambam zauważa, że skrucha jest ogólnie rzecz biorąc trudniejsza w przypadku niewłaściwych cech charakteru niż w przypadku popełnionych czynów. Postanowienie, by na zawsze już powstrzymać się od popełniania jakiegoś czynu, jest o wiele łatwiejsze niż zmiana sposobu postępowania, do którego ktoś się przyzwyczaił – to czyni taką teszuwę szczególnie trudną.
Wypada zatem nie złościć się, przeprowadzać poważne, szczere badanie własnego wnętrza, a także wyrażać żal za wszystkie sytuacje, w których okazało się gniew.
Rabbi Eli J. Mansour – “Patah Eliyahu. The Daily Halacha”, s. 89-90, tłum. M. Łokietek
 
/żródło:the 614 commandment sociwty/
 

ATTENTION !

About the visits

to the grave

of Akiva Eger

please get in touch with Mrs.Estera +48 726 100 199 Or gekafka@jewish.org.pl

SZABAT

Kochani, spotkania szabatowe wstrzymane do odwołania ze względu na ważny remont w siedzibie Gminy. Powiadomimy o wznowieniu spotkań.

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

JEWISH.PL

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

OTWARTA

otwarta.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl