Produkty rosnące na żiemi Izraela Nadchodzi święto Tu Bi-Szwat, 15-y dzień miesiąca Sz’wat, urodziny
drzew. Patrząc historycznie widzimy, że aż do czasów współczesnych
przeciętni ludzie nie świętowali Tu Bi-Szwat. Dlaczego? Dlatego, że
sprawy związane z Tu Bi-Szwat są wyłącznie połączone z owocami i
warzywami rosnącymi na Ziemi Izraela. W Torze widzimy wielokrotnie,
że
Ziemia Izraela jest ziemią świętą. Dlatego oddaje się różne dary ofiarne
i dziesięciny wyłącznie z produktów, które rosną na Ziemi Izraela.
Przez 2000 lat wygnania większość Żydów nie miała dużo okazji próbowania
produktów z Ziemi Izraela. W związku z tym nie było świętowania Tu
Bi-Szwat wśród zwykłych ludzi. Natomiast od powstania państwa Izrael, a w
zasadzie rzeczy już od początku współczesnego masowego powrotu Żydów do
Ziemi Izraela w 19-ym wieku, wróciła świadomość u zwykłych ludzi
odnośnie świętowania Tu Bi-Szwat. W następującym artykule chciałbym
przedstawić prawa związane z owocami i warzywami Ziemi Izraela. Temat
jest jednak na tyle wielki, że ów artykuł będzie pierwszym z serii
artykułów, które wszystkie będą poświęcone temu tematowi.
Źródło nakazu:
W Torze, w Księdze Bamidbar rozdział 15, wersety 18-21 jest napisane:
„Powiedz Izraelitom: Gdy przyjdziecie do ziemi, do którego was prowadzę,
zanim zaczniecie jeść chleb ziemi, przyniesiecie wpierw dar szczególny
dla Pana. Przyniesiecie w darze pierwociny ciasta, okrągły placek
przyniesiecie jako szczególny dar klepiska. Będziecie składać pierwociny
ciasta jako szczególny dar dla Pana przez [wszystkie] wasze pokolenia.”
Słowa „Gdy przyjdziecie do ziemi…” odnoszą się do podbicia i
odzyskania Ziemi Izraela przez cały naród żydowski pod przywództwem
Jehoszua, następca Mojżesza, około 3300 lat temu. To wskazałoby, że owe
prawa są stosowane tylko, kiedy cały naród żydowski jest na Ziemi
Izraela, jak w czasach Jehoszua. Natomiast Tora Ustna naucza nas, że
również wystarcza obecność większości narodu izraelskiego na Ziemi
Izraela, żeby owe prawa istniały. Tora Ustna również naucza, że Rabini
stworzyli Prawo Rabinackie, które obowiązuje do darów ofiarnych i
dziesięcin od owoców i warzyw na Ziemi Izraela nawet, jeśli większość
narodu żydowskiego mieszka w diasporze.
Rabini chcieli, żeby naród w diasporze nie odzwyczaił się od
przestrzegania praw związanych z Ziemią Izraela. Dlatego tworzyli pewne
Prawa Rabinackie, które obowiązują do przestrzegania pewnych aspektów
Prawa Tory nawet, jeśli pewne warunki dla ich obowiązku nie są obecne.
Na przykład wyżej wymienione dary z ciasta.
Owe dary ofiarne, które odnoszą się do chleba, nazywają się w
oryginale terumot. Również dary ofiarne z produktów (owoców i warzyw) z
Ziemi Izraela są w Torze nazwane terumot. Majmonides wskazał na to
połączenie, jako podstawa dla Halacha, która mówi, że obowiązek dawania
terumot od produktów z Ziemi Izraela jest również uzależniony od
procentu Żydów mieszkających na Ziemi Izraela w porównaniu z diasporą.
Ponad 50% musi mieszkać na Ziemi Izraela, żeby te prawa obowiązywały.
Natomiast odnośnie produktów z Ziemi Izraela, Rabini wprowadzili
takie same prawo jak wyżej wymienione odnośnie do chleba. Oddawanie
terumot z produktów Ziemi Izraela jest obowiązujące nawet, jeśli ponad
50% narodu żydowskiego mieszka w diasporze. (Majmonides; Misznei Tora,
Hilchot Terumot, rozdział 26, Halacha 1)
Ów temat odnośnie połączenia między Torą, Narodu Izraela i Ziemią
Izraela uczy nas czegoś ważnego dotyczącego świata duchowego. Wszystkie
dusze żydowskie są częścią jednej wielkiej duszy.
Tak jest zresztą również z innymi narodami, jak widzimy np. w Torze,
kiedy nasz praojciec Jaakow bił się z aniołem. Tora naucza, że to był
anioł narodu Eisawa. Innymi słowy, naród Eisawa ma również duszę
narodową przedstawioną przez tego anioła. Anioł narodu żydowskiego jest
Michael (Księga Daniela 10:13-21). Znaczenie takiej duszy narodowej jest
większe odnośnie narodu żydowskiego niż odnośnie innych narodów. Sama
Tora jest w pewnym sensie „uzależniona” od duszy narodu żydowskiego.
Wyłącznie, kiedy wszystkie albo, co najmniej większa część duszy narodu
żydowskiego wykonuje wolę Haszem odnośnie zamieszkania na Ziemi Izraela;
tylko wtedy Tora „funkcjonuje” w pełni. Należy wyjaśnić:
Dla umożliwienia wypełnienia wszystkich przykazań Tory, następujące czynniki muszą być spełnione:
1. Cały albo większość narodu żydowskiego zamieszka na Ziemi Izraela
według plemiennego podzielenia ziemi (zobacz w Księdze Jehoszua);
2. Odbudowanie Świątyni w Jerozolimie;
3. Odtworzenie Sanhedrynu z siedzibą na Górze Świątyni;
4. Namaszczenie króla z linii Dawida i Salomona.
Wypełnienie punktów 2-4 są skierowane do całego narodu. Czasami może
być ciężko widzieć jak indywidualny człowiek może przyczynić się do
osiągnięcia tych celów. Natomiast punkt nr 1 jest w rękach każdego
człowieka narodu żydowskiego, który mieszka w diasporze. To nie jest
łatwe do wykonania, ale jest to możliwe do osiągnięcia. Obyśmy wszyscy
przyłożyli się do wykonania alija (emigracja do Ziemi Izraela).
Pozdrowienia z Jerozolimy,
Rabin Icchak Rapoport
|