POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Prawa związane z Tisza beAw  Email

W Tisza beAw obowiązuje pięć zakazów: jedzenia i picia, mycia się, namaszczania, noszenia skórzanego obuwia oraz stosunków małżeńskich.

Post rozpoczyna się już po zachodzie słońca w Erew Tisza beAw. Jest to post bardzo ważny i obowiązuje wszystkich - także kobiety w ciąży i karmiące. Jednak osoba, która jest chora, może jeść, nawet gdy choroba nie zagraża życiu. Właściwym jest jednak, aby w takim przypadku spożywać jedynie bardzo proste potrawy, unikając smakołyków i produktów luksusowych

. Należy pamiętać, że nie wolno myć zębów, ani nawet zmoczyć ust wodą. Osoba, która przyjmuje leki i nie może nie połknąć tabletki, może przyjąć lek i popić go wodą. Jeżeli lekarstwa nie wolno przyjmować na czczo, osoba taka powinna przyjąć minimalną ilość pokarmu (wcześniej należy się skonsultować zarówno z lekarzem, jak i lokalnym rabinem) [na podstawie opinii rabina Schudricha].

Kąpiel dla przyjemności jest zakazana, zarówno w cieplej, jak i w zimnej wodzie. Jeśli jednak zabrudzi się ręce, można je umyć. Można także umyć dłonie rano po wstaniu z łóżka oraz po skorzystaniu z toalety. Należy jednak zwrócić uwagę, aby umyć jedynie palce, a nie całe dłonie. Wolno kąpać niemowlę, jak również namaszczać je olejkami, kremami.

Nie wolno zakładać skórzanego obuwia, także, gdy elementy skórzane są jedynie dodatkiem. Wolno zakładać obuwie wykonane z tkaniny lub gumy.

Stosunki małżeńskie są zakazane w tym dniu. Mąż i żona nie mogą się nawet dotykać.

Jest zwyczajem, aby nie pracować w Tisza beAw do południa. Dzięki temu nasza uwaga skupiona na umartwianiu się i żałobie nad Zburzeniem Świątyni nie zostanie rozproszona. Wolno jednak wykonywać te czynności, które nie absorbują uwagi - jak zapalanie światła, robienie węzłów itp.

Ponieważ studiowanie Tory jest radością i przyjemnością, w Tisza beAw jest ono, poza wybranymi wyjątkami, zabronione. Wolno studiować jedynie fragment z Moed Katan, który zajmuje się prawami żałoby i ekskomuniki. Można także studiować midrasze i komentarze do Eicha (Trenów) i Ijow (Księgi Hioba), gdyż teksty te wzbudzają smutek u czytającego. Wolno także studiować agadot mówiące o Zniszczeniu, znajdujące się w traktacie Gitin. Podczas studiowania należy się skupić jedynie na zwykłym znaczeniu tekstu, bez zagłębiania się w przyjemne dysputy i rozważania talmudyczne.

Nie wolno pozdrawiać się w tym dniu. Jeżeli jednak ktoś zwróci się do nas z pozdrowieniem "Dzień dobry", należy mu odpowiedzieć, aby nie wzbudzać złych uczuć. Trzeba to jednak uczynić ciszej, bez radości.

Od początku postu, po zachodzie słońca, do popołudnia w Tisza beAw, można siedzieć jedynie na niskim stołku lub na podłodze. Niektórzy przestrzegają zwyczaju, aby w noc Tisza beAw nie spać w łóżku lecz na materacu, na podłodze. Nawet jeśli nie przestrzega się tego zwyczaju, należy zmniejszyć komfort noclegu - na przykład przez zmniejszenie liczby poduszek. Niektórzy umieszczają nawet kamień pod poduszką, aby tym upamiętnić Zburzenie.

Nie wolno wąchać perfum, przypraw, czy też palić publicznie. Nie wolno także zakładać zbyt strojnego, bogatego ubrania, nawet jeśli nie jest ono nowe.

W synagodze odczytywana jest Eicha (Księga Trenów Jeremiaszowych) a także Kinot - litanie, modlitwy i wiersze wyrażające smutek i żal z powodu Zburzenia Świątyni, a także innych nieszczęść dotykających naród żydowski. Czyta się je przy świecach lub przygaszonym świetle. Parochet (zasłona na Aron Hakodesz) jest zazwyczaj ściągany.

Rano mężczyźni nie zakładają tałesu i tfilin, jak to zwykle ma miejsce, lecz zakładają je dopiero przy modlitwie popołudniowej - Mincha.

Wszyscy, ktorzy płaczą nad Jerozolima zasłużą, by widzieć jej szczęście i radość, jak jest powiedziane: "Radujcie się jej wielkością, wszyscy, którzy płaczecie nad nią" (Jeszajahu 66:10).

Świątynia zaczęła płonąć dziewiątego aw i płonęła aż do dziesiątego aw i dlatego, wprawdzie post kończy się po zachodzie słońca dziewiątego aw, to jednak niektóre zakazy obowiązują dłużej. Aż do południa dziesiątego aw nie wolno kąpać się dla przyjemności, prać ubrań, ścinać włosów, golić się, jeść mięsa i pić wina. Jedynie gdy Tisza beAw wypada w czwartek, wolno w piątek kąpać się, aby uszanować Szabat.

Rochel Joanna Czopnik

Opracowano na podstawie:
Rabbi Ze'ev Greenwald, Shaarei Halachah. Feldheim Publishers.
Eliyahu Kitov, The Book of Our Heritage. Vol.3. Feldheim Publishers.
Rabbi Jacob Berman, Popular Halacha. Vol.2. Eliner Library

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl