KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Czym jest Szabat ?  Email
Religia...Tradycja... - S_Z_A_B_A_T

{mosimage}Bardziej niż Izrael strzegł Szabatu, Szabat strzegł Izraela

Wśród wielu praw religijnych ustanowionych przez judaizm znajdują się takie, których podstawowym celem jest uświęcanie ludzkich działań, przestrzeni, a nawet czasu: „Bądźcie święci, bo Ja, Haszem, wasz Bóg, jestem Święty” (Wajikra/Kapłańska 19:2).

 

Podczas Szabatu – jak podkreśla rabin Abraham Joshua Heschel – nie przestrzeń, ale czas zostaje uświęcony. Judaizm stworzył świątynię, do której nie potrzeba przychodzić, bo przemieszcza się razem z człowiekiem. Świątynię, która istnieje wszędzie tam, gdzie pojawia się choćby jeden wyznawca judaizmu; wędrującą razem z nim, bo istniejącą trwale nie w przestrzeni, ale w czasie.

Tą świątynią jest Szabat.

Szabat jest próbą wykreowania przez judaizm w jednym dniu każdego tygodnia przedsmaku Ery Mesjańskiej” – zauważają Dennis Prager i Joseph Telushkin.

Celem Szabatu nie jest wstrzymywanie się od pracy. Niewykonywanie w Szabat pracy jest środkiem do celu, a nie samym celem. Celem Szabatu nie jest odpoczynek. Odpoczynek jest tylko „produktem ubocznym” Szabatu.

Celem Szabatu jest właśnie uczynienie z tego dnia świątyni w czasie: „Pamiętaj stale o dniu Szabatu, aby go uświęcać” (Szemot/Wyjścia 20:8).

Uświęcanie Szabatu jest celem Szabatu. W czasie Szabatu znajdujemy się w „świątyni” – i w tym czasie Tora wymaga, abyśmy zachowywali się i postępowali  jak w świątyni.
„Bo w sześć dni Bóg uczynił niebo i ziemie, morze i wszystko, co w nim jest i odpoczął w siódmym dniu. Dlatego Bóg pobłogosławił dzień Szabatu i uświęcił go”.(Bereszit/Rodzaju 2:1-3)

Bóg dokonał aktu stworzenia. Siódmego dnia zaprzestał kreacji. Konsekwentnie więc w Szabat zakazane nie jest wcale wykonywanie wszystkich czynności, ale wyłącznie czynności kreacyjnych: polegających na wytwarzaniu, stwarzaniu i przekształcaniu. Miszna wymienia 39 głównych kategorii takich czynności (melachot) zabronionych w Szabat.

Jednocześnie prawa judaizmu ustanawiają wiele micwot (przykazań), których wypełnienie jest konieczne, aby uświęcić Szabat.

Właśnie nimi chcielibyśmy się tu zająć.

Przygotowanie do Szabatu

 

Rabini nazywali Szabat czule i z miłością Narzeczoną. W każdy piątek wieczorem do żydowskich domów przybywa ten specjalny gość. Narzeczona. Królowa – Szabat Hamalka.

Ilekroć spodziewamy się wyjątkowego gościa w naszym domu, poświęcamy sporo czasu na przygotowania. Szczególny gość wymaga szczególnej oprawy. Nie witamy go w rozdeptanych kapciach, papilotach na głowie, rozciągniętym swetrze, w zakurzonym i brudnym mieszkaniu.

Jest zatem zrozumiałe, że i do nadejścia Szabatu należy się przygotować. Jeśli zostawimy wszystko na ostatnią chwilę, możemy nie zdążyć, a co gorsza – w pośpiechu umknie nam cała radość i wyjątkowość wieczoru.

•    Kolacja szabatowa ma być zjadana z apetytem (szabat powinien składać się z wydarzeń przyjemnych!), należy więc unikać jedzenia większych posiłków w piątkowe popołudnie.
•    Zakupy lepiej zrobić rano w piątek niż w czwartek, ale oczywiście czwartek jest też dopuszczalny. W przypadku produktów, które wymagają długiego przygotowania – czwartek jest konieczny. Dokonywanie zakupów raczej  w piątek rano niż w czwartek wiąże się z opisanym w Torze darem manny dla znajdujących się na pustyni Izraelitów – manna na Szabat spadała z nieba w piątek rano: „Zbierali to [mannę] każdego ranka” (Szemot/Wyjścia 16:21).

•    Dobrze jest przygotować jakąś specjalną, wyjątkową potrawę szabatową. Tradycyjnie jest nią czulent. Odpowiednie na Szabat są szczególnie ryby, jednak tylko dla tych, którzy lubią potrawy z ryb: do żadnych dań nie należy się w Szabat zmuszać. Nie ma więc najmniejszego sensu przygotowanie potrawy szalenie wyrafinowanej, jeśli nie będziemy mieli najmniejszej ochoty jej później zjeść.

•    Jeśli korzystamy z produktów przygotowanych przez nie-Żyda, to co najmniej jedna czynność w trakcie tych przygotowań powinna być wykonana przez nas.

•    Dobrze jest upiec własne chałki, ale nie jest to konieczne.

•    Przed rozpoczęciem Szabatu należy przygotować stół i nakrycia oraz sprawdzić, czy naczynia są czyste. Łóżka powinny być pościelone. (Dodatkowo przed Szabatem trzeba wykręcić żarówkę z lodówki – niektórzy zalecają nawet zablokowanie wyłącznika reagującego na otwarcie drzwi lodówki.)


Przygotowanie stołu na szabatową kolację oznacza – poza przygotowaniem nakryć i pięknego obrusu – umieszczenie na nim chałek (przykrytych odpowiednią serwetką) oraz kielicha kiduszowego.


•    Wskazana jest kąpiel przed Szabatem (co najmniej umycie twarzy, rąk i nóg w ciepłej wodzie). Trzeba być ostrzyżonym (ale do fryzjera nie należy iść w piątek, lecz wcześniej i nie znaczy to, że należy chodzić co tydzień: włosy powinny być po prostu zadbane). Należy też zadbać o paznokcie.

•    Ubranie na Szabat powinno być inne od zwyczajnego, codziennego. Prorok mówi: „Będziesz czcił Szabat i nie będziesz w ten dzień załatwiał swych zwykłych spraw” (Jeszaja/Izajasz 58:13). O słowie „czcił” mędrcy stwierdzili: „Twoje ubranie szabatowe nie będzie takie, jak w inne dni”.

•    Przed rozpoczęciem Szabatu należy opróżnić kieszenie, aby uniknąć – zakazanego – przenoszenia przedmiotów.

 

Tuż przed rozpoczęciem Szabatu, zwyczajowo, wskazane jest włożenie jakiejś sumy do skarbonki, gdzie znajdują się pieniądze na cele charytatywne.

 

Contakt Biuro

Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl