KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Pomniki antyjudaizmu w poznańskich kościołach  Email

Abp Stanisław Gądecki, światły hierarcha i wielki rzecznik dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, podjął decyzję o zdjęciu oszczerczej tablicy w kościele przy ul. Żydowskiej. Może warto, by teraz tablice o innej treści zawisły w poznańskich świątyniach, które do dziś są pomnikami antyjudaizmu?


Wznowienie bez komentarza redakcyjnego przedwojennej książki Mieczysława Noskowicza nie jest dla mnie zaskoczeniem, gdyż publikacja ta wpisuje się w zjawisko obecne w Poznaniu od dawna, jednak wstydliwie przemilczane przez zblatowaną "elitę" naszego miasta. - pisze w Gazecie  Tomasz Ratajczak - adiunkt  na UAM w Poznaniu

Książka "Najświętsze trzy Hostie" opisuje antyjudaistyczną legendę wytworzoną w epoce średniowiecza na zachodzie Europy i wykorzystaną także przez poznańskich karmelitów, którzy dostosowali ją do lokalnych warunków i wiary w cud eucharystyczny, będący jedną z przyczyn fundacji ich kościoła i klasztoru, niemający jednak nic wspólnego z Żydami. Autorka artykułu w "Gazecie Wyborczej" przybliżyła w skrócie dzieje tej legendy, która ewoluowała do początków XVII w., a utrwalając ją, mnożono po drodze liczbę cudownych Hostii, bowiem pierwotnie była tylko jedna.

 

Nie zamierzam więc odnosić się do bzdur wypisywanych przed wojną przez autora ogarniętego religijną nienawiścią do Żydów, to zostało już trafnie opisane w gazecie. Jednak brak takiego redakcyjnego komentarza ze strony wydawcy w książce jest nie do zaakceptowania. Ale jak można takiego komentarza oczekiwać w sytuacji, gdy treść książki jest odzwierciedleniem poglądów samego wydawcy? I pada na podatny grunt, wszak została wydana w mieście, które w XXI wieku, po koszmarze Holocaustu, ignoruje obecność podobnych antyjudaistycznych akcentów w przestrzeni publicznej. A takich miejsc w Polsce jest już naprawdę niewiele, jeśli pominiemy antysemickie napisy na murach.

 

W Poznaniu funkcjonują dwa miejsca, w których oszczercza legenda o trzech Hostiach znalazła swoje artystyczne odzwierciedlenie, oba związane z jej treścią. Pierwszym z nich jest kościół Bożego Ciała ufundowany przez króla Władysława Jagiełłę w 1406 roku w miejscu znalezienia Hostii, drugim - późniejszy o trzysta lat kościół Najświętszej Krwi Pana Jezusa, powstały w wyniku przebudowy średniowiecznej kamienicy, w której piwnicy Żydzi wg legendy mieliby nakłuwać wykradzione Hostie. W obu znajdują się freski oraz rzeźby obrazowo przedstawiające rozmaite wątki legendy, w tym brodatych mężczyzn o karykaturalnie zakrzywionych nosach, profanujących Ciało Pańskie.

 

Te dzieła sztuki funkcjonują do dziś we wnętrzach sakralnych bez jakiegokolwiek komentarza, nadal w wątpliwy sposób "edukując" wiernych gromadzących się na Eucharystii, o zbrodniczej działalności "złośliwych" Żydów. Kilka lat temu głośna była debata na temat konieczności opatrzenia stosownym komentarzem obrazów w katedrze sandomierskiej, eksponujących inną absurdalną legendę, przypisującą Żydom mordy rytualne. Tamten spór nie zakończył się, o ile mi wiadomo, mądrym rozwiązaniem, jakim powinno być opatrzenie obrazów tabliczką wyjaśniającą kontekst jego powstania.

 

Próbowano je zasłaniać, postulowano przeniesienie do muzeum. Nie są to dobre rozwiązania, zwłaszcza w przypadku fresków poznańskich, których przecież nie będziemy niszczyć. To ważne dokumenty epoki. Ale funkcjonują współcześnie jako elementy współtworzące sferę sacrum i deprawujące wiernych. Dlatego wokół nich powinien zostać zbudowany projekt edukacyjny, dla wiernych i turystów, tłumaczący okoliczności powstania i jasno tłumaczący, że przedstawione wydarzenia nigdy nie miały miejsca.

 

O to właśnie apeluję do władz poznańskiego Kościoła, z zaufaniem wynikającym z faktu, że naszym metropolitą jest abp Stanisław Gądecki, światły hierarcha i wielki rzecznik dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. To on właśnie podjął decyzję o zdjęciu oszczerczej tablicy w kościele przy ul. Żydowskiej. Może warto, by teraz tablice o innej treści zawisły w poznańskich świątyniach, które do dziś są pomnikami antyjudaizmu?



Tomasz Ratajczak - adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UAM, badacz architektury średniowiecznej, przygotowuje publikację na temat architektury kościoła Bożego Ciała w Poznaniu.

 

/zrodlo: gazeta.pl/poznan/

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl