W
dniach 4-5 marca 2013 roku w XV Liceum Ogólnokształcącym im. prof. Wiktora
Degi w Poznaniu
realizowano projekt edukacyjny Dni Kultur Bliskiego Wschodu, którego autorem
jest uczący w szkole germanista, pan Krzysztof Skiba.
Najważniejszym
elementem programu były wykłady i warsztaty dla uczniów prowadzone przez
specjalistów
. Poza tym prezentowano podczas przerw tradycyjną muzykę arabską, w
szkolnych gablotach zawisły plakaty i informacje dotyczące kultur Bliskiego
Wschodu, częstowano specjałem kuchni arabskiej, a w holu szkoły można było
obejrzeć zdjęcia z podróży po Turcji, Jordanii czy Izraelu W związku z mozaiką
kultur występującą na terenie Bliskiego Wschodu, w programie imprezy
przewidziano zarówno elementy kultury arabskiej, jak i żydowskiej, które
przeplatały się wzajemnie każdego dnia projektu.
Pierwszego
dnia zajęcia dla chętnych uczniów przeprowadziła pani Adrianna Maśko oraz pani
Zeina az-Zaim z Zakładu Arabistyki UAM. Uczniowie poznali podczas spotkań
alfabet języka arabskiego oraz nauczyli się poprawnie pisać w tym języku. Pani
Zeina az-Zaim przybliżyła
w drugiej części warsztatów kulturę arabską oraz zaprezentowała slajdy z
podróży po Bliskim Wschodzie. Tuż po zakończeniu zajęć uczniowie wszystkich
klas liceum udali się do szkolnej auli na spotkanie z przewodniczącą
Poznańskiej Gminy Żydowskiej, panią Alicją Kobus. Zgromadzonych w auli gości
przywitała piosenką „Austeria” jedna z uczennic klas pierwszych. Prowadzące
spotkanie zaprezentowały następnie wyniki ankiety przeprowadzonej wśród
uczniów, dotyczącej postrzegania Żydów w społeczeństwie i społeczności
szkolnej. Wyniki okazały się bardzo optymistyczne i świadczyć mogą o tym, że
uczniowie Piętnastki są tolerancyjnymi i otwartymi na świat obywatelami.
Następnie głos zabrała pani Alicja Kobus, która przybliżyła działalność Gminy
Żydowskiej w Poznaniu, zachęcała wszystkich do bliższego poznania kultury,
którą reprezentuje, a także wyraziła ogromne uznanie dla naszej szkoły za
zrealizowanie projektu.
Kolejnym
punktem spotkania było wręczenie nagród zwycięzcom Szkolnego Konkursu Wiedzy o
Bliskim Wschodzie. W konkursie sprawdzano wiedzę geograficzną i historyczną z
elementami kultury krajów Bliskiego Wschodu. Kulminacyjnym momentem spotkania
była część artystyczna, tzw. „Zaduszki Żydowskie”. Uczniowie naszej szkoły, w
kilkunastominutowym spektaklu, przenieśli widzów w czasy drugiej wojny
światowej, by ukazać tragedię, jaka wówczas dotknęła naród żydowski. Zwykłymi
słowami tego opisać nie sposób, dlatego sięgnięto po język literatury i muzyki.
Przedstawiona historia nikogo nie pozostawiła obojętnym wobec największego
dramatu minionego wieku.
Drugiego
dnia projektu na uczniów czekał oryginalny poczęstunek. Podczas długiej
przerwy, przy dobiegającej z głośników muzyce arabskiej, każdy mógł spróbować
syryjskiej sałatki Tabbouleh przygotowanej przez utalentowane kulinarnie
uczennice XV LO. Kolejka chętnych do degustacji nie miała końca. Natomiast
podczas lekcji uczennice odwiedzały kolejne sale, prezentując ciekawostki ze
świata arabskiego.
Jeszcze
tego samego dnia przywitaliśmy w szkole
kolejnych gości. Pan Youssef Chadid, imam Poznańskiego Meczetu i dyrektor
Muzułmańskiego Centrum Kulturalno-Oświatowego wystąpił z wykładem „Ogólny zarys religii islamskiej”.
Pan Chadid w przystępny i ciekawy sposób omówił najważniejsze reguły
obowiązujące w islamie, zaprezentował Koran oraz odpowiedział na liczne pytania
zgromadzonej młodzieży, rozwiewając wszelkie wątpliwości. Spotkanie spotkało
się z wyjątkowym zainteresowaniem uczniów, w związku z czym koordynator
projektu, pan K. Skiba zapowiedział kontynuację dialogu podczas planowanej
wizyty w Poznańskim Meczecie.
Również
tego dnia pojawiły się akcenty żydowskie. Z wykładem „Historia stosunków
polsko-żydowskich” w szkolnej auli wystąpił współpracujący z Instytutem Pamięci
Narodowej pan Robert Śniegocki. Natomiast na zakończenie projektu wyświetlono
polski film fabularny „Cud purymowy”, w którym w zabawny sposób ukazano
tematykę żydowską i wyzbycie się antysemickich poglądów.
Przebieg całego projektu, a także
wzrastające z każdą godziną zainteresowanie młodzieży, dowiodły, że inicjatywy
tego typu są w szkołach bardzo potrzebne. Decydują o tym nie tylko atrakcyjność
i nietypowość zajęć w tym okresie, ale przede wszystkim postawa uczniów
pragnących dowiedzieć się jak najwięcej, gdyż – jak powszechnie wiadomo – zwykle uprzedzenia biorą się po prostu z
naszej niewiedzy…
ZDJECIA Z WYDARZENIA
|