KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Gaga - izrelska rewolucja w tańcu..  Email
Israel
Kiedy po raz pierwszy usłyszałam słowo „gaga” nie miałam pojęcia co ono oznacza. Wtedy na twarzy mojej niemieckiej koleżanki z którą studiowałam w Belgii, zarysował się dziwny grymas, sugerujący: „z drzewa spadłaś? jak mogłaś nie słyszeć o gaga?”.Wówczas nie rozumiałam jej zbulwersowania moją niewiedzą na temat izraelskiej techniki tańca rewolucjonizującej świat. Do czasu kiedy w październiku 2010 roku po raz pierwszy uczestniczyłam w zajęciach „gaga” na Akademii Muzyki i Tańca w Jerozolimie. To czego doświadczyłam zarówno fizycznie jak i osobiście przerosło moje najśmielsze oczekiwania.

Znalazłam się w sali gdzie lustra były zakryte czymś w rodzaju ogromnej płachty a instruktor znajdował  się w samym centrum otoczony ze wszystkich możliwych stron - swoimi studentami. Płynęli, dosłownie i przenośnie. Coś w rodzaju, kiedy pozwolisz swojemu ciału na falowanie w najróżniejszych kierunkach, bez większej kontroli nad własnymi ruchami. Zaczęłam ruszać się powoli i płynnie. Instruktor kazał nam skupić się na poszczególnych częściach ciała (które od lat były „martwe”).

Zaczęliśmy uaktywniać, poznawać i oswajać się z nową strukturą ruchową poszczególnych części naszego ciała. Posłużę się tutaj przykładem „Luna”, która jest połączeniem stawowym pomiędzy metacarpals* i  proximal phalanges** znajdujących się na powierzchni dolnej, naszych palców. Jest to miejsce, nazwane „księżyce” pochodzącego od łacińskiego słowa luna- księżyc. Jeśli skupimy się na tych częściach naszego ciała, głównym celem będzie odizolowanie od siebie „księżyców” znajdujących się w naszych stopach i dłoniach. Ruch ten pobudza i rozwija zmysły oraz wrażliwość naszych koniczyn. Z tej „płynności” przeszliśmy do izolacji poszczególnych partii ciała znajdujących się w tej samej lokalizacji jak zostało to opisane w przykładzie powyżej. Oprócz tego, nie mogłam zaprzestać się ruszać, jako że zaprzepaściłabym całą wcześniejszą pracę.

Od rozpoczęcia zajęć aż do samego końca (lekcja zazwyczaj trwa od godziny do godziny i 15 minut) uczestnicy muszą kontynuować ruch który w rezultacie pozwala na osiągnięcie całkowitej harmonii bez względu na to gdzie został zapoczątkowany. Musiałam przez cały okres trwania zajęć być  „dostępna” i czujna na polecenia nauczyciela. W żaden sposób nie mogłam zapomnieć o istnieniu innych uczestników, nawiązywać kontakt wzrokowy z nimi, nie być obojętną i reagować na to co dzieje się wokół mnie. Gaga składa się z multi-warstwowych zadań a fundamentalną zasadą jest reakcja na to wyzwanie. Uczestnicy mogą poruszać się wolno w przestrzeni wczasie kiedy szybka akcja rozwija się w jednej części naszego ciała. Taka dynamika ruchowa jest tylko przykładem co może dziać się w naszym ciele w tym samymczasie.

 

Pozwalamy naszemu umysłowi na obserwację i analizę, szczególnie wtedy kiedy poruszamy się szybko, jesteśmy świadomi odległości pomiędzy naszymi częściami ciała, świadomi „tarcia”, frykcji pomiędzy naszym fleshem (ciałem) a kośćmi, odczuwamy poczucie ciężaru naszego ciała, świadomi lokalizacji niepotrzebnych napięć”*** 

Pamiętam jak już na samym początku „gagi”  doświadczyłam niezwykłej i obcej mi wówczas wewnętrznej radości, profesjonalnie nazywanej inner smile. Każdy ruch wywoływał w moim ciele i umyśle poczucie szczęścia Czasem rodzaj tego szczęścia odnajdywałam po zakończeniu serii szybkich i gwałtownych ruchów. Wtedy bowiem dynamika i tempo ciała pracuje na najwyższych obrotach i kiedy ciało nie pozwalało nam na więcej, zaczyna się odliczanie od 10 w dół, wszyscy razem, głośno i wyraźnie: ten, nine, eight... i kiedy zostaje wymówiona jedynka, ciało powraca do początkowego „unoszenia się”, tzw. „floatingu”. Czujemy jak cała ta kumulacja energii zaczyna rozkładać się w naszych mięśniach, kościach, krąży razem z krwią i naszym oddechem... a my czujemy się po prostu szczęśliwi. Taki stan ciała i umysłu można porównać to stanu podekscytowania seksualnego. Shir Hachman słusznie wysunął wniosek iż „Gaga oferuje grupę „klimaksów”. W czasie lekcji, nie musimy naśladować ustalonych już wieki temu póz i sekwencji ruchowych jak to dzieje się w balecie a także nie istnieje zagadnienie „ważności” ruchowej, wszystkie ruchy traktowane są jednakowo za „ważne”, zatem gaga oferuje nam tylko nie hierarchiczną sekwencję ruchów kulminacyjnych”.

Gaga jest uważana za rewolucję w tańcu ponieważ najważniejszą zasadą jest bezpostaciowość oraz bezkształcie. Nawet jeśli istnieje kształt, fundamentalną zasadą tego kształtu jest pozostanie w ciągłym, zmieniającym się ruchu, jak ciecz. Instrukcje dyktowane podczas zajęć nie są pozycjami ale metaforami: „wyobraź sobie twój kręgosłup jako węża”. Obraz takiej instrukcji prowadzi ciało do czasu kiedy osiągnie ono właściwy kierunek. Brak formy tworzy rodzaj ruchowego języka który wywołuje konradykcje w ciele. Nie istnieją bowiem żadne zasady estetyczne. Ten koncept oparty został na inicjowanych odkryciach i „przełomach” cielesnych, maksymalnej obecności i dostępności ciała dla jednego, jasnego sensu. Jest to nowy sposób zdobywania wiedzy i świadomości poprzez ciało. Nowa droga uczenia się i wzmacniania ciała, pozyskiwania elastyczności, wytrzymałości oraz umiejętności pobudzania zmysłów i wyobraźni. Gaga podwyższa świadomość fizycznych słabości, budzi do życia martwe części naszego ciała oraz pokazuje i oferuje sposoby ich limitacji.  Gaga podwyższa poziom ruchu instynktowego, łączy świadomy i podświadomy ruch. Jest doświadczeniem wolności i przyjemności. „Słuchamy, widzimy, mierzymy i bawimy się z materiałem naszego „flesha”, możemy być głupi, śmiać się z samych siebie. Uczymy się kochać własny pot, odkrywać naszą pasję do ruchu i łączymy ją z wysiłkiem, odkrywamy zwierzęcą stronę samych siebie oraz siłę wyobraźni, uczymy się doceniać zrozumienie i wyolbrzymienie, odkrywamy różnice pomiędzy szczęściem a przyjemnością i używamy ich obu w celach obronnych przed kontuzjami i szkodzeniu własnemu ciału, stajemy się bardziej delikatni, stajemy się bardziej świadomi ludzi w naszym otoczeniu i przestrzeni nigdy nie patrzymy w lustra, nie ma luster, asymilujemy się z poczuciem nieskończoności naszych możliwości, które odkrywamy,  jesteśmy świadomi z czego jesteśmy zbudowani, zmieniamy nasze przyzwyczajenia ruchowe poprzez odkrywanie nowych, możemy być spokojni i czujni w tym samym czasie, STAJEMY SIĘ DOSTĘPNI” ***

Osobą, której został poświęcony mój artykuł jest izraelski geniusz i wynalazca rewolucyjnej techniki ruchowej,  zarówno dla tancerzy jak i dla ludzi bez wcześniejszego doświadczenia, pan Ohad Naharin, dyrektor światowej sławy Bat Sheva Dance Company. Parę lat temu Naharin zaczął eksperyment na swoich przyjaciołach, nie-tancerzach.

Przez 2 lata swojego eksperymentu rozwinął technikę dostępną dla każdego bez względu na wiek i doświadczenie z zakresu tańca. „Gaga/People”, „gaga/ludzie” zostało założone w 2001 roku i do dzisiaj jest prowadzone w Suzanne Dellal Center w Tel Avivie (najważniejszym teatrze w kraju) oraz w innych wyznaczonych miejscach na terenie Izraela oraz za granicą. Raz w miesiącu Gaga prowadzona jest przez swojego autora. Miałam przyjemność uczestniczyć w lekcji z panem Ohadem i jestem pewna, że nie zapomnę do końca życia chwili, kiedy wszedł na salę „varda”, główną salę baletową w Suzanne Dellal Center. Nagle zapadła niesamowita cisza a ja mogłam tylko słyszeć bicie własnego serca. Siedziałam wpatrzona w niego do czasu kiedy pojawił się w samym centrum studio... i zaczęliśmy. Powoli, jak zawsze.

Karolina Chojnacka

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl