POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Jom Kipur 5778/2017  Email
Jm Kipur (pełna nazwa: Jom ha-Kippurim, Święto Pojednania lub Dzień Przebłagania) zaczyna się wraz z dziesiątym dniem miesiąca tiszri. Poprzedza go Erew Jom Kipur - dzień przeznaczony na ostateczną analizę swojego postępowania w minionym roku. Proces analizy przebiega przez wszystkie dni pomiędzy pierwszym dniem Rosz ha-Szana a Jom Kipur (Dziesięć Dni Skruchy - Aseret Jemaj Teszuwa), a dziesiąty dzień tiszri stanowi jego podsumowanie. Ostatni posiłek (seuda hamafesket) w dzień poprzedzający Jom Kipur musi zakończyć się przed zachodem słońca. Od tego momentu (mniej więcej na godzinę przed zachodem) rozpoczyna się post Jom Kipur, który trwa do pojawienia się na niebie pierwszych gwiazd następnej nocy.

 

 

Więcej o Jom Kipur TUTAJ

 

W najbliższy piątek (29 września) z zachodem słońca zaczyna się Jom Kipur. I trwa do zmroku w sobotę, 30 września.

 

Jom Kipur wypada więc Szabat. W Jom Kipur obowiązuje pełny post. Jak to pogodzić z Szabatem? Przecież Szabat ma być menucha (uduchowioną radością).
Tak. Szabat ma być menucha, a menucha jest to to, co Bóg wykreował siódmego dnia: aktywna forma odpoczynku, odwracająca się od świata materialnego, więc tworzenia w nim i przekształcania go, ale skierowująca się ku duchowości, gdzie celem jest być, a nie mieć, nie posiadać, ale dawać, nie podporządkowywać sobie, ale dzielić się z innymi.
Nie istnieje jednak konflikt pomiędzy Jom Kippur a Szabatem. Przecież Tora mówi o dniu Jom Kipur: „Jest to Szabat wszystkich Szabatów dla was (…)” (Wajikra/Księga Kapłańska 23:32).
Dla tych dni świątecznych, których sens i nastrój kłócą się radosnym nastrojem Szabatu, Szabat nie może „być gospodarzem”. Przykładem jest Tisza Be-Aw – święto upamiętniające zniszczenie Pierwszej i Drugiej Świątyni. Jeżeli kalendarzowo przypada ono w Szabat, post związany z tym świętem, identyczny z postem w Jom Kipur, przenosi się na dzień następny. Dlaczego? Bo jest to święto upamiętniające wydarzenia tragiczne, smutne. Dlatego nie może współistnieć z nastrojem szabatowej radości. Natomiast Jom Kipur nie jest świętem ani tragicznym, ani żałobnym (wręcz przeciwnie - Jom Kipur znosi wszystkie żałoby, które akurat się odbywają), ale świętem radosnym w tym sensie, że – jak czytamy w Torze – „Bo w ten dzień będzie dokonane przebłaganie dla was, aby was oczyścić. Będziecie oczyszczeni ze wszystkich waszych grzechów przed Bogiem”. (Wajikra 16:30)
Oczyszczenie z grzechów jest przecież zjawiskiem szczęśliwym! I taki staje się dzień, w którym go doświadczamy.

/Paweł Jędrzejewski/

 

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl