[Jom Kippur] będzie dla was bezwzględnym, wiecznym nakazem (Wajikra 16:29)
Jom Kipur - w roku 2015 zaczyna się z zachodem słońca we wtorek,
22 września, a kończy o zmroku w środę, 23 września.
Jom Kipur (pełna nazwa: Jom Hakipurim, Święto Pojednania, a
jeszcze ściślej Dzień Przebłagań) zaczyna się wraz z 10 dniem miesiąca tiszri.
Poprzedza go Erew Jom Kipur – dzień przeznaczony na ostateczną analizę swojego
postępowania w minionym roku. Proces analizy przebiega przez wszystkie dni
pomiędzy pierwszym dniem Rosz Haszana a Jom Kipur (Dziesięć dni skruchy – Aseret
jemej teszuwa), a ten dzień stanowi jego podsumowanie.
Ostatni posiłek tego dnia (seuda hamafseket) musi zakończyć
się przed zachodem słońca. Od tego momentu (mniej więcej na godzinę przed
zachodem) rozpoczyna się post Jom Kipur, który trwa do pojawienia się na niebie
pierwszych gwiazd następnej nocy.
Wszystkie czynności, które są zabronione w Szabat, są zakazane
również w Jom Kipur. Dodatkowo całkowity post wymaga zrezygnowania z jedzenia
jakichkolwiek pokarmów i z picia. Nie wolno płukać ust i myć zębów. Nie można
się myć (wyjątek stanowią palce). Nie wolno smarować ciała żadnymi
substancjami. Nie wolno również nosić obuwia, którego nawet fragment jest
wykonany ze skóry. Zakazane jest wreszcie współżycie małżeńskie w jakiejkolwiek
formie.
Ze względu na tak wymagające zasady postu, istnieje mylne
przeświadczenie, że Jom Kipur jest świętem zdominowanym przez smutek. Jest to
tylko częściowo prawda, bo w Miszna Taanit (4, 8) czytamy: „Nie ma dni bardziej
szczęśliwych dla Żydów niż 15 dzień miesiąca aw (gdy ustanawiane są małżeństwa)
i Jom Kipur”. Jest to dzień szczęśliwy, ponieważ dokonuje się wybaczenie grzechów,
za które teszuwa (skrucha, a dosłownie: „powrót”) została dokonana w dniach,
które upłynęły od Rosz Haszana, oraz ostateczne rozliczenie win pomiędzy ludźmi
oraz między ludźmi a Bogiem. Połączone jest to z duchowym oczyszczeniem, jakie
daje dzień poświęcony w całości modlitwom powiązanym z postem, co sprawia, że
uczucia, jakie wywołuje kulminacja Jom Kipur, są zupełnie nieporównywalne i
przekraczają swoją wyjątkowością, głębią i intensywnością to, co rozumiemy
potocznie przez „szczęśliwy dzień”. Kluczem do zrozumienia Jom Kipur jest słowo
„świętość”. To jest kategoria, która najlepiej oddaje sens tego dnia. „Świętość
Jom Kipur jest tak wielka, iż jeśli tylko człowiek żałuje swoich złych
uczynków, wówczas może odpokutować w dzień ten za wszystkie swoje grzechy” –
czytamy w Bramach halachy rabina Zewa Greenwalda.
WIĘCEJ O JOM KIPUR
|