Dlaczego Żydzi od tysięcy lat przed świętem Pesach szukają w swoich
domach chleba, mąki, wszystkich produktów zbożowych lub zawierających
zboża, po czym je niszczą, palą albo sprzedają (symbolicznie, na okres
święta) nie-Żydom? … Pesach jest świętem upamiętniającym Wyjście Żydów z
niewoli egipskiej. Judaizm określił swoje filozoficzne horyzonty w
znacznym stopniu w opozycji do wartości dominujących w kulturze Egiptu.…
Paradoksalnie, ta wielka
starożytna cywilizacja odcisnęła swoje trwałe piętno na losach ludzkości
nie tym, co głosiła (np. kult śmierci), ale tym, co było tych wartości
zaprzeczeniem: skupieniem na życiu, na doczesności.
Kultura i cywilizacja egipska miały
obsesję na punkcie śmierci i „istnienia po śmierci”. Ogrom piramid
(monumentalnych grobowców, których budowa kosztowała tysiące istnień
egipskich chłopów i niewolników, którymi, między innymi, byli właśnie
Żydzi), wspaniałość komnat zmarłych władców w Dolinie Królów,
doskonałość zachowania ciał zmarłych ludzi w postaci mumii – najlepiej
świadczą o tym, jak bardzo ważna była śmierć i przejście do dalszego
istnienia po życiu doczesnym dla tej największej religii
politeistycznej, z którą zetknęli się Żydzi.
Tora kształtowała zupełnie nową
religię, nowy światopogląd. Stawiały sobie one (między innymi) za
zadanie odcięcie Żydów od kultury kraju, który opuszczali.
Oto trop rozumowania:
Położenie geograficzne Egiptu – delta Nilu —> coroczne wylewanie Nilu —> niezwykle dogodne warunki do rozwoju rolnictwa (żyzna ziemia, nawodnienie)—>Wielka obfitość zboża —> odkrycie przez Egipcjan sposobu pieczenia chleba z wykorzystaniem drożdży; produkcja chleba —> chleb w świecie starożytnym symbolizuje Egipt —>Z kolei Egipt symbolizuje zniewolenie —> ponieważ swój rozwój opiera w znacznym stopniu na niewolnictwie —>A także symbolizuje śmierć. Dowodami na rolę, jaką śmierć i jej kult odgrywały w kulturze Egiptu są zarówno piramidy
Zerwanie przez Hebrajczyków z
Egiptem, ich Wyjście z Egiptu jest wyborem wolności nad zniewoleniem. A
także wyborem przeciwieństwa śmierci, czyli wyborem życia.
[„Patrz, składam przed tobą dzisiaj życie i dobro, śmierć i zło” i „Świadczę się przed wami dzisiaj niebem i ziemią: życie i śmierć składam przed tobą, błogosławieństwo i przekleństwo; wybierz życie, abyś żył ty, i potomstwo twoje” – czytamy w Torze (Dewarim 30:15, 18)].
Życie – w rozumieniu judaizmu –
oznacza zerwanie z niewolą, podjęcie ryzyka, wybór samodzielności,
odpowiedzialności za swoje postępowanie, odwagi, oraz przyjęcia jasno
określonych zasad moralnych, czyli zaakceptowanie Dziesięciu Przykazań
(Oświadczeń) i całej Tory, bo przecież po Wyjściu z Egiptu, po 49 dniach
wędrówki przez pustynię (7×7) Izraelici otrzymali Torę, a w niej system
moralny i etyczny składający się z nakazów i zakazów, które uczyniły
ich naprawdę wolnymi.
(grobowce) jak i mumie (przygotowanie ludzkich zwłok do dalszej podroży w krainie śmierci) —>.
Symbolicznym zerwaniem z Egiptem jest zakaz spożywania i
posiadania w okresie święta Pesach chleba i innych przetworów
otrzymywanych z ziaren zbóż, czyli chamecu. Chamec – jak powiedzieliśmy –
symbolizuje Egipt. Zerwanie z Egiptem dokonuje się od nowa i zostaje
potwierdzone od tysięcy lat przez odszukanie i zniszczenie, spalenie lub
sprzedanie wszystkich produktów ze zbóż.
Chamec to produkt z każdego z pięciu
podstawowych zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, orkiszu i owsa, który
wszedł w kontakt z wodą na czas co najmniej 18 minut. Przyjmuje się, że w
takim zbożu rozpoczął się już proces zakwaszania, ponieważ właśnie po
18 minutach w cieście powstałym z mieszanki mąki z wodą rozpoczyna się
fermentacja. Chamec to także każdy produkt wytworzony z użyciem tych
zbóż lub w którym jakiekolwiek z nich występuje choćby w minimalnych
ilościach.
Czyli chamec to każdy rodzaj pieczywa i wszystko, w produkcji czego użyta została mąka z tych zbóż lub ich ziarna.
Jedyny wyjątek stanowi specjalnie przygotowana maca. Dlatego w czasie Pesach wolno spożywać – z wszelkich produktów mącznych i zbożowych – jedynie macę. Bo maca była pokarmem opuszczających Egipt uciekinierów. Tradycja głosi, że opuszczali Egipt w pośpiechu, więc nie mieli czasu na upieczenie chleba. Maca była także pokarmem ludzi najuboższych i zniewolonych – „chlebem niedoli”.
Judaizm uważa, że każdy człowiek ma
potencjalną skłonność do arogancji, niesprawiedliwości, zarozumiałości,
mściwości, zniewolenia innych. Cechy te charakteryzowały egipskich
właścicieli niewolników i prześladowców ludu Izraela. Symbolizował
je właśnie chamec – niezbędny do wytwarzania najpopularniejszego
produktu egipskiego, którym był chleb – wynalazek cywilizacji egipskiej i
symbol triumfu Egiptu nad resztą świata – robiony ze zbóż tak obficie
zbieranych w starożytnym świecie wyłącznie w delcie Nilu i na równinach
zalewanych jego wodami. Chleb był podstawowym i najbardziej „egipskim”
pokarmem właścicieli niewolników, a więc chlebem ludzi złych.
Zauważmy istotną sprawę: stosowany
przez Egipcjan proces fermentacji jest procesem „zepsucia” [coś, co
ulega zakwaszeniu, uważane jest za zepsute]. Egipt wykorzystywał
w produkcji chleba proces rozkładu materii organicznej, a jednocześnie
budował swoją cywilizacyjną potęgę również na rozkładzie, na zepsuciu
moralnym i duchowym. „Zakaz spożywania, a nawet posiadania
chleba przez okres siedmiu dni święta Pesach – święta upamiętniającego
wyjście z Egiptu, najważniejszego wydarzenia Tory po Kreacji Świata –
był przede wszystkim symbolicznym odrzuceniem Egiptu”.
Odszukanie, zniszczenie, spalenie,
sprzedanie i unieważnienie chamecu jest symbolicznym zerwaniem z
wszystkim tym, co od ponad trzech tysięcy lat oznacza dla Żydów Egipt
zarówno w wymiarze historycznym jak i – przede wszystkim – duchowym.
Dlatego od tysiącleci jest zwyczajem,
że w okresie poprzedzającym święto Pesach należy starannie oczyścić dom z
chamecu, po czym przeprowadzić jego wnikliwe poszukiwanie (bedikat chamec). Ten chamec, którego nie udało się znaleźć, należy uznać symbolicznie za unieważniony podczas ceremonii zwanej bitul chamec.
Natomiast znalezione jego resztki – w tym kawałki i okruchy chleba –
należy spalić w dniu 14 nisan około godziny 9 rano, podczas obrzędu biur chamec.
Ilustracja z „Hagady na Pesach” z okresu przed 1939 rokiem.
(opr. Paweł Jędrzejewski)
|