KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Trzy decyzje Boga Wspólny mianownik: etyka  Email
Edukacja..
W Torze Bóg trzy razy wybiera odpowiednich ludzi. Każdy z nich ma do zrealizowania specjalną misję.

Pierwszy ma uratować ród człowieka i gatunki innych żywych istot przed zagładą (Potop). Drugi ma stać się "ojcem wielu narodów" wyznających Jednego Boga. Trzeci ma być posłańcem w dziele wyprowadzenia ludu Izraela z niewoli egipskiej i przekształcenia plemienia w naród.

Noach, Awraham i Mosze.

Jaki jest wspólny mianownik w podejmowaniu tych trzech decyzji? Co łączy te trzy postacie?

Wspólnym mianownikiem jest etyka: podstawą decyzji o ich wbraniu do wykonania specjalnych jest ocena ich charakteru i postaw wedle kryteriów etycznych. Są to ludzie szczególnie wyczuleni na sprawiedliwość.

 

1.

Mit Potopu pojawia się w wielu kulturach i przykładach piśmiennictwa starożytnego Bliskiego Wschodu (np. w akadyjskim "Eposie o Gilgameszu").

Jednak TYLKO w narracji Tory przyczyną Potopu jest ETYCZNY UPADEK ludzkości: "Ale Bóg zobaczył, że zwiększyło się zło ludzi na ziemi i wszelka skłonność w ich najgłębszych myślach była wyłącznie zła, cały czas" (Bereszit/Ks. Rodzaju 6:5). I zarazem TYLKO w narracji Tory człowiekiem, który ocaleje z najbliższą rodziną (Noach/Noe), będzie ktoś wybrany wedle WYŁĄCZNIE ETYCZNYCH KRYTERIÓW: "Noach był człowiekiem sprawiedliwym, doskonałym [jak] na swoje pokolenia. Z Bogiem chodził Noach" (Bereszit/Ks. Rodzaju 6:9)

Potop w opowieści Tory to - w jaskrawym odróżnieniu od innych relacji z tej katastrofy - zdarzenie, którego dwa główne elementy (zagłada ludzkości i jej ocalenie) są połączone związkiem przyczynowo-skutkowym na płaszczyźnie ETYKI.

 

2.

Bóg wyjaśnia, jaki jest cel powołania Awrahama, jaka jest jego misja: "I powiedział Bóg: Czy mam zakryć przed Awrahamem to, co uczynię? Awraham przecież stanie się wielkim i silnym narodem (...), bo pokochałem go, gdyż przykaże swoim synom i swojemu domowi po nim, by strzegli drogi Boga przez DOBROCZYNNOŚĆ i PRAWOŚĆ (...)" (Bereszit/Ks. Rodzaju 18:17-19).

W odpowiedzi na to, Awraham rozumie sprawiedliwość, jako - zapewne - najważniejszą cechę Boga. Gdy obawia się, że Bóg może niesprawiedliwie zabić mieszkańców Sodomy i Gomory, mówi do Boga: "Byłoby niegodne Ciebie zrobienie takiej rzeczy! Żeby ZABIĆ SPRAWIEDLIWEGO z grzesznikiem! I sprawiedliwy będzie miał tak, jak grzesznik. Byłoby niegodne Ciebie! Czy Sędzia całego świata nie osądzi SPRAWIEDLIWIE?" (Bereszit/Ks. Rodzaju 18:25)

 

3.

Przy wyborze przez Boga najpierw Noacha, a później Awrahama do wypełnienia ich misji decydujące okazywały się etyczne aspekty ich charakterów.

Podobnie z trzecią postacią. Jest nią Mosze (Mojżesz).

Trzy momenty z jego życia okazują się tak ważne, że Tora informuje nas o nich zaraz po stwierdzeniu, że stał się dorosłym człowiekiem.
Widząc prześladowanego hebrajskiego niewolnika staje w jego obronie i zabija jego prześladowcę - Egipcjanina. Następnie w sporze dwóch Hebrajczyków stara się powstrzymać napastnika. Po kilku dniach - i to trzecie wydarzenie, o którym opowiada Tora - Mosze broni córek Jitro (zwierzchnika Midianu) przed przemocą ze strony pasterzy. Broni kobiet należących do OBCEGO plemienia.

Te trzy wydarzenia informują nas o wszystkim, co jest niezbędne, aby zrozumieć, dlaczego Bóg wybrał go na przywódcę i proroka.

Gdybyśmy wiedzieli tylko o tym, że w obronie Hebrajczyka zabił egipskiego nadzorcę, moglibyśmy uznać Moszego za kogoś, komu chodzi nie tyle o sprawiedliwość, co jedynie o sprawiedliwość w obronie rodaka. Czyli jego motywacja byłaby "plemienna". Jednak ostatnia sytuacja przekonuje, że chodzi mu o SPRAWIEDLIWOŚĆ, a nie o Hebrajczyków, bo reaguje na prześladowanie nie-Hebrajczyków przez nie-Hebrajczyków.

Tora uczy nas, że prawdziwy prorok reprezentujący Boga jest wrażliwy na wszystkie rodzaje niesprawiedliwości, a nie tylko te, które skierowane są przeciwko jego ludowi. To jest przyczyna, dla której Mosze wkracza, gdy Egipcjanin prześladuje Hebrajczyka, gdy Hebrajczyk postępuje nieetycznie i gdy ludzie z innego narodu traktują niesprawiedliwie ludzi z innego narodu.

Postawa Moszego w tych trzech przypadkach - reakcja na trzy próby jego charakteru - okazała się wystarczająca, aby przekonać Boga, że znalazł właściwego posłańca w dziele wyzwalania ludu Izraela z niewoli.

 

(opr. Paweł Jędrzejewski)

10 stycznia 2017

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl