W szabatowy wieczór, 7 października rozpoczyna się Jom Kipur - Dzień
Pojednania, Sądny Dzień (też: Jom ha-Kipurim - יום הכיפורים). Święto
obchodzone 10 dnia miesiąca tiszrei. W trakcie święta obowiązuje ścisły
post trwający dwadzieścia pięć godzin. Zabronione jest: jedzenie, picie,
kąpiele i mycie ciała, stosunki seksualne, noszenie skórzanego obuwia,
używanie perfum. Jom Kipur kończy okres dziesięciu dni pokuty,
rozpoczęty w Rosz Haszana.
W szabatowy wieczór, 7 października rozpoczyna się Jom Kipur - Dzień
Pojednania, Sądny Dzień (też: Jom ha-Kipurim - יום הכיפורים). Święto
obchodzone 10 dnia miesiąca tiszrei. W trakcie święta obowiązuje ścisły
post trwający dwadzieścia pięć godzin. Zabronione jest: jedzenie, picie,
kąpiele i mycie ciała, stosunki seksualne, noszenie skórzanego obuwia,
używanie perfum. Jom Kipur kończy okres dziesięciu dni pokuty,
rozpoczęty w Rosz Haszana.
Wg tradycji los człowieka zapisany jest w księdze w Nowy Rok, a wyrok
przypieczętowany w Dzień Pojednania. W erew Jom Kipur odmawia się w
synagodze modlitwę Kol Nidre. Tradycyjne życzenie składane przed Jom
Kipur to: Com kal - łatwego postu. Mówi się też gmar chtima towa -
dobrego zapisu, zapieczętowania. Wielu niereligijnych Żydów pości, albo
uczestniczy w modlitwach.
Zwyczaje związane z Dniem Pojednania, to między innymi odwiedziny grobów
cadyków i grobów członków rodziny w wigilię Nowego Roku i Dnia
Pojednania. Część ludzi ma zwyczaj ubierać się na biało. Kolejny zwyczaj
to kaparot - ofiara z drobiu (lub częściej dziś pieniądze), która
przeznaczona jest na cele dobroczynne. Mężczyzna dokonuje rytuału
kaparot kręcąc nad głową koguta (kobieta kurę), który następnie jest
zabijany i przeznaczany dla ubogich. Po południu w wigilię święta
mężczyźni udają się do mikwy. Przed rozpoczęciem postu spożywa się
kolację. W Izraelu jest to dzień, w którym nie ma transmisji
telewizyjnych i radiowych .Zamiera ruch lotniczy i drogowy. Nie działa
komunikacja publiczna. Także większość mieszkańców kraju nie podróżuje w
ten dzień.
Jom Kipur to wyjątkowy dzień w roku.
Dwudziestopięciogodzinny post sprzyja duchowemu oczyszczeniu i
przygotowuje do pojednania. Nie wolno wtenczas pracować, jeść ani pić.
Bóg przebacza człowiekowi te grzechy, których ten dopuścił się wobec
Niego, natomiast o wybaczenie wykroczeń względem ludzi trzeba prosić ich
samych. Talmud mówi: Jeśli kto powiada: Zgrzeszę i odpokutuję, i znowu
zgrzeszę i odpokutuję - nie będzie mu dana możność odbycia pokuty. Jeśli
powiada: Zgrzeszę, a Jom Kippur mnie oczyści i odpuści, tego Jom Kippur
nie oczyści, temu nie odpuści. Przekroczenia człowieka wobec Stwórcy
Jom Kippur oczyszcza i odpuszcza. Przekroczeń człowieka wobec drugiego
człowieka Jom Kippur nie oczyści i nie odpuści, dopóki nie przebłaga on
bliźniego.
Modlitwy w synagodze rozpoczynają się od śpiewu Wszystkich Zobowiązań
(Kol Nidre), czyli prośby o zwolnienie ze wszelkich niedotrzymanych
przyrzeczeń wobec Boga. Zmarłych krewnych wspomina się poprzez
odmówienie Izkor (hebr. "Wspomnij", "Pamiętaj"), grzechy wyznaje się
intonując Aszamnu (hebr. "Zgrzeszyliśmy"), po czym błaga się Boga o
miłosierdzie. Po południu czyta się Księgę Jonasza, zgodnie z którą
Najwyższy wybacza wszystkim tym, którzy prawdziwie przeżywają skruchę.
Neila (hebr. "zamknięcie") jest modlitwą zamykającą, bo podczas jej
odmawiania jak gdyby zamykają się bramy Nieba.
Źródło: Schorr.edu.pl oraz [Jomma 8, w: Z mądrości Talmudu, przeł. Sz. Datner i A. Kamieńska, PIW, Warszawa 1988, s. 82]
/za jewish.org/
|