KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Spożywanie potraw mlecznych i mięsnych.  Email
Edukacja..

Często zadawane są nam pytania, jak to jest , że robimy przerwy pomiędzy posiłkiem mięsmym a mlecznym ?

Znany nam z wielu artykułów talmudysta Paweł Jędrzejewski, odpowiada na pytanie. Warto wiedzieć, zachęcamy do zapoznania sie z kolejnym zwyczajem żydowskim.

Istnieją dwie, zupełnie różne zasady obowiązujące w zależności od tego, czy chodzi o spożywanie mleka (lub jakichkolwiek produktów mlecznych) po jedzeniu mięsa, czy też o jedzenie mięsa po spożyciu produktu lub pokarmu wytwarzanego z mleka (lub po wypiciu mleka).

• Po spożyciu mięsa należy odczekać sześć godzin (w niektórych społecznościach żydowskich ten czas wynosi trzy godziny, a zupełnym wyjątkiem są Żydzi holenderscy, którzy czekają jedną godzinę), nim rozpocznie się jedzenie produktów mlecznych. W Polsce przestrzega się okresu sześciogodzinnego.
• Natomiast po zjedzeniu potrawy mlecznej lub po piciu mleka, odczekiwanie nie jest halachicznie wymagane, chociaż niektórzy stosują zwyczajowo zasadę półgodzinnej przerwy. Istnieje jednak wyjątek od tej reguły: po zjedzeniu twardego, dojrzałego (np. żółtego) sera należy odczekać sześć godzin. We wszystkich innych przypadkach wystarczy zjeść kawałek chleba i popić go jakimś napojem, a także wypłukać usta.

Wszystkie zakazy łączenia pokarmów mlecznych z mięsem wynikają z isur achila (zakazu spożywania), isur hanaa (zakazu odnoszenia korzyści) i isur biszul (zakazu gotowania) - mleka z mięsem. Zakazy te, wyinterpretowane z Tory, należą do kategorii praw chukim, tzn. takich, których nie jesteśmy w stanie zrozumieć, bo przekraczają ludzką logikę.
Interesującą interpretacją tych zakazów jest ich wyjaśnienie odwołujące się do symboli: mleko symbolizuje życie (jest pokarmem nowo narodzonej istoty), a mięso (fragment ciała martwego zwierzęcia) – symbolizuje śmierć. Mieszanie tych dwóch, tak silnie nacechowanych symbolicznym znaczeniem składników, stwarza dysonans sprzeczny z głębokim, duchowym porządkiem świata. Werset z Tory (Szemot 23, 19), stanowiący podstawę powyższych zakazów, stwierdza dosłownie: „Nie będziesz gotował koźlęcia [gdi] w mleku matki jego [bachalew imo]” (zakaz ten wymieniony jest w Torze trzykrotnie). W tym zdaniu opozycja życie – śmierć jest widoczna ze szczególną siłą (młode zwierzę – martwe i gotowane w substancji, która przecież miała zapewniać mu życie).

Inne wyjaśnienia (Majmonides) sugerują, że gotowanie koźlęcia w mleku mogło być zwyczajem Kanaanitów.

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl