Rabin Solomon Ganzfried (1804-1886), Kicur Szulchan Aruch- kompendium zasad i praw religijnychdotyczących życia codziennego
Żydów Aszkenazyjskich
Posiłek
Punkt 1
Jeśli
ktoś ma zwierzęta czy ptactwo, które musi karmić - nie wolno mu nic
zjeść zanim nie nakarmi [zwierząt], jak jest
napisane: (Deut. 11:15)
"Dam trawę na twoim polu dla twojego bydła i zjesz i nasycisz się." Tora
najpierw mówi o jedzeniu dla zwierząt, a potem dla ludzi. ·
Ale
jeśli chodzi o picie - człowiek jest pierwszy, bo jest napisane (Gen.
24:14) [Rywka powiedziała] "Pij, a także napoję twoje wielbłądy." I jest
napisane (Nu. 20:8) "Napoisz zgromadzenie i ich trzody".
Punkt 2
Człowiek
nie powinien jeść ani pić żarłocznie. Nie powinien jeść ani pić na
stojąco. Stół powinien być czysty i ładnie nakryty, nawet jeśli je się
coś mało ważnego. Nie powinno się chwytać porcji dużej jak jajko i jeść z
niej. I nie powinno się trzymać jedzenia w jednej ręce a odłamywać z
niego drugą ręką.
Nie powinno się wypijać kielicha wina
jednorazowo, kto tak pije jest zachłanny. Właściwie jest wypić z
kielicha w dwóch łykach, ale w trzech - to już [oznaka] wyniosłości,
chyba, że kielich jest bardzo duży - wtedy można pić nawet kilkoma
łykami. A jeśli kielich jest bardzo mały - można wypić z niego za jednym
razem.
Punkt 3
Nie odgryza się kawałka chleba,
zostawiając resztę na stole, ani nie daje się tego przyjacielowi, ani
nie kładzie się [z powrotem] na [główny] talerz - aby nie było to
obrzydliwe dla innych.
Nie pije się z kielicha i nie podaje się
go towarzyszowi, aby wypił to co zostało. Każdy powinien się wystrzegać
picia z tego, co zostawił ktoś inny, bo poczęstowany mógłby z
zawstydzenia wypić wbrew swojej woli.
Punkt 4
Nie
należy złościć się podczas posiłku, bo wtedy goście i domownicy są
zakłopotani by jeść, bo obawiają się, że [gospodarz] jest zły, z tego
powodu, że żałuje im jedzenia.
Punkt 5
Nie mówi się w
chwili jedzenia nawet słów Tory, ze względu na niebezpieczeństwo, że
jedzenie mogłoby dostać się do tchawicy. I nawet jeśli ktoś kichnie nie
mówi mu się [wtedy] 'na zdrowie'. Ale jeśli nie jest to w momencie
jedzenia - jest micwą mówienie słów Tory przy stole. Należy być w tym
bardzo ostrożnym.
Jest dobrym zwyczaje powiedzieć po pierwszej
kromce [tej nad którą było błogosławieństwo Hamoci] Psalm 23 (Mizmor
leDawid HASZEM roi - "HASZEM jest moim pasterzem") - bo jest to i słowo z
Tory i modlitwa nad jedzeniem.
A po skończeniu posiłku, jest
zwyczaj mówienia w dni powszednie Psalmu 137 ("Nad rzekami Babilonu."). W
Szabat, święta i wszystkie te dni, gdy nie odmawia się Tachnun - mówi
się Psalm 126 [Szir hamaalot beszuw HASZEM...].
Jeśli ktoś uczy
się przy stole z książki, powinien uważać, bo w książce mogą być robaki i
można wtedy - Boże uchowaj! - wykroczyć przeciwko zakazowi jedzenia
robaków.
Punkt 6
Jeśli dwóch ludzi siedzi za stołem,
nawet jeśli każdy ma własne danie przed sobą, albo gdy jedzą owoce i
każdy ma swoją porcję - zawsze ważniejszy [człowiek] pierwszy wyciąga
rękę. Kto wyciąga rękę przed tym, kto jest większy od niego - ten jest
żarłokiem.
Punkt 7
Jeśli dwóch ludzi je z jednej
miski i jeden z nich zatrzymał się, by coś wypić lub coś zrobić - to
jest właściwe, aby ten drugi zaczekał na niego. Ale jeśli jest ich
trzech - to dwóch nie zatrzymuje się przez jednego.
Punkt 8
Można
korzystać z chleba wedle potrzeby, pod warunkiem, że nie czyni się go
przez to odpychającym [dla innych]. Dlatego nie podpiera się nim miski,
jeśli jest w misce coś, co może spaść na chleb i uczynić go
nieprzyjemnym.
A gdy je się jakieś danie przy pomocy kromki (tak
że kromka zastępuje łyżkę) - należy uważać, by za każdym razem zjeść
nieco z tej kromki, a to co zostało z chleba - też powinno być zjedzone.
Punkt 9
Nie
wolno rzucać chlebem, nawet tam, gdzie nie uczyni go to odpychającym -
ponieważ rzucanie jest obrazą dla chleba. I innych rodzajów jedzenia nie
wolno rzucać, jeśli staną się nieprzyjemne przez rzucanie. Ale wolno to
robić np. w przypadku orzechów itp.
Nie siedzi się na worku, w
którym są owoce, bo staną się przez to nieprzyjemne. Nie robi się
netilat jadajim (mycia rąk) winem czy innymi napojami - z powodu braku
poszanowania [dla nich].
Gdy widzi się jakieś jedzenie na ziemi -
należy je podnieść. Jedzeniem, które nadaje się dla człowieka nie karmi
się zwierzęcia - ponieważ jest to brak poszanowania dla jedzenia.
Punkt 10
Jeśli trzeba wykorzystać jedzenie w celu zrobienia leku, to mimo tego, że może się przez to stać odpychające - wolno to zrobić.
Punkt 11
Należy być bardzo ostrożnym, by nie wyrzucać okruchów - bo powoduje to zbiednienie - ale zbiera się je i daje się je ptakom.
Punkt 12
Gdy ktoś pije wodę - nie powinien pić wobec innych, ale powinien odwrócić twarz. Nie musi tak jednak robić przy innych napojach.
Punkt 13
Nie patrzy się w twarz jedzącego czy pijącego, ani na danie, które ma on przed sobą, aby go nie zawstydzić.
Punkt 14
Ze
wszystkich potraw i napojów, które mają zapach i budzą [przez to]
pożądanie w człowieku - powinno się najpierw dać nieco osobie
posługującej przy stole, ponieważ jest szkodliwe dla człowieka, że widzi
przed sobą jedzenie, którego pożąda i nie może z niego zjeść.
Punkt 15
Jeśli
obok żony nie ma męża, nie powinna ona pić wina. A jeśli jest ona w
innym miejscu - nie w domu, to nawet jeśli jest z nią jej mąż - nie
powinna pić. Dotyczy to wszystkich innych napojów odurzających. Ale
jeśli ma zwyczaj picia w obecności męża - wolno jej wypić trochę, nawet
jeśli nie jest to przy mężu.
Punkt 16
Nie wolno
gościom brać z tego, co dostają, po to aby dać to synowi czy córce
gospodarza, bo być może gospodarz nie ma już innego jedzenia i zawstydzi
się go, że gość nie dostał wystarczająco. Ale jeśli na stole jest dużo
jedzenia - to wolno tak robić.
Punkt 17
Ten kto wchodzi do domu nie powinien mówić 'dajcie mi coś do jedzenia', ale trzeba [czekać], aż zaproponują to gospodarze.
Nie
wolno jeść z posiłku, który nie wystarcza dla gospodarzy, nawet jeśli
gospodarz zaprasza, by jeść z nim, ponieważ jest to jak obrabowywanie. I
jest to wielki grzech i trudno za niego odpokutować.
Punkt 18
Nie
wolno opuścić miejsca jedzenia przed powiedzeniem Birkat hamazon, [nie
wolno] nawet iść do innego pomieszczenia, w środku posiłku, aby
dokończyć tam jedzenie, lub aby wrócić potem do miejsca posiłku, by tam
go dokończyć. Należy nawet unikać wychodzenia na zewnątrz w trakcie
posiłku.
Jeśli już jednak ktoś wyszedł, to czy dokończy posiłek w
innym miejscu, czy też wróci na dokończenia jedzenia - nie musi
powtarzać błogosławieństwa Hamoci, ponieważ ustanowił już swój posiłek
danym kawałkiem chleba, mimo tego że wyszedł - to jest to traktowane
jako jeden posiłek, musi tylko uważać, by zjeść przynajmniej ilość
kezajit chleba w miejscu, gdzie będzie mówił Birkat hamazon. Ale prawo
to nie odnosi się do innych rodzajów jedzenia.
Punkt 19
Jeśli
je się w grupie i kilka osób wyszło, ale z zamiarem powrócenia w to
miejsce, to ponieważ został na miejscu chociaż jeden z [jedzących] - nie
jest to unieważnieniem ustalonego [posiłku] i gdy [pozostali] wrócą -
nie jest to uważane za przerwanie [ciągłości] posiłku.
Punkt 20
Jeśli
w czasie mówienia błogosławieństwa Hamoci ktoś miał intencję wyjść
zaraz potem do innego domu, by tam dokończyć jedzenie i powiedzieć tam
Birkat hamazon - jest zwyczaj, że pozwala się na to. Ale trzeba być
ostrożnym, by i w tamtym [drugim] miejscu zjeść przynajmniej ilość
kezajit chleba. Nie powinno się tak robić, chyba, że jest to dla seudat
hamicwa (uroczystego posiłku związanego ze spełnianiem jakiejś micwy).
Punkt 21
Jeśli
ktoś modlił się w trakcie posiłku i wraca do jedzenia, nie musi mówić
ponownie błogosławieństwa Hamoci. Podobnie jeśli zdrzemnął się podczas
posiłku, mimo tego, że trwało to jakiś czas - nie jest to uważane za
"przerwanie" w posiłku.
Tak samo jest, jeśli przerwało się na
jakieś inne dozwolone rzeczy, np. na pójście do toalety. Niemniej jednak
wymagane jest po tym ponowne umycie rąk, z powodu rozproszenia uwagi,
chyba, że uważało się na czystość rąk. Ale nie mówi się już wtedy
błogosławieństwa Al netilat jadajim. Według Miszna Berura 164:13 gdy
myje się ręce po skorzystaniu z toalety trzeba powiedzieć nowe
błogosławieństwo, podobnie jeśli się opuściło stół na dłuższy czas, ale
po oddaniu tylko moczu nie wymagane jest błogosławieństwo nad umyciem
rąk.
Punkt 22
Gdy ktoś skończył posiłek i postanowił
powiedzieć Birkat hamazon, ale zmienił zdanie i chce jeszcze coś zjeść
lub wypić - jest w tej sprawie podział opinii. Dlatego lepiej unikać
takiej sytuacji i mówić Birkat hamazon zaraz gdy się postanowi.
Punkt 23
Wszystko
to, co je się podczas seuda - [posiłku, który rozpoczyna się od
błogosławieństwa Hamoci nad chlebem] z rzeczy, które ma się zwyczaj jeść
podczas posiłku dla najedzenia się np. mięso, ryby, różne rodzaje
deserów, kasze i różne rodzaje placków, nawet rzeczy, nawet jeśli je się
je bez kromki chleba - nie wymagają błogosławieństwa przed i po
zjedzeniu, bo skoro je się je dla nasycenia głodu, są one w całości
częścią w posiłku (seudy).I wszystko to jest drugorzędne w stosunku do
chleba, który jest najistotniejszym pożywieniem człowieka.
Dlatego
wszystkie [te rzeczy] są zwolnione przez błogosławieństwo Hamoci i
przez Birkat hamazon. Nawet jeśli jedzenie jest przysłane z innego domu
[w czasie seudy] - nie trzeba mówić nad nimi [oddzielnego]
błogosławieństwa, ponieważ zakłada się, że intencją człowieka [podczas
mówienia Hamoci] było włączenie wszystkiego, co mu przyniosą.
Punkt 24
Dlatego
też nie trzeba odmawiać [oddzielnych] błogosławieństw nad różnymi
napojami, ponieważ i one są częścią seudy, a zazwyczaj nie je się bez
picia.
Wyjątkiem jest wino, gdyż wino jest czymś specjalnym
(dawar chaszuw), bo w kilku przypadkach musimy odmawiać nad nim
błogosławieństwo, chociaż nie musimy mieć ochoty go wypić, np. na kidusz
czy hawdalę. Odmawia się zatem błogosławieństwo nad nim także w trakcie
seudy.
Jeśli ktoś odmówił błogosławieństwo nad winem przed
netilat jadajim (umyciem rąk), a ma zamiar pić [wino] także podczas
seudy, albo jeśli ma zwyczaj picia wina w czasie seudy - nie musi mówić
błogosławieństwa po raz drugi, bo jest to zwolnione przez
błogosławieństwo, które powiedział przed seudą.
[Jeśli chodzi o]
alkohol w naszych krajach, którego nie pije się zazwyczaj podczas
[każdej] seudy - jest wątpliwość, czy jest on częścią seudy czy nie.
Dlatego, jeśli ktoś ma zamiar pić alkohol podczas seudy, powinien wypić
trochę przed netilat jadajim (to znaczy mniej niż ilość kezajit),
odmówić błogosławieństwo i mieć intencję włączenia w to tego, co będzie
pił podczas seudy.
A jeśli tak nie zrobił, powinien odmówić
najpierw błogosławieństwo nad kawałkiem cukru i zwolnić tym także wino i
alkohol. Są tacy, którzy mają zwyczaj [dla rozwiązania tego problemu]
zanurzać kawałek chleba w alkoholu, ale ten sposób jest poddawany w
wątpliwość.
Punkt 25
Jeśli ktoś chce jeść w czasie
seudy owoce, bez chleba, to ponieważ owoce nie są najistotniejszą
częścią seudy, dlatego, nawet jeśli leżały na stole przed
błogosławieństwem Hamoci, nie są zwolnione przez to błogosławieństwo i
trzeba odmówić nad nimi Bracha riszona (Początkowe błogosławieństwo).
Ale nie wymaga to Bracha achrona (Końcowego błogosławieństwa), bo są one
zwolnione przez Birkat hamazon.
Jeśli ktoś chce jeść owoce tylko
z chlebem, nie musi odmawiać nad nimi błogosławieństwa, bo są one
drugorzędne w stosunku do chleba. Jeśli zaś chce jeść cześć [owoców] z
chlebem, część bez chleba, powinien być ostrożny i zjeść najpierw bez
chleba, odmawiając nad nimi błogosławieństwo, a potem może jeść także z
chlebem. Bo jeśliby najpierw zjadł z chlebem, a potem będzie jadł bez
chleba - to istnieje wtedy wątpliwość co do błogosławieństw.
Niektórzy
mają zwyczaj jedzenia pomiędzy [głównymi] daniami rzeczy, które
zaostrzają apetyt takie jak np. oliwki, piklowane owoce, rzodkiewki itp.
Te rzeczy są uważane za część seudy, ponieważ dzięki nim je się więcej,
dlatego nie trzeba odmawiać nad nimi [oddzielnego] błogosławieństwa, bo
są zwolnione przez [błogosławieństwo] nad chlebem.
Punkt 26
Jeśli
postanowiło się, że najważniejszą częścią (ikar) posiłku będą owoce
(jedzone z chlebem), to skoro są podstawą posiłku, są też obejmowane
przez błogosławieństwo Hamoci, nawet jeśli nie leżały jeszcze wtedy na
stole. Należy tylko uważać, żeby owoce, które będą jedzone najpierw były
spożyte z kawałkiem chleba, a potem nawet nad tym, co się je już bez
chleba nie trzeba odmawiać [oddzielnego] błogosławieństwa.
Punkt 27
Jeśli
je się owoce ugotowane na seudę, jak zazwyczaj je się je na przystawki,
czy były [ugotowane] z mięsem, czy bez mięsa, to na początku i na końcu
seudy zjada się trochę [tych owoców] z chlebem, a w czasie [całego]
posiłku można je jeść bez chleba i bez odmawiania [dodatkowego]
błogosławieństwa.
Punkt 28
Jeśli je się potrawy
pieczone, takie jak słodkie ciasta, ciasta z orzechami itp. [podczas
seudy] dla nasycenia głodu - nie trzeba wtedy odmawiać nad nimi
błogosławieństwa. Ale jeśli je się je tylko dla przyjemności - to jest
wątpliwość [co do błogosławieństw].
Dlatego najlepiej jest w
chwili mówienia błogosławieństwa Hamoci mieć intencję włączenia
wszystkich takich rzeczy, które będą jedzone.
Punkt 29
Jeśli
po skończeniu posiłku, a jeszcze przez Birkat hamazon pije się kawę,
aby lepiej strawić pożywienie, należy powiedzieć nad tym Bracha riszona,
ponieważ to co ma być pomocą w trawieniu nie jest uważane za część
seudy.
W każdym razie dobrze jest powiedzieć nad kawałkiem cukru błogosławieństwo Szehakol i zwolnić tym także kawę.