Lag Ba Omer |
zródła pochodzenia swięta Lag BaOmer pokrywa tajemnica. Po dzień dzisiejszy nie ma żydowskiego uczonego, który by mógł z pewnoscia stwierdzić dokładnie, co swiętujemy obchodzac Lag BaOmer. Starożytni rabini wspominaja niejasno, że w dniu Lag BaOmer zakończyła się straszliwa zaraza, która panowała wsród studentów rabiego Akiwy . Lecz co to była za zaraza? Jesli była to choroba fizyczna, to dlaczego dotknęła tylko studiujacych Talmud, a nie dotknęła ogółu ludnosci?
Większosć współczesnych uczonych uważa, że zaraza, o której mowa, nie była choroba. Rabi Akiwa, żyjacy w drugim wieku naszej ery, był goracym zwolennikiem powstania Szymona Bar-Kochby przeciwko Rzymowi. Co więcej, obwołał on Bar-Kochbę Mesjaszem, który oswobodzi Żydów spod panowania rzymskiego. Co prawda, Bar-Kochba osiagnał w poczatkowym okresie sukcesy militarne, lecz w końcu Rzymianie z niesłychana brutalnoscia stłumili rewoltę. Wsród wyróżniajacych się żołnierzy Bar-Kochby było tysiace uczniów rabina Akiwy. Tak więc jest możliwe, że Lag BaOmer był dniem, w którym Żydzi albo osiagnęli zwycięstwo nad Rzymianami, albo uniknęli rzezi. Tradycyjny sposób obchodzenia swięta sugeruje jego wojskowa genezę: w dniu swięta zabiera się dzieci do parku lub za miasto, gdzie często elementem zabaw sa łuki i strzały. Pierwsze słowo nazwy swięta, lag, jest po prostu połaczeniem dwóch liter hebrajskich, lamed (co oznacza liczbę trzydziesci), i gimmel (co oznacza liczbę trzy). Lag BaOmer oznacza po prostu trzydziesty trzeci dzień omer. Wsród wielu dorosłych Żydów Lag BaOmer wywołuje głównie skojarzenia romantyczne. Siedem tygodni pomiędzy Pascha i Szawuot, okres, w którym żydzi licza omer jest uważany przez prawo żydowskie za okres częsciowej żałoby, podczas której nie można zawierać małżeństw. Lecz ponieważ Lag BaOmer kojarzy się tak radosnie, rabini na ten dzień robia wyjatek. Współczesnie religijni Żydzi zawieraja również małżeństwa w czasie dwóch innych swiat żydowskich przypadajacych w okresie omer: izraelskiego Dnia Niepodległosci (Jom Haacmaut) i Dnia Jerozolimy (Jom Jeruszalaim). Zawieranie małżeństwa jest również dozwolone w ostatnim dniu przed Szawuot. Zródło: Rabbi Joseph Telushkin - "The Most Important Things to Know about the Jewish Religion, Its People and its History" . Nowy Jork, 1991. |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl