Tu Bi-Szwat/15 Szwat/2020 |
W tym roku Nowy Rok Drzew zaczyna się po zachodzie słońca 9 lutego - niedziela i trwa do wieczora 10 lutego - poniedziałek.
Talmud Babiloński wyróżnia cztery Nowe Roki, i jednym z nich jest
właśnie Tu bi- Szwat (Nowy Rok Drzew), który w starożytnym Izraelu był
początkiem rozliczenia z płodów rolnych. Nazwa święta ma źródło w jego
dacie – 15. dzień miesiąca Szwat, którego hebrajski zapis składa się z
liter tet ט i waw ו, a ich gematryczna wartość wynosi 15[ט"ו =
ט(9)+ו(6)=15]. Celowo unika się liter jod י oraz heה , których suma
również wynosi 15, ale ich połączenie układa się w jedno z imion Boga.
Podczas święta nie ma zakazu wykonywania pracy ani żadnych zmian
liturgicznych. Najważniejsza jest jego wigilia, kiedy po zachodzie
słońca zasiada się do tradycyjnej, acz skromnej wieczerzy (zwanej
również sederem, czyli porządkiem), której głównym punktem jest
spożywanie owoców Ziemi Izraela (przy czym w diasporze nie muszą być to
owoce importowane z Izraela). Ma ona szczególne znaczenie wśród
kabalistów, którzy nadali jej mistycznego znaczenia zawartego w
koncepcji „czterech światów”. Każdy z nich symbolizuje różne stopnie
duchowości i pobożności.
I tak, pierwszym i najniższym poziomem jest olam ha-‘asija (עולם
העשיה), czyli „świat działania”. Jego uosobieniem są spożywane podczas
wieczerzy orzechy i pomarańcze, a także wszelkie owoce posiadające
ochronę w postaci skórki czy łupiny.
Drugim, nieco wyższym poziomem duchowości jest olam jecira עולם
יצירה – „świat formowania”. Jego znakiem są wszelkie owoce mające
pestki – np. winogrona, śliwki czy jabłka.
Trzecim i czwartym poziomem są olam brija עולם בריאה, czyli „świat
stworzenia” oraz olam acilut עולם אצילות – „świat emanacji”. Są to
sfery czysto idealistyczne, których symbolem są owoce bez skóry i pestek
– czyli de facto nieistniejące, poza ziemskim zasięgiem.
W trakcie sederu wypija się również cztery kielichy wina, które tak
jak owoce reprezentują różne stopnie duchowości, lecz także całoroczny
cykl natury. W pierwszym kielichu powinno znaleźć się wyłącznie białe
wino, które odzwierciedla zimę. W kolejnym, wino białe z niewielką
domieszką czerwonego, co ma symbolizować początek wiosny, kiedy rośliny
powoli budzą się do życia. Trzeci kielich napełnia się winem czerwonym z
małą dolewką białego, co oznacza pełnię wiosny. Czwarty i ostatni
kielich to wyłącznie wino czerwone będące znakiem lata.
W dzisiejszym Izraelu Tu bi-Szwat to czas sadzenia drzew, a samo
święto nabrało mocno syjonistycznego charakteru i jest symbolem powrotu
do Erec Izrael i jej obfitości w postaci płodów rolnych.
/żródło: Żydowski Instytut Historyczny/
Więcej ciekawych informacji czytaj TUTAJ |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl