| Tu Bi-Szwat/15 Szwat/2020 | 
| 
				
 
W tym roku Nowy Rok Drzew zaczyna się po zachodzie słońca 9 lutego  - niedziela  i trwa do wieczora 10 lutego - poniedziałek.
 
Talmud Babiloński wyróżnia cztery Nowe Roki, i jednym z nich jest 
właśnie Tu  bi- Szwat (Nowy Rok Drzew), który w starożytnym Izraelu był 
początkiem rozliczenia z  płodów rolnych. Nazwa święta ma źródło w jego 
dacie – 15. dzień miesiąca Szwat, którego hebrajski zapis składa się z 
liter tet ט i waw ו, a ich gematryczna wartość wynosi 15[ט"ו = 
ט(9)+ו(6)=15]. Celowo unika się liter jod י oraz heה , których suma 
również wynosi 15, ale ich połączenie układa się w jedno z imion Boga.  
 
Podczas święta nie ma zakazu wykonywania pracy ani żadnych zmian 
liturgicznych. Najważniejsza jest jego wigilia, kiedy po zachodzie 
słońca zasiada się do tradycyjnej, acz skromnej wieczerzy (zwanej 
również sederem, czyli porządkiem), której głównym punktem jest 
spożywanie owoców Ziemi Izraela (przy czym w diasporze nie muszą być to 
owoce importowane z Izraela). Ma ona szczególne znaczenie wśród 
kabalistów, którzy nadali jej mistycznego znaczenia zawartego w 
koncepcji „czterech światów”. Każdy z  nich symbolizuje różne stopnie 
duchowości i pobożności.
 
I tak, pierwszym i najniższym poziomem jest olam ha-‘asija (עולם 
העשיה), czyli „świat działania”. Jego uosobieniem są spożywane podczas 
wieczerzy orzechy i pomarańcze, a także wszelkie owoce posiadające 
ochronę w postaci skórki czy łupiny. 
 
Drugim, nieco wyższym poziomem duchowości jest olam jecira עולם 
יצירה  – „świat formowania”. Jego znakiem są wszelkie owoce mające 
pestki – np. winogrona, śliwki czy jabłka. 
 
Trzecim i czwartym poziomem są olam brija עולם בריאה, czyli „świat 
stworzenia” oraz olam acilut  עולם אצילות – „świat emanacji”. Są to 
sfery czysto idealistyczne, których symbolem są owoce bez skóry i pestek
– czyli de facto nieistniejące, poza ziemskim zasięgiem. 
 
W trakcie sederu wypija się również cztery kielichy wina, które tak 
jak owoce reprezentują różne stopnie duchowości, lecz także całoroczny 
cykl natury. W pierwszym kielichu powinno znaleźć się wyłącznie białe 
wino, które odzwierciedla zimę. W kolejnym, wino białe z niewielką 
domieszką czerwonego, co ma symbolizować początek wiosny, kiedy rośliny 
powoli budzą się do życia. Trzeci kielich napełnia się winem czerwonym z
małą dolewką białego, co oznacza pełnię wiosny. Czwarty i ostatni 
kielich to wyłącznie wino czerwone będące znakiem lata. 
 
W dzisiejszym Izraelu Tu bi-Szwat to czas sadzenia drzew, a samo 
święto nabrało mocno syjonistycznego charakteru i jest symbolem powrotu 
do Erec Izrael i jej obfitości w postaci płodów rolnych.
 
/żródło: Żydowski Instytut Historyczny/
 
 Więcej ciekawych informacji czytaj TUTAJ  | 
		
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
		Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl