15–22 dnia miesiąca nisan przypada Pesach – najważniejsze i najstarsze święto żydowskie.W tym roku zaczyna się w sobotę 27 marca od wieczora i trwa do niedzieli 4 kwietnia do wieczora.
Pesach to święto wiosenne, które Żydzi obchodzą przez osiem dni. W Torze miesiąc nisan określany jest jako pierwszy, rozpoczynający nowy rok. Pierwotnie było to święto rolnicze. Określano je jako Chag ha-Macot,
czyli Święto Przaśników. Składano wówczas ofiary z pierwszych plonów
oraz pierworodnych zwierząt.
Wedle nowszych słowników „przaśnik” to
synonim macy, ale w słowniku Samuela Bogumiła Lindego oznacza ciasto
(np. chleb), które nie uległo fermentacji, niekwaśne (przeciwieństwem
jest „kwaśnik”).
Z Księgi Wyjścia dowiadujemy
się również, że święto to ma upamiętniać ucieczkę Żydów z niewoli
egipskiej. Właśnie używana współcześnie nazwa Pesach związana jest
zapewne z historią wyjścia Żydów z Egiptu. Pochodzi prawdopodobnie od
czasownika pasah oznaczającego po hebrajsku „przechodzić,
omijać”, gdyż właśnie w Egipcie, zgodnie z tekstem Księgi, anioł śmierci
ominął domy żydowskie, a śmierć zadał egipskim pierworodnym. W epoce
istnienia Świątyni Pesach był jednym z trzech (obok Szawuot oraz Sukot)
wielkich świąt pielgrzymich. Do Jerozolimy przybywały wówczas tłumy
pielgrzymów, aby poświęcić pierwsze plony ze swoich pól.
Współcześnie święto
Pesach w Izraelu trwa siedem, a w diasporze – osiem dni. Najważniejsze
są pierwsze dwa dni (w Izraelu jeden), natomiast kolejne dni są tzw.
półświętami. Pesach rozpoczyna uroczysta kolacja. Ale zanim wszyscy
zasiądą za stołem, domy muszą zostać wysprzątane. Bezwarunkowo usunąć
należy wszelkie ślady chamecu, czyli rzeczy kwaszonych (zakwasu, chleba) oraz przedmioty, które mogły wejść z nim w styczność. Chamec to
produkt z każdego z pięciu podstawowych zbóż: pszenicy, żyta,
jęczmienia, orkiszu i owsa, który choćby na 18 minut wszedł w kontakt
z wodą (po 18 minutach wedle norm prawa religijnego rozpoczyna się
bowiem proces fermentacji). Dlatego też w domach nie może zostać choćby
nawet okruszek bułki.
Przez kolejne dni na
stołach chleb zastąpiony ma być płaskimi chlebami pieczonymi bez
zakwasu, czyli macą. Takie nakazy znajdziemy w Księdze Wyjścia (Szemot):
Przez siedem dni będziecie jedli mace. Ale [przed] pierwszym dniem [święta] usuniecie zakwas z waszych domów (Szemot, 12:15).
Mace będą jedzone przez siedem dni i nie będzie widziane u ciebie zakwaszone i nie będzie widziany u ciebie zakwas (Szemot, 13:7).
Jeśli już z domu usunięto chamec,
można spokojnie zasiąść do wieczerzy. W diasporze uroczyste rodzinne
kolacje zwane sederami odbywają się pierwszego i drugiego dnia święta, w
Izraelu – tylko pierwszego. Pamiętać należy, aby jedno miejsce było
wolne – dla proroka Eliasza. Dla proroka stawiamy także kielich z winem.
Seder (hebr. porządek) obchodzony jest według ustalonych reguł.
Na świątecznie nakrytym stole powinny znaleźć się: słona woda (hebr. mej melach), warzywo, np. cebula (hebr. karpas), dwa rodzaje gorzkich ziół (hebr. maror oraz chazeret), mieszanka pokrojonych owoców (hebr. charoset), jajko (hebr. bejca), udko np. kurczaka (hebr. zeroa)
oraz maca. Owe gorzkie zioła oraz słona woda przypominać mają o
ciężkich chwilach w niewoli w Egipcie. Maca zaś upamiętnia pośpiech, w
jakim Żydzi opuszczali Egipt.
Uczcie sederowej towarzyszy czytanie Hagady,
czyli opowieści o wyjściu Żydów z niewoli egipskiej. Ważną częścią
Hagady jest deklamowana przez dzieci. To fragment rozpoczynający się do
pytania Ma nisztana ha-lajla ha-ze mi-kol ha-lejlot? czyli „Co odróżnia tę noc od innych nocy?”.
A oto odpowiedzi na to pytanie:
Czym różni się ta noc od innych nocy? We wszystkie inne noce jemy chleb, ale tej nocy tylko macę.
We wszystkie inne noce jemy rozmaite zioła, ale tej nocy tylko gorzkie.
We wszystkie inne noce nie maczamy w niczym jedzenia, a tej nocy maczamy dwa razy.
We wszystkie inne noce możemy jeść siedząc lub polegując, ale tej nocy wszyscy polegujemy.
Seder kończy wspólnie wypowiadane życzenie: Na przyszły rok w Jerozolimie!
(Le-szana ha-baa bi-Jeruszalajim, לשנה הבאה בירושלים)
żródło: Polin/Wirtualny Sztetl
|