(hebr. dosł.: porządek, uporządkowanie; jid. sejder) – 1. seder lejl Pesach (hebr., porządek nocy pesachowej) – uroczysta wieczerza pierwszego, a w diasporze także drugiego dnia święta Pesach, której przebieg (przynajmniej formalnej części) jest ściśle uregulowany (uporządkowany) – stąd nazwa;
jest ona poświęcona wspominaniu nocy wyjścia Izraelitów z Egiptu oraz przeżywaniu odzyskania wolności. Seder jest
najważniejszym wydarzeniem religijnym w domu
(hebr. dosł.: porządek, uporządkowanie; jid. sejder)
– 1. seder lejl Pesach (hebr., porządek nocy pesachowej) – uroczysta
wieczerza pierwszego, a w diasporze także drugiego dnia święta Pesach, której przebieg (przynajmniej formalnej części) jest
ściśle uregulowany (uporządkowany) – stąd nazwa; jest ona poświęcona
wspominaniu nocy wyjścia Izraelitów z Egiptu oraz przeżywaniu odzyskania
wolności. Seder jest najważniejszym wydarzeniem religijnym w domu żydowskim
w ciągu roku, zawierającym wiele motywów symbolicznych, a równocześnie –
wychowawczych. Z tego względu szczególną wagę przywiązywano do uczestnictwa w
nim dzieci.
Według talmudycznego traktatu Pesachim, który zawiera m.in. przepisy odnoszące się do tego
święta, Rabi Akiwa miał dzieciom
rozdawać orzechy i słodycze, by nie zasypiały podczas wieczerzy. S. następuje
bezpośrednio po okresie przygotowań, które wieńczy Erew Pesach.
Podczas wieczerzy sederowej, w każdym, nawet najbiedniejszym
domu żydowskim na stole muszą pojawić się maca
i wino; stąd został rozwinięty system pomocy ubogim w przygotowaniu s.
(por. maot chit(t)im; macówka). Podczas wieczerzy uczestnicy powinni siedzieć
podparci, co ma nawiązywać do półleżącej pozycji, w której ucztowali Rzymianie
w czasach, gdy kształtowały się zwyczaje sederowe, wyrażającej postawę wolnych
(uwolnionych z niewoli) ludzi. Także obyczaj niekorzystania z pomocy służących
przy przygotowaniu s., a w ortodoksyjnych domach – obsługiwania
ich przy wieczerzy, zwłaszcza przy nalewaniu wina przez gospodynię, miał
związek z symboliką wolności.
Centralne miejsce na stole zajmują trzy mace /szmura/, umieszczone
jedna nad drugą, zw. kohen, lewi i Izrael, które symbolizują
hierarchiczny ład ludu Izraela. Do ich przykrycia używa się ozdobnych serwetek
bądź wkłada się je do specjalnych woreczków, zw. maca-taszami. Szczególne znaczenie ma część środkowej macy, zwana afikomanem.
Także symboliczną wartość – podkreślaną przez użycie specjalnych sederowych
naczyń – mają inne potrawy, m.in.: charoset;
gorzkie zioła; karpas; zeroa
(udziec jagnięcia – mięso wraz z kością) oraz puchar Eliasza. Podczas wieczerzy uczestnicy wypijają cztery puchary wina; najmłodszy uczestnik odpowiada na cztery pytania; czyta się Hag(g)adę szel Pesach, stanowiącą
swoisty „przewodnik” tej uroczystości. W czasie czytania z Hagady
fragmentu o dziesięciu plagach egipskich,
przy wymienianiu każdej z nich ulewa się nieco wina z pucharu. Uczta
sederowa kończy się późno w nocy; wśród Żydów aszkenazyjskich – odśpiewaniem
popularnej piosenki ludowej Chad gadja.
Sederowe noce są czasem czuwania (lejl szim(m)urim), z czym wiązał się zwyczaj pozostawiania
otwartych drzwi, w poczuciu szczególnej opieki Stwórcy. Zalecano także, by po
zakończeniu właściwego s. dalszą część nocy poświęcić na czytanie
fragmentów Biblii, dotyczących wyjścia Izraelitów z Egiptu. Szczególnie
religijni ludzie czytali wówczas także Pieśń
nad pieśniami. 2. mianem s. określa się każdy z sześciu
porządków Miszny (hebr. s(e)darim): pierwszy – Seder Zeraim; drugi – Seder Moed; trzeci – Seder Naszim; czwarty – Seder Nezikin; piąty – Seder Kodaszim; szósty – Seder Tohorot.
/Rafał Żebrowski, ŻIH/
Afikoman
(hebr.; prawdopodobnie od grec. epikomios = z uroczystej
procesji [ceremonii]; jid. afikojmen) – kawałek macy, spożywany pod koniec sederu
w święto Pesach (wspomina się o nim już w Misznie; Pesachim 10,8). Odłamuje się
go ze środkowej macy, spośród trzech, które znajdują się na stole, przykryte
ozdobną serwetą. Symbolizuje on jagnię pesachowe, które w starożytności
podawano pod koniec świątecznej uczty. Nad a. odmawia się błogosławieństwo i
dzieli się go między wszystkich uczestników wieczerzy. U Żydów aszkenazyjskich
istniał obyczaj chowania a., a dzieci miały za zadanie odnaleźć go pod koniec
wieczerzy, przed północą. W nagrodę dostawały łakocie lub drobne upominki (b(e)dikat
afikoman). Postępowano tak, by nie posnęły w czasie długiej uroczystości i żeby
brały w niej czynny udział aż do końca. We wsch. Europie wierzono, że kawałek a.
wszyty w tałes kutn chroni przed „złym okiem”, a zawieszony na ścianie – chroni
dom przed pożarem.
Autor hasła: Ninel Kameraz-Kos
|