POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

54 PARSZE  Email
Edukacja..
Rabin Avi Baumol = Zestawienie - Wezot Habracha

Jest coś pocieszającego w tym, że czytamy pierwszy fragment Tory tego samego dnia, którego kończymy roczny cykl! Według tradycji żydowskiej, Ezdrasz po powrocie z Babilonu do Izraela w IV wieku, wprowadził zwyczaj cotygodniowego czytania Tory. W ten sposób wypełniamy biblijne przykazanie, że całość Tory musi być odczytana w ciągu siedmiu lat, tyle że czytamy ją każdego tygodnia i cykl Tory kończymy co roku.

Mamy 54 parasze w Torze, ale mniej niż 54 Szabatów w roku, dlatego też w niektóre Szabaty odczytujemy dwie parasze jednocześnie. Po to, aby być gotowym na święto Simchat Tora z odczytywaniem końcowej paraszy – Wezot Habracha.

Rabini stworzyli tradycję, która łączy koniec Tory z jej początkiem, śmierć Mojżesza ze stworzeniem świata. W jakim celu? Najbardziej oczywistą odpowiedzią jest to, by przekazać ideę, że Tora stanowi ciągły cykl, bez wyraźnego zakończenia, zatacza koło, obejmuje nasze życie i płynnie przeprowadza nas od końcowych wniosków do pierwszych chwil ...

Wierzę jednak, że istnieje głębszy powód do zestawienia tych dwóch historii.

Wśród wszystkich ludzi, których stworzył Bóg, Adam i Mojżesz szczególnie się wyróżniają. Obaj

byli z krwi i kości i żyli wśród innych, ale rozumieli, że jest coś „ważniejsze niż życie”, czyli bliskość z Bogiem.

Adam został stworzony przez samego Boga! Bóg tchnął życie w usta Adama. On odczuł obecność Boga dzięki temu, że został przez Niego ukształtowany. Był pierwszym człowiekiem, stworzonym przez samego Boga, jak to możliwe, że Adam był śmiertelnikiem?

Mojżesz pochodził od zwykłego śmiertelnika, ale osiągnął stan świadomości, którego nie osiągnął nikt inny (nawet Adam). Tora daje nam świadectwo o tym nadzwyczajnym człowieku, gdy charakteryzuje Mojżesza w ostatnich wersach księgi Dwarim 34:10: Nie powstał więcej w Izraelu prorok podobny do Mojżesza, który by poznał Pana twarzą w twarz. Jest to człowiek, który musiał nałożyć maskę, ponieważ jego twarz zajaśniała po spędzeniu czterdziestu cudownych dni na górze z Bogiem. I jak to jest możliwe, że Mojżesz, o którym Tora zaświadcza, że był nadzwyczajny, mógł po prostu umrzeć?

Jednak zarówno Mojżesz, jak i Adam pomimo ich nadludzkich doświadczeń, mieli też całkiem zwyczajne życie wypełnione żonami, dziećmi, impulsami, poczuciem winy no i ostatecznie – grzechem! Grzech, którego konsekwencją jest podobna kara – utracenie prawa do życia w swoich upragnionych ogrodach Edenu. Bóg pokazuje nam coś, co jest bliskie perfekcji, jednak każdemu z tych przykładowych mężów brakuje czegoś, by zostać doskonałym.

Czy to powinno nas zdołować? Nie! Wręcz przeciwnie! Ludzka natura tych dwóch wielkich ludzi,  będących podstawą naszej Tory, to jest dla nas wskazówka. Zostaliśmy przecież stworzeni nie przez chip komputerowy lub ludzki eksperyment naukowy, ale przez doskonałego stwórcę par exellence! Otrzymaliśmy ciało i kości, pragnienia, ego, braki i słabości. Jednakże możemy wznieść się ku niebu, jak Mojżesz i niemal dotknąć boskości. Każdy z nas ma ten potencjał i dlatego być może i obowiązek osiągnięcia poziomu prawie takiego jak sam Mojżesz.

Według słów rabina Soloveitchik’a, Judaizm (wierzę, że również i Tora) jest Teocentryczny, ale jednocześnie zorientowany antropozoficznie. Bóg jest w centrum naszego świata, ale historia jest od początku do końca o nas — Ludziach. Jesteśmy jak Adam i Mojżesz, czyli jak pierwsze upadłe dzieło oraz największy człowiek, który zbliżył się do Boga – a my jesteśmy wszystkim tym, co znajduje się pomiędzy tymi krańcami. Poprzez połączenie tych dwóch osobowości w jednym dniu, zestawiając Mojżesza i Adama, kraniec i początek jesteśmy zasmuceni i pocieszeni, zaskoczeni, świadomi naszej śmiertelności, ale również jesteśmy napełnieni uczuciem, że możemy sięgać do nieba całym naszym życiem.

To jest istota naszego życia.

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl