POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Ukryte święto  Email
Autor: Baruch Ciesielski   

Baruch Ciesielski 

Czy Purim to tylko żydowski karnawał, "tłusty czwartek", dzień zabawy, maskarady i wypicia trochę więcej alkoholu? Na pewno nie. Historia Purim jest zawinięta w przebranie i ukryta za maską.

Purim to święto w ukryciu. Trzeba zajrzeć za zasłonę, aby dojrzeć jego duchowy wymiar. Przebrania i maski są pomyślane tak, by podkreślić ukrycie zasadniczych treści.

Ideę ukrycia już znajdujemy, gdy spojrzymy na główna bohaterkę Esterę. Nikt z wyjątkiem Mordechaja nie wie, kim ona naprawdę jest. Nawet król Ahaszwerosz trzymany jest w niewiedzy. "Ein Estera magedet moledetah", mówi Megila w 2:20, czyli "Estera nie ujawniała swego pochodzenia". To jest główna myśl - nic nie jest ujawnione. Estera i jej wuj Mordechaj wykonują swoja pracę ratowania ludu Izraela spokojnie, potajemnie i w ukryty sposób.

Nawet sam Bóg jest ukryty w tej historii. Prosimy przeszukać Megilę od początku do końca, ale nie znajdziemy żadnej wzmianki o Jego imieniu. Czy nie jest to dziwne? Bóg okazuje się do-piero wtedy, gdy Mordechaj mówi do Estery, że wybawienie dla Żydów nadejdzie z "makom acher" czyli "innego miejsca". Aby podkreślić jeszcze bardziej ukrycie Boga, cała historia wydaje się przypadkiem i zbiegiem okoliczności, co według Biblii nie może mieć miejsca. W Megilii rola Boga jest niewidoczna i Jego ręka niewidzialna.

Królowej Waszti właśnie "zdarza się" nie przyjść na ucztę króla; królowi "zdarza się" pozbyć się jej i poszukiwać nowej królowej; Mordechajowi właśnie "zdarza się" wykryć spisek na życie króla; królowi "zdarza się" bezsenna noc, a wówczas dworzanie przypominają mu, że Mordechaj uratował mu życie; Hamanowi "zdarza się" być w komnacie królowej, gdy wchodzi król. Nawet dzień, w który Żydzi mają być zniszczeni jest wybrany przez rzucanie losu: "hipil pur hu hagoral" czyli "rzucono pur to znaczy los" (Est 3:7). Słowo pur dało nazwę świętu. Przypadkowość i szanse rozwiązania sugerują nic innego, jak tylko przewodnią rękę Boga.

Nawet cud purimowy jest ukryty. W przypadku święta Hanuka wszystko jest jawne, jest to nes nigla, cud otwarty, który każdy mógł zobaczyć. Ale cud purimowy jest nes nistar, cud ukryty. Wybawiająca ręka Boga jest niewidzialna. To przypisywane jest często przypadkowi i jest rozumiane łatwo w historii jako seria zdarzeń przypadkowych.

Stopniowo wyjaśnia nam się rola masek w historii Purim. Wyzwolenie Żydów jest zamaskowane. Opowiadanie to jest zawinięte w przebranie, ukryte za kostiumerni ukryte za maską. Nawet ta dziwna wypowiedź w Talmudzie (Megila 7b), która nakazuje, abyśmy byli odurzonymi alkoholem w Purim ad de/o jada "aż do momentu, gdy zatrze się nam różnica między przeklętym Hamanem a błogosławionym Mordechajem" - nawet tutaj dostrzegamy ukrycie. Ta rada talmudyczna jest dziwna. Przecież wiemy, że tradycja żydowska czuje odrazę do opilstwa. Jesteśmy przecież ludem umysłu, orientacji intelektualnej, analizy wszystkich rzeczy, zdobywania wiedzy. Ale na Purim jesteśmy nakłaniani do odurzenia aż do momentu, gdy nie liczy się intelekt, wiedza i analiza, gdy wchodzi my w rzeczywi-stość, która nie ma żadnego znaczenia, gdy uświadamiamy sobie, że to nie jest nasz intelekt, że nie on nami kieruje, ale zdani jesteśmy na Tego, który kieruje całym wszechświatem.

Jest jeszcze jeden ważny temat ukryty w Purim. Święto to jest najbardziej fizyczne ze wszystkich świąt. Uroczysty posiłek, posyłanie darów żywnościowych i zachęta, żeby więcej wypić, to sprawy ściśle związane z naszym ciałem. Porównajmy je ze świętem najbardziej duchowym ze wszystkich czyli z Jom Kipur. Stoją one w diametralnej opozycji. Ale gdy się im bliżej przyglądamy to zauważamy, że są one skrycie ściśle ze sobą związane, Hebrajska nazwa Jom Kipur to Jom HaKippurim. Dosłownie to znaczy dzień jak Purim. Jak to może być Jom Kipur jak Purim?

Może być, ponieważ Purim i Jom HaKipurim są lustrzanym odbiciem. W Jom Kipur nie jemy; nie pijemy; w Purim mamy zjeść i wypić. Jom Kipur jest niezwykle duchowy; Purim jest niezwykle fizyczny. W każdym z tych świąt wymaga się od nas, abyśmy Bogu służyli absolutnie w pełni, cieleśnie i du-chowo.

Nauka jest jasna: Bogu możemy służyć uroczyście zarówno w Jom Kipur, jak i w zabawie purimo-wej. Bóg jest obecny zarówno przy otwartej arce w Jom kipur, kiedy duchowość jest tak nas bliska, ale także przy zastawionym stole i zabawie w Purim, kiedy duchowość wydaje się daleka. Jest wezwanie, abyśmy pamiętali o Bogu w czasie zabawy, jak pamiętamy o Nim w czasie uroczystego, wielkiego Jom Kipur,

W tym sensie Purim stanowi dla nas większe wyzwanie niż jakiekolwiek inne święto, Przesłanie tego święta jest ukryte, ale dla nas nie musi być zakryte.

(Tekst ukazał się w marcowym numerze "Magen Dawid", biuletynie Fundacji Laudera w Łodzi.)

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl