Jutro (wtorek) wieczorem zaczyna się święto Szawuot (zwane
Zman Matan Toratejnu - Czasem Nadania Naszej Tory). CZYM jest TORA? Technicznie termin ten odnosi się do pięciu Ksiąg Moszego.
Jest to Tora Pisana - Tora Szebektaw. Zwój, na którym są one spisane nazywa się
Sefer Tora.
Można by powiedzieć, używając współczesnego języka, że jest
to konstytucja narodu żydowskiego. Konstytucja wyjątkowa,
gdyż nie była
przygotowana przez ludzi, ale podarowana Żydom przez Boga. W szerszym
rozumieniu, termin ten nierozerwalnie łączy się z Torą Ustną - Torą Szebaalpe,
którą "Mosze otrzymał na Synaju, przekazał Joszuemu, ten przekazał
Starszym, Starsi Prorokom, Prorocy ludziom Wielkiego Zgromadzenia" (Pirke
Awot 1:1).
Tora, zarówno Ustna, jak i Pisana, jest przewodnikiem
człowieka w tym świecie, uczy nas, jak wypełniać Wolę Stwórcy. Obejmuje Ona
każdy aspekt ludzkiego życia; Pisana podaje przykazanie, Ustna opisuje ze
szczegółami, jak je właściwie wypełnić.
Całość świętych ksiąg określa się mianem Tanach - co jest
skrótem pierwszych liter słów Tora (Pięcioksiąg Moszego), Newiim (Prorocy) i
Ketuwim (Pisma).
Tora to nie tylko przykazania, historia Praojców i narodzin
żydowskiego narodu. Tora to instrukcja, według której Haszem stworzył świat:
"Bóg spojrzał w Torę i stworzył Wszechświat" (Zohar 1:134a). Haszem
ubrał Torę w formę "książki" tylko po to, aby człowiek mógł Ją
czytać. Tora zawiera w sobie wszystko i, jak uczą nasi Rabini (Bereszit Raba
8:2), powstała dwa tysiące lat przed stworzeniem świata. Magid z Mezricza uczy
nas, że Tora jest wieczna i nie istnieje w czasie - jak więc może opowiadać
różne historie umieszczone w konkretnym czasie? W rzeczywistości historie te
istnieją zawsze, w każdym momencie. Człowiek również jest mikrokosmosem, stąd
historie Tory istnieją też w nim.
Cała Tora to jedno z Imion Boga. Na początku była kombinacją
liter i ukrytych tajemnic, których żadne oko nie odkryło. Jednak, gdy Tora
zaczęła zstępować w niższe światy, aby móc się pojawić wśród ludzi, została
ubrana w materialną szatę - opowieści (Rabi Lewi Jicchak).
Tora jest fundamentem judaizmu. Bez Niej nie mógłby istnieć.
Tak, jak Bóg jest niezmienny, tak i Jego Tora jest wieczna i niezmienna . Każde
Jej słowo, zarówno Tory Pisanej, jak i Ustnej, zostało podyktowane Moszemu
przez Boga. Przed swoją śmiercią, Mosze spisał słowa Tory Szebektaw, a resztę -
Torę Szebaalpe przekazał Joszuemu ustnie. W związku z tym, że
Tora objawia
człowiekowi Wolę Boga, została podyktowana litera po literze, aby uniknąć
pomyłki. Stąd nawet miejsca, które wydają się całkowicie bez znaczenia, mogą
nauczyć wielu lekcji tego, kto zechce zbadać Jej głębie. Kluczem do zrozumienia
Tory jest tradycja ustna przekazywana przez wszystkie pokolenia od Moszego, a
wyrażona w Talmudzie i midraszach. "Tora mówi w języku człowieka"
(Berachot 31a) - Bóg ubrał Torę w słowa tak, aby była zrozumiana przez
wszystkich ludzi, we wszystkich pokoleniach.
Jest napisane: "Tablice były zrobione przez Boga, a
pismo było pismem Boga, wyrytym (charut, urj) w tablicach" (Szemot 32:16).
Nasi Rabini mówią: "Nie czytaj wyryte (charut), lecz wolne (cherut,
urj)" (Eruwim 54a). Tora mówi o dwóch rodzajach wolności - wolności od
Anioła Śmierci i wolności spod jarzma władzy tego świata (Szemot Raba 41:7).
Dzieje się tak, ponieważ Tora została stworzona zanim zaistniał cały
wszechświat. Wszystkie światy mają swoje źródło w Torze, stąd jest Ona ponad
nimi.
Tora i micwot (przykazania) są Ubraniem duszy. Jednak mimo
że są tak nazywane, w rzeczywistości są nieskończenie wyżej niż dusza. Zohar
uczy: "Tora i Bóg są Jednym" (1:24a).
(Pawel Jędrzejewski - za portalem pardes.pl)
|