Prawa związane z Tisza beAw |
W Tisza beAw obowiązuje pięć zakazów: jedzenia i picia, mycia się, namaszczania, noszenia skórzanego obuwia oraz stosunków małżeńskich. Post rozpoczyna się już po zachodzie słońca w Erew Tisza beAw. Jest to post bardzo ważny i obowiązuje wszystkich - także kobiety w ciąży i karmiące. Jednak osoba, która jest chora, może jeść, nawet gdy choroba nie zagraża życiu. Właściwym jest jednak, aby w takim przypadku spożywać jedynie bardzo proste potrawy, unikając smakołyków i produktów luksusowych . Należy pamiętać, że nie wolno myć zębów, ani nawet zmoczyć ust wodą. Osoba, która przyjmuje leki i nie może nie połknąć tabletki, może przyjąć lek i popić go wodą. Jeżeli lekarstwa nie wolno przyjmować na czczo, osoba taka powinna przyjąć minimalną ilość pokarmu (wcześniej należy się skonsultować zarówno z lekarzem, jak i lokalnym rabinem) [na podstawie opinii rabina Schudricha].Kąpiel dla przyjemności jest zakazana, zarówno w cieplej, jak i w zimnej wodzie. Jeśli jednak zabrudzi się ręce, można je umyć. Można także umyć dłonie rano po wstaniu z łóżka oraz po skorzystaniu z toalety. Należy jednak zwrócić uwagę, aby umyć jedynie palce, a nie całe dłonie. Wolno kąpać niemowlę, jak również namaszczać je olejkami, kremami. Nie wolno zakładać skórzanego obuwia, także, gdy elementy skórzane są jedynie dodatkiem. Wolno zakładać obuwie wykonane z tkaniny lub gumy. Stosunki małżeńskie są zakazane w tym dniu. Mąż i żona nie mogą się nawet dotykać. Jest zwyczajem, aby nie pracować w Tisza beAw do południa. Dzięki temu nasza uwaga skupiona na umartwianiu się i żałobie nad Zburzeniem Świątyni nie zostanie rozproszona. Wolno jednak wykonywać te czynności, które nie absorbują uwagi - jak zapalanie światła, robienie węzłów itp. Ponieważ studiowanie Tory jest radością i przyjemnością, w Tisza beAw jest ono, poza wybranymi wyjątkami, zabronione. Wolno studiować jedynie fragment z Moed Katan, który zajmuje się prawami żałoby i ekskomuniki. Można także studiować midrasze i komentarze do Eicha (Trenów) i Ijow (Księgi Hioba), gdyż teksty te wzbudzają smutek u czytającego. Wolno także studiować agadot mówiące o Zniszczeniu, znajdujące się w traktacie Gitin. Podczas studiowania należy się skupić jedynie na zwykłym znaczeniu tekstu, bez zagłębiania się w przyjemne dysputy i rozważania talmudyczne. Nie wolno pozdrawiać się w tym dniu. Jeżeli jednak ktoś zwróci się do nas z pozdrowieniem "Dzień dobry", należy mu odpowiedzieć, aby nie wzbudzać złych uczuć. Trzeba to jednak uczynić ciszej, bez radości. Od początku postu, po zachodzie słońca, do popołudnia w Tisza beAw, można siedzieć jedynie na niskim stołku lub na podłodze. Niektórzy przestrzegają zwyczaju, aby w noc Tisza beAw nie spać w łóżku lecz na materacu, na podłodze. Nawet jeśli nie przestrzega się tego zwyczaju, należy zmniejszyć komfort noclegu - na przykład przez zmniejszenie liczby poduszek. Niektórzy umieszczają nawet kamień pod poduszką, aby tym upamiętnić Zburzenie. Nie wolno wąchać perfum, przypraw, czy też palić publicznie. Nie wolno także zakładać zbyt strojnego, bogatego ubrania, nawet jeśli nie jest ono nowe. W synagodze odczytywana jest Eicha (Księga Trenów Jeremiaszowych) a także Kinot - litanie, modlitwy i wiersze wyrażające smutek i żal z powodu Zburzenia Świątyni, a także innych nieszczęść dotykających naród żydowski. Czyta się je przy świecach lub przygaszonym świetle. Parochet (zasłona na Aron Hakodesz) jest zazwyczaj ściągany. Rano mężczyźni nie zakładają tałesu i tfilin, jak to zwykle ma miejsce, lecz zakładają je dopiero przy modlitwie popołudniowej - Mincha. Wszyscy, ktorzy płaczą nad Jerozolima zasłużą, by widzieć jej szczęście i radość, jak jest powiedziane: "Radujcie się jej wielkością, wszyscy, którzy płaczecie nad nią" (Jeszajahu 66:10). Świątynia zaczęła płonąć dziewiątego aw i płonęła aż do dziesiątego aw i dlatego, wprawdzie post kończy się po zachodzie słońca dziewiątego aw, to jednak niektóre zakazy obowiązują dłużej. Aż do południa dziesiątego aw nie wolno kąpać się dla przyjemności, prać ubrań, ścinać włosów, golić się, jeść mięsa i pić wina. Jedynie gdy Tisza beAw wypada w czwartek, wolno w piątek kąpać się, aby uszanować Szabat. Rochel Joanna Czopnik
Opracowano na podstawie: |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl