POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Czas naszego życia - o znaczeniu Szabatu Mevarchim  Email

Najczęściej stosowanym sposobem potraktowania kalendarza jako przestrzeni ponad 300 dni usianych świętami i datami o specjalnym znaczeniu, jest podział na poszczególne odcinki. Aby to morze dni uczynić bardziej przejrzystym, a specjalne wydarzenia były łatwiejsze do zlokalizowania, podzielono rok na dwanaście odcinków, nazywając każdy „miesiącem”.

 

Chasydzcy mędrcy patrzą na nie z nieco odmiennej perspektywy.

Te dwanaście miesięcy postrzegają jako dwanaście twarzy roku,  przez co  specjalne wydarzenia miesiąca nadają mu odpowiedni charakter,  nastrój. Idąc drogą takiego rozumowania, święta żydowskiego kalendarza  nie są jedynie wyspami  w morzu nudnego czasu, ale wykładnikami duchowego charakteru poszczególnych miesięcy. Osiem dni święta Pesach intensyfikują specyfikę  miesiąca Nissan, miesiąca odkupienia. Purim jest jednodniowym wybuchem niepohamowanej radości, która charakteryzuje miesiąc Adar; trwoga przed Rosz HaSzana i Jom Kipur i radość doświadczenia pojednania w Sukot są wykładnikami rozmaitych elementów  w „ukoronowaniu”  B-ga jako króla wszechświata, który jest osnową miesiąca Tiszrej.

Innymi słowy, dwanaście miesięcy żydowskiego kalendarza to dwanaście specyficznych okresów czasu oddziaływujących  na siebie, każdy z własnym unikalnym charakterem. Święta są jakby górami i dolinami w charakterach czasu, które wywierają dobitny wpływ na ogólne właściwości miesięcy.

Ostatni Szabat każdego miesiąca – który może odbyć się pomiędzy 23 a 29 dniem miesiąca – jest Szabatem Mevarchim  HaChodesz – Szabat błogosławiący miesiąc”   Podczas tego Szabatu odmawia się specjalne modlitwy, błogosławieństwa na nadchodzący Nowy Miesiąc – Rosz Chodesz i wnosi się prośby do B-ga „o ponowienie…dla życia, pokoju, dla szczęścia i radości, dla ratunku i pocieszenia..”  Stosownie do nauk chasydzkich,  „błogosławieństwo miesiąca”  jest pokarmem i energią duchową dla nadchodzącego miesiąca.

Tak więc, ostatnie dni zamykające każdy miesiąc, są unikalnym fenomenem – zespalają przestrzeń w której nakładają się na siebie czasy o różnych charakterach. Dla przykładu – któryś  Szabat może być 25 Aw. Jako taki, jest integralną częścią miesiąca Aw, którego właściwością jest „żałoba i pocieszenie”, żałoba po  zniszczonej Najświętszej Świątyni i załamaniu się naszych relacji a B-giem, oraz pocieszenia w nadziei na odbudowę. Ale w tym samym czasie mamy również Szabat i błogosławieństwa z którymi wchodzimy w nadchodzący miesiąc Elul – miesiąc charakteryzowany boskim miłosierdziem i zażyłością z B-giem.

I taka jest też prawda o każdym Szabacie Mevarchim: zakorzeniony w jednym miesiącu i jego właściwościach, przenosi niejako te właściwości w nadchodzący miesiąc, stymulując  przepływ duchowej energii, nasyca następne dwanaście odcinków czasu które zawiera nasz kalendarz.

I tu mamy naukę, w jaki sposób chcemy wykorzystać doświadczenia z różnych okresów naszego życia.

Często docieramy do punktu w naszym życiu, który inspiruje nas do „odwrócenia karty”, do ponownej oceny naszej przeszłości, do regulacji, a nawet radykalnej zmiany naszych wizji i podejścia do życia. Również często - to wraz z „zerwaniem” z przeszłością, wyrzekamy  się wcześniejszych osiągnięć. To tak, jakby wszystko co robiliśmy do tej pory, miało by być zastąpione naszym „nowym ja”.

Ale jak co miesiąc, Szabat Mevarchim uczy nas o różnych,  a nawet przeciwstawnych cechach postaci łańcucha czasu, w którym każda nauka  przerasta wartością nauki poprzednie. Tak – nowy rok, miesiąc, tydzień, dzień, godzina czy moment naszego życia – zawsze powinien prowokować nas do nowego rozumienia, nowych uczuć, osiągania nowego: sam fakt, że przeszliśmy z jednego terminu do innego oznacza, że musimy wykorzystywać nowe możliwości ukryte w nowym środowisku. Jednocześnie, jednak trzeba doceniać, jak bardzo jest „błogosławioną” każda nowa chwila, wzbogacona doświadczeniami upływającej chwili, która ożywia i wzbogaca własne zalety i osiągnięcia.

Na podstawie nauk Rebe Lubavitcher, Rabbi Menachem Mendel Schneerson, opracował Yanki Tauber.

(Tekst ze strony chabad.org. Przekład własny G.E.Kafka)

 

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl