KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Święto świateł  Email

Chanuka to święto o ruchomej dacie. W tym roku przypada 12 grudnia, a rozpoczyna się o zachodzie słońca w wigilię dnia świątecznego, czyli 11 grudnia.

„Trzeci miesiąc w kalendarzu hebrajskim nazywa się Kislew i rozpoczyna się w połowie grudnia – pisze w swojej książce, wydanej także po polsku: „Kuchnia Żydowska”, rozdział „Chanuka, święto świateł”, niedawny gość naszej Gminy Tova Aran-Friedman – lub około Bożego Narodzenia. W tym właśnie miesiącu obchodzi się Chanukę. – Jest to święto wesołe, szczególnie lubiane przez dzieci, ponieważ dostają kieszonkowe, Dmej Chanuka, na grę BĄCZKAMI* , i inne zabawki. Na święto chanuki zapala się ośmioramienną chanukową menorę, Chanukiji, którą stawia się w pobliżu okna, żeby wszyscy widzieli, że w tym domu celebruje się święto świateł. Codziennie zapala się kolejną świeczkę, pierwszego dnia jedną, drugiego dnia następną itd., a ósmego dnia płonie ich osiem. Po zbezczeszczeniu świątyni przez Seleucydów¹ zwycięzcy Machabeusze wyświęcili ponownie ołtarz świątynny. Kiedy chcieli zapalić świecznik, okazało się, że został tylko jeden dzbanuszek z czystą, świątynną oliwą. Znalazł go najwyższy kapłan. I wtedy stał się cud. Oliwa z małego dzbanuszka paliła się osiem dni, tyle czasu, ile potrzebowano na przygotowanie nowej czystej oliwy. I to był cud. Dlatego Chanuka to święto oliwy – przyrządza się wtedy dużo smażonych potraw, na przykład pączki i placki, pochłaniających sporo oliwy, choć oczywiście nie jest to zbyt zdrowe. Ponieważ jest to pora zimowa, więc podaje się gęste zupy i ciepłe dodatki”.

 

*BĄCZKI są czworoboczne i na każdym boku mają literę. Są to pierwsze litery wyrazów składających się na zdanie w języku hebrajskim oznaczające: Tam Był Duży Cud (w diasporze), Tu Był Duży Cud (w Izraelu).

 

¹ W 169 p.n.e. Antioch IV z hellenistycznej dynastii Seleucydów, wracając z Egiptu brutalnie zagarnął skarby Świątyni Jerozolimskiej, tytułem zaległych danin. Wywołało to niepokoje, na które Antioch zareagował bezlitośnie – zajął Jerozolimę, kazał zburzyć jej mury, a świątynię zamienił w przybytek fenickiego kultu boga Baal-Szamina (którego Grecy nazywali Zeusem Olimpijskim) i któremu nakazał oddawanie czci. W 167 p.n.e. wydał też edykt zabraniający wszelkich żydowskich obrządków i zwyczajów. Owe posunięcia spowodowały wieloletnią wojnę. Pierwszy jej etap zakończył się w grudniu 164 p.n.e. zdobyciem Jerozolimy przez przywódcę powstania, Judę Machabeusza.

 

Opis Chanuki w Księgach Machabejskich:

 

1Mch 4:56-59 BT Przez osiem dni obchodzili poświęcenie ołtarza, a przy tym pełni radości składali całopalenia, ofiary pojednania i uwielbienia. Fasadę świątyni ozdobili złotymi wieńcami i małymi tarczami, odbudowali bramy i pomieszczenia dla kapłanów i drzwi do nich pozakładali, a między ludem panowała bardzo wielka radość z tego powodu, że skończyła się hańba, którą sprowadzili poganie. Juda zaś, jego bracia i całe zgromadzenie Izraela postanowili, że uroczystość poświęcenia ołtarza będą z weselem i radością obchodzili z roku na rok przez osiem dni, począwszy od dnia dwudziestego piątego miesiąca Kislew.

 

2Mch 1:18 BT Mając obchodzić Oczyszczenie świątyni dwudziestego piątego Kislew, uważaliśmy, że trzeba wam o tym donieść, abyście wy także obchodzili Święto Namiotów i ognia [na pamiątkę tego], jak Nehemiasz odbudował świątynię i ołtarz, a potem złożył ofiary.

 

Oprócz chanukiji w święto świateł musi też palić się inne światło - nie należy bowiem wykorzystywać świecznika do czytania lub oświetlenia, a jedynie jako znak cudu. Aby rozgłosić wieść o cudzie, chanukiję należy postawić na oknie lub w drzwiach. Świece zapala głowa domu (mężczyzna lub kobieta), wygłaszając przedtem błogosławieństwa. Ósmego dnia śpiewa się też hymn Maoz Cur.

 

Ilustracją tekstu jest, pochodzący z książki „Kuchnia Żydowska”, obraz artysty malarza Simchy Nornberga, przyjaciela Tovy Aran-Friedman

Opracowanie i zdjęcie: Grażyna Banaszkiewicz

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl