POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Sawicka: Ubój rytualny okazją do antysemickich obelg  Email

Debata o dopuszczalnych zasadach uboju rytualnego jest konieczna. Nie mogę się jednak zgodzić na posługiwanie się w niej haniebnymi antysemickimi argumentami, nie mogę się zgodzić na bezpodstawne zniewagi i oszczerstwa rzucane rzekomo w obronie zwierząt. Czy rzecznicy praw zwierząt rzeczywiście potrzebują takiego poparcia? – pisze Paula Sawicka.

Zabieram głos w tej sprawie poruszona lekturą ogłoszonego w Internecie listu, który do premiera Donalda Tuska skierowała pani Katarzyna Markusz (List do Premiera w związku z dyskusją o uboju rytualnym). Nie należę do osób, którym judaizm byłby w jakikolwiek sposób bliski. Nie jest mi bliska żadna religia, a fundamentalizm niektórych wyznawców jest mi wręcz obcy. Jednocześnie akceptuję prawo do wyznawania każdej religii i respektuję ich zasady dopóki nie ograniczają wolności i praw innych. I ludzi i zwierząt. Debata o dopuszczalnych zasadach uboju rytualnego jest konieczna. Nie mogę się jednak zgodzić na posługiwanie się w niej haniebnymi antysemickimi argumentami, nie mogę się zgodzić na bezpodstawne zniewagi i oszczerstwa rzucane rzekomo w obronie zwierząt. Czy rzecznicy praw zwierząt rzeczywiście potrzebują takiego poparcia?

Debata o dopuszczalności uboju rytualnego jest konieczna. Jak wiele innych „odwiecznych” zwyczajów czy praw ubój rytualny musi być na nowo osądzony zgodnie z normami, które dziś wyznajemy lub do których aspirujemy. Odrzuciliśmy niewolnictwo, odrzucamy rasizm, prymat mężczyzn nad kobietami, czy potępienie homoseksualizmu, w Indiach zaniechano palenia wdów, a w Europie odstąpiono od palenia heretyków i czarownic. O wiele zasad się wciąż spieramy. Przyznajemy prawa i swobody ( w tym religijne) ludziom. Troszczymy się o prawa zwierząt. I w tym kontekście, kontekście zgodności ze współcześnie akceptowanymi normami, musi być podejmowany problem uboju rytualnego, obrzędu religijnego, który ma również aspekty, polityczny i ekonomiczny. Jak się okazało nie potrafimy ograniczyć dyskusji do tego kontekstu. Do głosu dochodzą nieprawdziwe, agresywne i nienawistne argumenty, wzmocnione przez utrwalone uprzedzenia i stereotypy.

Dyskusja stała się rzekoma, bo zamiast prowadzić do (choćby próby) rozwiązania problemu, jeszcze go zaognia stając się pretekstem do wyrażania nieskrywanej wrogości głównie wobec Żydów, stając się platformą ekspresji najohydniejszych antysemickich inwektyw. Niektóre z nich przytacza w swoim liście pani Katarzyna Markusz. Powinniśmy się wstydzić tych słów, bo wypowiadają je osoby tak zwanego zaufania publicznego. Ja się wstydzę.

Dyskusja stała się rzekoma, bo brakuje w niej rzeczywistego zainteresowania cierpieniem zwierząt transportowanych i prowadzonych na wszelką rzeź. Brakuje w niej zainteresowania akceptowalnymi zasadami wszelkiego uboju (o ile to nie oksymoron), w tym zasadami religijnymi narzucanymi przez Torę i Koran. A trzeba wiedzieć, że zawarte w Torze zasady uboju bydła i drobiu nakazują, by zwierzę przeznaczone do spożycia było hodowane i transportowane w humanitarny sposób, a jego śmierć szybka i bezbolesna. Koran zaś zakazuje spożywania mięsa zwierząt zabitych z okrucieństwem.

Dyskusja stała się rzekoma, bo brakuje zainteresowania tym, w jakim stopniu zasady uboju humanitarnego są przestrzegane w praktyce „nierytualnych” rzeźni albo wiejskich gospodarstw, czy zwierzę ubijane rytualnie cierpi bardziej, niż w „zwyczajnej” rzeźni, gdzie jest uprzednio ogłuszane, czy możliwe jest takie praktykowanie uboju rytualnego, które uczyni zadość tym zasadom.

Dyskusja stała się rzekoma, bo nie podejmując tych kwestii nie szuka rozwiązania, bo w przestrzeni publicznej najdonośniej rozbrzmiewają jej obelżywe, haniebne, antysemickie argumenty. Źle by się stało, gdybyśmy na koniec odnieśli wrażenie, że to one miały wpływ na decyzję o zakazie uboju rytualnego.

Paula Sawicka

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl