 Pragniemy poinformoiwać, że mamy jeszcze nieco wolnych
miejsc na dwudniową wycieczkę "Śladami polskich chasydów" 27-28
kwietnia 2013. Ewa Łuczyńska i Wacław Wojciechowski przygotowali dla nas bardzo
ciekawą propozycję.
Prosimy zapisywać się jak najszybciej!
Proszę również zwrócić uwagę na to, że termin wycieczki jest
w okolicy " długiego weekendu".
Dzień 1. Góra Kalwaria – Kozienice - Kock – Lubartów –
Łęczna - Zamość
Wyjazd z Warszawy do Góry Kalwarii ok. godz. 7.30 (36 km).
Góra Kalwaria (jidysz: Ger) istniała już w wieku XIII. W
XVII należała do biskupa poznańskiego jako Nowe Jeruzalem, tak opisywane przez
innego biskupa, Ignacego Krasickiego: „Domki szczupłe, tych niewiele, a zaś
kościół przy kościele… Zgoła wszystko niezamożnie, pusto, głodno, lecz
pobożnie.” Od początku XIX w., w zaborze pruskim, klasztory zsekularyzowano i
zaczęli się tu osiedlać Żydzi. W 1849 r. wybudowano drewnianą synagogę, a w jej
pobliżu powstał najsłynniejszy ośrodek chasydzki na Mazowszu założony przez
Icchaka Meira Altera. Do dzisiaj na świecie żyje ok. 100 000 wyznawców dynastii
z Ger.
W trakcie zwiedzania Góry Kalwarii zobaczymy synagogę wybudowaną
w 1902 na miejscu drewnianej, dom cadyka i przylegający do niego dom modlitwy oraz
cmentarz, na którym znajduje się ohel nad grobami cadyków Icchaka Meira Altera
i jegfo wnuka Jehudy Arie Lejba.
Ok. 10.30 wyjazd do Kozienic (53 km).
Kozienice, od XIX w. ważny ośrodek chasydzki założony przez
Izraela Icchaka Hofsteina zwanego Magidem z Kozienic. Do dziś zachował się
cmentarz z odbudowanym w 2004 ohelem cadyków Hofsteinów.
Ok. 12.00 wyjazd do Kocka (61 km). Przyjazd ok. godz. 13.00.
Kock, miasto prywatne, założone na początku XV w. przez
biskupów płockich, w XVI i XVII w. należące do rodziny Firlejów, którzy chcąc
rozwijać lokalne rzemiosło i handel (i na tym zarabiać), od połowy XVII w.
sprzyjali osadnictwu żydowskiemu. Kolejna właścicielka, ks. Anna Jabłonowska
otoczyła miejscowych Żydów i ich gminę specjalną opieką przyznając im podobne
prawa jak innym mieszczanom. Pod koniec XVIII w. żydowska ludność miasta
stanowiła niemal 50% mieszkańców.
Od 1829 r. w Kocku zamieszkał jeden z najważniejszych
przywódców chasydzkich Menachem Mendel Morgenstern, a jego dwór stał się celem
licznych pielgrzymek chasydów z Europy środkowo-wschodniej. Po śmierci Rabiego
Morgensterna dynastia cadyków z Kocka istniała aż do 1939 r: ostatni cadyk,
Josef Morgenstern, zginął wraz z rodziną podczas bombardowania miasta.
W Bitwie pod Kockiem, 5.05.1809, zginął Berek Joselewicz,
znana postać. Jeden z niewielu Żydów których imieniem nazywa się ulice w
polskich miastach. Został pochowany przy drodze do wsi Białobrzegi, ok. 2 km od
Rynku w Kocku.
W czasie II wojny światowej prawie wszyscy Żydzi z Kocka,
stanowiący ok. 50% mieszkańców, zostali wywiezieni do Treblinki lub zamordowani
w miejscowym getcie.
W Kocku zobaczymy Dom Cadyka, cmentarz z ohelem cadyka
Morgensterna i jego synów.
Ok. godz. 14.00 wyjazd do Łęcznej przez Lubartów (nie
zatrzymamy się) – ok. 50 km. Przyjazd ok. godz. 15.00.
Lubartów, od lat 60 siedziba cadyka Dow Bera z Międzyrzecza
Koreckiego na Wołyniu, zwanego Wielkim Magidem, jednego z najwybitniejszych
twórców chasydyzmu.
Na cmentarzu, założonym w XVII w. zachowało się ok. 30
macew.
Łęczna, założona w XV w. przez Tęczyńskich, od XVI w.
należała do najważniejszych ośrodków gospodarczych w regionie. Liczne jarmarki
oraz królewskie zezwolenie na nieograniczony handel bydłem i końmi przyczyniły
się do osiedlania się tu coraz większej liczby Żydów. Od połowy XIX w. powstał
tu znaczący ośrodek chasydyzmu. Pod koniec XIX w. Łęczna należała do
żydowskiego finansisty i przedsiębiorcy Jana Gottliba Blocha zwanego królem
kolei żelaznych.
W Łęcznej zachowały się dwie synagogi: Duża, w której mieści
się Muzeum Regionalne i Mała, dziś biblioteka publiczna.
Zwiedzimy Muzeum Regionalne (otwarte w godz. 9.00 – 16.00,
ostatnie wejście ok. godz. 15.00) znajdujące się w Synagodze Dużej, z jej
zachowanym aron ha kodesz i piękną bimą, z kolekcją judaików oraz ekspozycją
obrazującą żydowski rok obrzędowy.
Odwiedzimy także miejsce, gdzie kiedyś znajdował się Cmentarz
żydowski, który został założony w XVI w. lub w drugiej połowie XVII w., a
ostatniego pochówku, według dostępnych źródeł, dokonano na nim w 1942 r. W
czasie II wojny światowej na kirkucie ukrywali się Żydzi. Miały tu miejsce
egzekucje pojedynczych osób. Chowano także zmarłych, w tym również ofiary
zbiorowych egzekucji na terenie miasta. W 2005 r., dzięki inicjatywie rabina
Mejera Izraela Gabaya z Ukrainy został wystawiony ohel poświęcony pamięci
słynnego łęczyńskiego cadyka chasydzkiego Szlomo Jehudy Leiba, zwanego również
"Łęcznerem", zmarłego w 1843 r.
Czas wolny na obiad. Wyjazd do Zamościa (83 km).
Zamość
Idealne miasto-twierdza założone przez Jana Zamoyskiego w
1580 r., rozplanowane na zupełnie pustej przestrzeni (na tzw. „surowym
korzeniu”)przez sprowadzonego z Włoch architekta Bernarda Morando.
Zamoyski zachęcał do kupowania parcel w swoim mieście kupców
i rzemieślników z różnych krajów: Greków, Holendrów, Ormian, Szkotów, Włochów i
Żydów. Ci ostatni, pochodzący z Holandii, Flandrii, Turcji i Wenecji byli Sefardyjczykami.
Zajmowali się handlem diamentami i cennymi tkaninami, przyprawami i wyrobami
rzemiosła artystycznego. W ten sposób powstała w Zamościu jedyna w Polsce
żydowska autonomiczna gmina sefardyjska, która do połowy XVII w. nie podlegała
zwierzchnictwu Sejmu Czterech Ziem.
Dzielnica żydowska znajdowała się w pobliżu Rynku Solnego. W
1590 r. powstała pierwsza, drewniana synagoga, później na jej miejscu
wybudowano synagogę murowaną. Obok powstały: dom kahalny, mykwa, cheder i
szpital. Cmentarz żydowski znajdował się na wschód od miasta. W XVII w. w
mieście zamieszkali uchodźcy z Ukrainy, Żydzi aszkenazyjscy, którzy, przez swą
liczebność, szybko odebrali Sefardyjczykom ich pozycję ekonomiczną. Zamojska
gmina żydowska, jedna z największych w Polsce, stała się ważnym ośrodkiem badań
religijnych i naukowych. Znaczącą rolę odegrała tu Akademia Zamojska, uczelnia
założona przez Jana Zamojskiego.
W XIX w. Zamość stał się jednym z ośrodków haskali, istniały
tu liczne szkoły religijne i świeckie, organizacje kulturalne, amatorskie
teatry, księgarnie, biblioteki publiczne i drukarnie. W Zamościu urodził się
Icchak Lejb Perec zwany „ojcem poezji żydowskiej”, mieszkał tu także przez
pewien czas Bolesław Leśmian.
Tuż przed II wojną światową w Zamościu żyło 12 000 Żydów
którzy stanowili 43% mieszkańców. Większość z nich zginęła w obozie zagłady w
Bełżcu.
Kolacja wolna. Nocleg w hotelu Pokoje Gościnne Arkadia w
Rynku Głównym.
Dzień 2: Zamość – Cieszanów - Bełżec – Sieniawa - Leżajsk –
Sandomierz – Opatów - Radom – Warszawa
Po śniadaniu, ok. godz. 8.00 zwiedzanie Zamościa: spacer
ulicami miasta i dawnej dzielnicy żydowskiej. Zwiedzanie Synagogi, jednego z
najpiękniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce.
Ok. 9.30 wyjazd do Bełżca (42 km.). Przyjazd do Bełżca ok.
godz. 10.30.
Bełżec
Pod koniec 1941 r. na południe od wsi Bełżec, nieopodal
linii kolejowej Lublin-Lwów, Niemcy założyli obóz zagłady SS-Sonderkommando
Belzec utworzony w ramach operacji Einsatz Reinhardt. Do obozu hitlerowcy
wywieźli i zamordowali tam około 500 000 Żydów z Polski i zagranicy: Austrii,
Czechosłowacji oraz Niemiec. Obóz funkcjonował od marca do grudnia 1942 roku. W
ciągu kilku kolejnych miesięcy Niemcy demontowali urządzenia obozowe oraz
zacierali ślady swoich zbrodni.
Przez wiele lat miejsce zbrodni było zapomniane i
zaniedbane. Odsłonięcie pierwszego pomnika na terenie byłego obozu zagłady
miało miejsce w 1963 r. W 2004 roku odsłonięto nowy pomnik autorstwa Andrzeja Sołygi, Zdzisława Pidyka i
Marcina Roszczyka. Otworzono też muzeum, filię Państwowego Muzeum na Majdanku.
Zwiedzimy teren obozu i ekspozycję muzealną poświęconą jego
historii (zwiedzanie ok. 1,5 godz.).
Ok. 12.00, wyjazd do Leżajska (102 km). Po drodze przejazd
przez Cieszanów (synagoga i pozostałości cmentarza, na którym odbudowano ohel
cadyka Simche Ber Halberstama, zm. 1914) – krótki postój, oraz przez Sieniawę w
której zachował się cmentarz, na którym spoczywa cadyk Ezehiel Szraga
Halberstam, założyciel sieniawskiej Jesziwy – nie zatrzymamy się.
Przyjazd do Leżajska ok. 14.30.
Leżajsk
Miasto królewskie, prawa miejskie otrzymało od Władysława
Jagiełły pod koniec XIV w. Położony nad Sanem ważny ośrodek handlowy. Żydzi
osiedlali się tu od momentu założenia miasta. Samodzielna gmina, posiadająca
dwie synagogi, istniała od XVIII w. Od 1772 r. w Leżajsku mieszkał cadyk
Elimelech Lipman, rabin, jeden z uczniów cadyka Dow Bera z Międzyrzecza. W
Leżajsku założył pierwszy i najbardziej liczący się w Galicji ośrodek
chasydyzmu.
W 1900 r. gmina liczyła 1494 członków (28% mieszkańców
miasta), większość z nich była chasydami. W 1939 r. Niemcy spalili obie
leżajskie synagogi i zdewastowali cmentarz, a niemal wszystkich Żydów
przepędzili za San, do radzieckiej strefy okupacyjnej. W getcie Leżajskim
pozostało ok. 350 osób z Leżajska i ok. 500 deportowanych z Kalisza. Wszyscy
zginęli.
Do dziś na prawie całkowicie zniszczonym cmentarzu zachował
się grób cadyka Elimelecha, do którego pielgrzymuje co roku ok. 10 000 chasydów
głównie z Izraela i USA.
W Leżajsku zachowała się również mykwa, odrestaurowana i
rozbudowana na potrzeby pielgrzymów.
Zwiedzanie i czas wolny na posiłek. Wyjazd z Leżajska ok.
17.00.
Przejazd do Warszawy przez Sandomierz, Opatów, Radom (320
km).
Proponowany hotel w Zamościu: Pokoje gościnne Arkadia, Rynek
Główny
Cena/osobę w pokojach 2 i 3-osobowych
Grupa 15 os.: 422,00 PLN
Grupa 20 os.: 345,00 PLN
Grupa 25 os.: 305,00 PLN
Grupa 30 os.: 295,00 PLN
jak najszybciej trzeba wpłacać zaliczkę -130 zł!
Dane do przelewu:
Stowarzyszenie Drugie Pokolenie
Ul.Twarda 6
01-150 Warszawa
Koszty wycieczki „Śladami chasydów”
Konto: 40 1240 6247 1111 0010 3443 0166
Zapraszam serdecznie – naprawdę warto, wycieczka będzie
naprawdę ciekawa:)
Zosia Jankiewicz - w
imieniu Drugiego Pokolenia
|