Błogosławieństwa w Sukkot |
BŁOGOSŁAWIEŃSTWA W SUKKOT
Szehechejanu. Pierwszego wieczoru w Sukkot odmawia się błogosławieństwo Szehechejanu:
Baruch ata Adonaj, Elohenu, melech ha-olam, szehechejanu wekijmanu wehigjanu lazman haze. Amen.
Błogosławiony jesteś Panie, Boże nasz, królu wszechświata, że zachowałeś nas żywymi, podtrzymałeś i doprowadziłeś aż do tego czasu.
Kidusz. W czasie pierwszych dwóch dni, w szałasie odmawia się świąteczny kidusz nad winem:
Baruch ata Adonaj, Elohenu, melech ha-olam, bore peri hagafen. Baruch ata Adonaj, Elohenu, melech ha-olam, aszer bachar banu mikol am weromemanu mikol laszon, wekidszanu bemicotaw, watiten lanu Adonaj Elohenu, b'ahawa moadim lesimcha, hagim uzmanim leszaszon, et jom hag haSukkot haze, zman szimchatenu, mikra kodesz, zecher liciat micraim. Ki wanu wacharta weotanu kidaszta mikol haamim, umoadej kodszecha beszimcha uwszaszon hinchaltanu.
Błogosławiony bądź, Panie, Boże nasz, królu wszechświata, który stworzyłeś owoc winorośli. Amen. Błogosławiony bądź, Panie, Boże nasz, królu wszechświata, który wybrałeś nas spośród wszystkich narodów i wywyższasz nas spośród wszelkiego języka, i uświęciłeś nas swoimi przykazaniami, i dałeś nam, Panie, Boże nasz, w miłości swej wyznaczyłeś święta ku zadowoleniu, święta i czasy radości, i ten dzień święta Sukkot, czas naszego wesela, święte zgromadzenie, pamiątkę wyjścia z Egiptu. Gdyż zaprawdę wybrałeś nas i uczyniłeś świętymi wśród innych narodów, i święta w zadowoleniu i radości dałeś nam w dziedzictwo. Błogosławiony bądź, Ty, który uświęcasz Izraela i czasy. Amen.
W piątki kidusz jest nieco zmieniony- dodaje się pewne zwroty nawiązujące do szabatu.
Leszaw basukka. Ilekroć uczestnik udaje się do szałasu odmawia specjalne błogosławieństwo:
Baruch ata Adonaj, Elohenu, melech ha-olam, aszer kidszanu bemicotaw weciwanu lejszaw basukka Błogosławiony jesteś Panie, Boże nasz, królu wszechświata, że uświęciłeś nas swoimi przykazaniami i przykazałeś nam mieszkać w szałasie. Amen. Lulaw i etrog. W czasie obrzędu potrząsania lulaw i etrog również odmawia się stosowne błogosławieństwo. Stoi się wówczas przodem ku wschodowi, lub ku Jerozolimie (niezależnie wówczas od kierunku świata), etrog trzyma się zielonym zakończeniem do góry, a brązowym ogonkiem do dołu:
Baruch ata Adonaj, Elohenu, melech ha-olam, aszer kidszanu bemicwot weciwanu al n'tilat lulaw. Amen. Błogosławiony bądź, Panie, Boże nasz, królu wszechświata, który uświęciłeś nas swoimi przykazaniami i przykazałeś nam sporządzać lulaw. Po tym błogosławieństwie etrog należy odwrócić tak, aby brązowy ogonek znalazł się u góry, uważając jednak by go nie utracić. Teraz potrząsa się lekko etrogiem i lulaw trzy razy w każdym kierunku: na wschód (w przód), na południe (w prawo), na zachód (w tył), na północ (w lewo), w górę i w dół. Błogosławieństwo końcowe. Błogosławieństwo to związane jest z talmudyczną przypowieścią, która głosi, że gdy Mesjasz przyjdzie wielki potwór Lewiatan zostanie zabity. Z jego skóry uczyni się szałas- sukka, a sprawiedliwi będą spożywać w tym szałasie jego mięso. Przypowieść ta ma symbolizować nadzieję na przyjście Mesjasza i koniec udręk.
Jehi racon milfanecha Elohenu weelohej awotenu k'szem szekijamti wejaszawti basukka ze, ken ezke leszana habaa leszew besukkat oro szel liwjatan leszana habaa biruszalaim. Oby było Twoją wolą, Boże nasz i Boże naszych ojców, że tak jak stoję i przebywam w tym szałasie niech tak następnego roku będę w szałasie ze skóry Lewiatana. Następnego roku w Jeruzalem. żródło: www.hatikva.pl |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl