KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka  Email

Książka Abrahama Heschela jest dziełem poniekąd filozoficznym – przywraca rzeczom i zjawiskom ich właściwe miejsce, bez wahania wskazując te, które są naprawdę istotne.

Przez sześć dni tygodnia usiłujemy zapanować nad światem, w siódmym dniu próbujemy zapanować nad sobą.

Dla zrozumienia judaizmu konieczne jest zrozumienie idei szabatu – święta, w którym kulminuje się życie rodziny żydowskiej. I chociaż jest to tylko jeden z siedmiu dni tygodnia, jest dla Żydów ważniejszy niż wszystkie pozostałe, a wszystko, co zrobią lub nie zrobią tego dnia, ma znaczenie podwójne. Żydowskie święta, upamiętniające głównie wydarzenia z historii Izraela, są ważne dla zachowania tożsamości narodu i wzmocnienia więzi rodzinnych – szabat jest świętem najważniejszym, bo koniecznym dla zachowania więzi z Bogiem i osiągnięcia pełni człowieczeństwa. „Szabat to otwarta na duszę człowieka obecność Boga na tym świecie.”


Relacja Bóg-człowiek w każdej religii zajmuje poczesne miejsce. Abraham Joshua Heschel, rabin, teolog i myśliciel żydowski, poświęcił tej tematyce wiele stron. Warte uwagi są szczególnie książki Man is Not Alone (Człowiek nie jest sam)God in Search of Man (Bóg szukający człowieka). Tytuły mówią same za siebie – obraz świata i człowieka, jaki przedstawia nam Heschel, jest dobry i pełnowartościowy, o co niełatwo w literaturze XX wieku. Szabat, święto podczas którego człowiek uczestniczy w dziele stworzenia i najpełniej łączy się z Bogiem i ze światem, został przedstawiony w książce Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Należy ją polecić wszystkim, którzy chcieliby poznać nie tylko żydowskie zwyczaje i dowiedzieć się j a k Żydzi świętują szabat, ale także d l a c z e g o.


Uświęcanie szabatu jest częścią naszego naśladowania Boga, ale staje się także drogą odnajdywania Bożej obecności.


Szabat – siódmy dzień tygodnia, dzień, w którym Bóg odpoczął, od tysiącleci obchodzony jest przez Żydów szczególnie uroczyście. Nazywany jest „królową dnia” i „bożą oblubienicą”, mówi się o "miłości szabatu". Powstrzymują się od każdej pracy, która mogłaby zmienić świat, który został już przecież stworzony i siódmego dnia jest prawie gotowy. Pozostało ostatnie ogniwo stworzenia – szabat, boski odpoczynek, menucha. Tego dnia Bóg stworzył świętość, kadosz, bez której świat nie miałby duszy. Pierwszy uświęcony został więc czas, później dopiero człowiek i przestrzeń. O tej hierarchii współczesny człowiek zdaje się nie pamiętać, obawia się czasu, który zabiera mu życie. Woli zajmować się rzeczami przestrzeni – poświęca swoją energię na pozyskiwanie przestrzeni kosztem czasu.


Świętość szabatu wyprzedza świętość Izraela. Nawet jeśli ludzie nie zauważą szabatu, pozostanie on święty.


To nie szabat jest dla człowieka – nie służy umacnianiu więzi rodzinnych, odpoczynkowi przed kolejnym tygodniem pracy czy chronieniu żydowskiej tożsamości religijnej – to tylko efekty uboczne. Człowiek w swej pysze łudzi się, że jego mrówcza praca może mieć wpływ na istnienie świata, tymczasem świat spoczywa w ręku Boga, o czym przypomina szabat, święty czas upamiętniający dzieło stworzenia. Być może nigdy tak bardzo jak teraz człowiek nie potrzebował szabatu. Nie bez przyczyny pisze Heschel o jego znaczeniu dla współczesnego c z ł o w i e k a, a nie Ż y d a.


Dla Żydów ta książka może mieć znaczenie terapeutyczne, umocnić wiarę i przypomnieć, po co obchodzą szabat. Wszystkim wierzącym przypomina o znaczeniu więzi z Bogiem, o tym, że czas Jemu poświęcony jest święty i bynajmniej nie jest stracony. Szabat jest jednak książką o profilu nie tylko religijnym – jest to dzieło głęboko filozoficzne, odpowiadające na pytania o sens istnienia i uzmysławiające wszystkim, niezależnie od stopnia zaangażowania religijnego, że człowiek jest istotą duchową i potrzebuje stale określać swój stosunek do świata.


Abraham Heschel dostąpił wielkiego zaszczytu – zmarł w szabat, w 1972 roku.

 

Abraham Heschel, Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka, Kraków 2009. Tłumaczenie: Henryk Halkowski. 

 

Małgorzata Fortuna

 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl