Źródła pochodzenia święta Lag BaOmer pokrywa tajemnica. Po dzień dzisiejszy nie ma żydowskiego uczonego, który by mógł z pewnością stwierdzić dokładnie, co świętujemy obchodząc Lag BaOmer. Starożytni rabini wspominają niejasno, że w dniu Lag BaOmer zakończyła się straszliwa zaraza, która panowała wśród studentów rabiego Akiwy . Lecz co to była za zaraza? Jeśli była to choroba fizyczna, to dlaczego dotknęła tylko studiujących Talmud, a nie dotknęła ogółu ludności?
Większość współczesnych uczonych uważa, że zaraza, o której mowa, nie była chorobą. Rabi Akiwa, żyjący w drugim wieku naszej ery, był gorącym zwolennikiem powstania Szymona Bar-Kochby przeciwko Rzymowi. Co więcej, obwołał on Bar-Kochbę Mesjaszem, który oswobodzi Żydów spod panowania rzymskiego. Co prawda, Bar-Kochba osiągnął w początkowym okresie sukcesy militarne, lecz w końcu Rzymianie z niesłychaną brutalnością stłumili rewoltę. Wśród wyróżniających się żołnierzy Bar-Kochby było tysiące uczniów rabina Akiwy. Tak więc jest możliwe, że Lag BaOmer był dniem, w którym Żydzi albo osiągnęli zwycięstwo na Rzymianami, albo uniknęli rzezi.
Tradycyjny sposób obchodzenia święta sugeruje jego wojskową genezę: w dniu święta zabiera się dzieci do parku lub za miasto, gdzie często elementem zabaw są łuki i strzały.
Pierwsze słowo nazwy święta, lag, jest po prostu połączeniem dwóch liter hebrajskich, lamed (co oznacza liczbę trzydzieści), i gimmel (co oznacza liczbę trzy). Lag BaOmer oznacza po prostu trzydziesty trzeci dzień omer.
Wśród wielu dorosłych Żydów Lag BaOmer wywołuje głównie skojarzenia romantyczne. Siedem tygodni pomiędzy Paschą i Szawuot, okres, w którym żydzi liczą omer jest uważany przez prawo żydowskie za okres częściowej żałoby, podczas której nie można zawierać małżeństw. Lecz ponieważ Lag BaOmer kojarzy się tak radośnie, rabini na ten dzień robią wyjątek.
Współcześnie religijni Żydzi zawierają również małżeństwa w czasie dwóch innych świąt żydowskich przypadających w okresie omer: izraelskiego Dnia Niepodległości (Jom Haacmaut) i Dnia Jerozolimy (Jom Jeruszalaim). Zawieranie małżeństwa jest również dozwolone w ostatnim dniu przed Szawuot.
Źródło: Rabbi Joseph Telushkin - "The Most Important Things to Know about the Jewish Religion, Its People and its History" . Nowy Jork, 1991.
/za jewish.org.pl/
|