Tisza be Aw - post |
Post 9. aw upamiętnia przede wszystkim zniszczenie Pierwszej i Drugiej Świątyni. Pierwszą zburzyli Babilończycy w 586 r.p.n.e., drugą zaś Rzymianie w 70 r.n.e. Oba te wydarzenia miały miejsce właśnie 9. aw.
"W piątym zaś miesiącu, siódmego dnia miesiąca - był to dziewiętnasty rok panowania króla babilońskiego, Nebuchadnecara - wkroczył do Jerozolimy Nebuzaradan, dowódca straży przybocznej, sługa króla babilońskiego. Spalił Świątynię Pańską, pałac królewski i wszystkie domy Jerozolimy..." (2 Krl 25) Tego samego dnia na naród żydowski spadły także inne tragedie: do Moszego wrócili szpiedzy donosząc kłamliwie o Erec Jisrael, przez co Żydzi płakali bez powodu - przez nich zostało ustalone, że dzień ten będzie dniem płaczu dla narodu żydowskiego; miasto Betar zostało zdobyte, a dziesiątki tysięcy Żydów je zamieszkujących wymordowane; Żydzi zostali wypędzeni z Hiszpanii w 1492 roku. Po modlitwie wieczornej w synagodze odczytuje się Eicha - czyli Księgę Lamentacji, a po niej kinot, czyli modlitwy żałobne. W Tisza be Aw post trwa od zachodu słońca aż do ukazania się gwiazd następnego dnia. Podobnie jak w Jom Kipur, w dniu tym obowiązuje pięć szczególnych zakazów: absolutny zakaz jedzenia i picia (nie wolno umyć zębów lub przepłukać ust); zabroniona jest kąpiel, umycie twarzy itp. (wolno jedynie umyć końcówki palców); zakaz używania jakichkolwiek kosmetyków; zakaz noszenia skórzanego obuwia; zakaz stosunków małżeńskich. Dodatkowo nie wolno siadać na wygodnych, wysokich krzesłach, fotelach, kanapach - a jedynie na niskich stołkach, taboretach lub na podłodze. Zwyczajem jest także, aby spać w nieco mniej wygodny sposób - np. bez poduszek. W dniu tym wolno studiować jedynie wybrane fragmenty z Tory, jak księgę Ijowa (Hioba) lub Eicha (Lamentacje), gdyż studiowanie Tory wzbudza radość, a w tym dniu nie wolno się radować. W związku z tym, że Świątynia płonęła także dziesiątego aw, nie wolno od razu po zakończeniu postu rozpoczynać radosnych czynności, a do południa nie wolno kąpać się dla przyjemności, obcinać włosów, jeść mięsa, pić wina. Jedynym wyjątkiem jest to erew Szabat - z czci dla Szabatu wolno się wykąpać. /FŻP/ |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl