POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Tu Bi Szwat - Rok Drzew  Email
Tu BiSzwat jest "Nowym Rokiem Drzew".
Czy drzewa potrzebują osobnego "Nowego Roku"? Czym jest ten dzień?
Tora mówi, że owoców drzew, które rosły w Ziemi Jisraela, nie wolno spożywać przez pierwsze trzy lata; w czwartym roku wzrostu drzewa jego owoce są dla Boga, a dopiero potem można już je jeść. Wiek wszystkich drzew wyznaczany jest właśnie 15. dnia miesiąca Szwat.

Tora nie określa dokładnie daty, według której należy obliczać wiek drzew. W traktacie Rosz Haszana znajdujemy następujący opis:

 

"Cztery razy w ciągu roku jest "Nowy Rok".

 

Pierwszego dnia misiąca nisan jest nowy rok dla królów [określanie długości panowania] i świąt.

 

Pierwszego dnia miesiąca elul jest nowy rok dla obliczania dziesięciny ze zwierząt.

 

R. Elazar i R. Szimon uczą, że jest to pierwszego dnia tiszri. Pierwszego dnia miesiąca tiszri jest nowy rok liczenia lat, szmity (roku szabatowego) i Jowel (roku jubileuszu) oraz dla warzyw.

 

Pierwszego dnia miesiąca szwat jest nowy rok dla drzewa.

-według nauk Beis Szamaj, a Beis Hilel uczą, że piętnastego szwat."

 

W XI w. Rabeinu Gerszon (który znany jest głównie z tego, że usankcjonował prawnie zakaz poligamii wśród Żydów aszkenazyjskich) uczył, że w Tu BiSzwat nie wolno pościć, tak samo jak nie wolno pościć w Rosz Haszana.

 

W XVI w. kabaliści z Cfat rozpoczęli praktykę sederu w Tu BiSzwat - który oparty był na sederze pesachowym, a także czytano hagadę, choć oczywiście jej tekst odbiegał znacznie od treści hagady pesachowej. Wzorem kolacji w Pesach także wypijano cztery kielichy wina, gdzie każdy niósł ze sobą odpowiedni przekaz symboliczny. Podkreślano mistyczny charakter kolejnych owoców, ich głębokie, symboliczne znaczenie.

 

W XVIII w. w "Kaf HaChajim" można przeczytać, że w erew Tu BiSzwat jest zwyczaj, by się więcej uczyć, szczególnie miszny, Zoharu, a także by robić błogosławieństwa nad owocami i je spożywać.

 

W tym dniu mamy się zastanowić nad wspaniałością i hojnością Boga, który obarza nas pożywieniem, zapewnia drzewom owoce. Nasze serca kierują się ku Ziemi Jisraela, jej bogactw i piękna.

 

Tradycją jest, aby w tym dniu spożywać owoce - najlepiej pochodzące z Erec Jisrael, a jeśli nie mamy takiej możliwości, to przynajmniej gatunki, z których Erec słynie. Są to figi, daktyle, winogrona, granaty, oliwki.

Nad owocami takimi wypowiada się błogosławieństwo:

 

Baruch Ata Haszem Elokeinu melech haolam, borei pri haec.
"Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, Bóg nasz, Król świata,

Stwórco owocu drzewa".

 

Wielu ludzi stara się, aby w tym dniu zjeść taki owoc, którego nie jadło się od bardzo dawna, aby móc wypowiedzieć także błogosławieństwo Szehechejanu:

 

Baruch Ata Haszem Elokeinu melech haolam,

szehechejanu wekimanu wehigjanu lazman haze.
"Błogosławiony jesteś Ty, Haszem, Bóg nasz, Król świata,

że dałeś nam dożyć i utrzymywałeś nas i doprowadziłeś nas do tego czasu!

 

Istnieje także tradycja, aby w tym dniu sadzić drzewka - szczególnie w Izraelu. Wiele organizacji właśnie w tym dniu organizuje spotkania dotyczące ekologii, świadomości i odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy. Niektórzy studiują w tym dniu nauki Tory dotyczące szanowania przyrody, ochrony drzew i środowiska naturalnego (warto poszukać - znajdziemy wiele takich fragmentów!).

Niektórzy organizują wieczorem Seder wzorowany na pesachowym, a zainicjowany przez kabalistów z Cfat - przyjęty szczególnie przez środowiska sefardyjskie.

Wiele środowisk mniej religijnych także organizuje seder - w którym mówi się o rocznym cyklu natury, o ważności przyrody w naszym życiu, o bogactwie natury i naszym obowiązku chronienia jej.

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl