KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

"Kochaj bliżniego..."  Email
"Kochaj bliźniego, jak siebie samego".
Jednak często zapomina się, że to nie jest wcale całość tego przykazania. Że istnieje jego dalszy ciąg. Że po słowach "siebie samego" nie ma żadnej kropki.
Oryginalne brzmienie hebrajskie tego przykazania to: "Weahawta lereacha kamocha ani Haszem", czyli "Kochaj bliźniego, jak siebie samego Ja jestem Bóg."
To, że słowa "Ja jestem Bóg" tam się pojawiają, jest równie istotne jak fakt, że - współcześnie - tak często zostają pominięte, gdy przytacza się to przykazanie.
Słowa te, to pieczęć, która Bóg stawia natychmiast po swoim dekrecie.
"Nie czyń bliźniemu tego, co tobie niemiłe" - to jest zasada, która daje się łatwo wytłumaczyć koniecznością bezkonfliktowego funkcjonowania ludzi w społeczeństwie.
Ale "kochanie bliźniego"!?
To jest znacznie wyższy (najwyższy!) stopień doskonałości etycznej, dlatego Bóg potwierdza to przykazanie swoim natychmiastowym "podpisem", aby rozwiać wszelkie wątpliwości, że tylko taka jest droga człowieka do lepszego świata.
Jednak jest w tym też coś jeszcze więcej: z czysto logicznego punktu widzenia, jeżeli nie ma Boga, który nakazuje nam kochanie naszego bliźniego jak samego siebie, to nie istnieje żaden, najmniejszy nawet racjonalny powód, aby człowiek poczuwał się do obowiązku takiego traktowania innych ludzi.
Bo niby dlaczego?! Dlaczego mamy kochać innych tak jak siebie? Przecież to zaprzecza naturalnej i potężnej skłonności, aby siebie traktować inaczej, lepiej niż innych. To właśnie naturalna, instynktowna potrzeba traktowania siebie lepiej - dbania o siebie - jest podstawowym sposobem na przetrwanie i unikanie bólu, cierpienia, wysiłku, niepowodzenia.
Przykazanie to nakazuje człowiekowi rozszerzenie tej wyjątkowości na innych ludzi. Jest to chok, czyli takie przykazanie, które nie może być racjonalnie uzasadnione. Pochodzi ze świata transcendencji i wyraża prawdę tak doskonałą etycznie, że jest ona z gruntu przeciwna naszym naturalnym, egoistycznym odruchom.
Dlatego Bóg - natychmiast po ogłoszeniu tego przykazania - przypomina, od kogo ono pochodzi. Przywołuje cały swój autorytet. Bo nie zapominajmy, że bez istnienia Boga, nie ma żadnych przykazań, żadnej obiektywnej etyki. Wszystkie nakazy i zakazy dotyczące etyki są zaledwie ludzkimi opiniami i bez transcendentnego źródła, które je uzasadnia w sposób ostateczny, są traktowane wyłącznie jako subiektywne opinie.
Nawet tak elementarne zasady etyczne jak "mordowanie jest złem" lub "kradzież jest złem" są wyłącznie ludzkimi opiniami, z którymi każdy może się nie zgodzić, jeżeli nie stoi za nimi autorytet spoza ludzkiego świata.
Tym przykazaniem Bóg stawia sobie za cel całkowite przeobrażenie człowieka. Jego rewolucyjność jeszcze się nawet w pełni nie ujawniła.
Bo może potrzeba nie trzech, ale dziesięciu lub stu tysięcy lat, nim przykazanie to osiągnie swój cel?
A jest nim przemienienie naturalnej, ludzkiej woli zdobywania, w świadomie przyjętą wolę dawania: zastąpienie haracon lekabel całkowitą opozycją - haracon lehaszpia.
 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl