POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Seder na Tu B'Shwat  Email
Seder to nazwa tradycyjnej kolacji spożywanej w święto Pesach. Wszystkie spożywane w tę noc potrawy mają symboliczne znaczenie, a cztery kielichy wina symbolizują cztery określenia wyswobodzenia Żydów z Egiptu przez Boga.
Tu B'Szwat nie jest świętem w pełnym tego słowa znaczeniu, raczej dniem wyróżnionym w kalendarzu.
W XVI w. kabaliści z Cfat rozpoczęli zwyczaj, by wieczorem tego dnia, wzorem wieczoru pesachowego, organizować kolacje sederowe. Wypijano na nich cztery kielichy wina, jak i w Pesach, a także czytano hagadę - choć jej tekst różnił się oczywiście od oryginału przeznaczonego do odczytywania w święto Pesach.

Ich zwyczaj został przejęty - co może być zaskoczeniem - przez niektóre środowiska świeckie, które w tym dniu widziały święto natury, bogactwa Ziemi Jisraela - a więc często w kręgach syjonistycznych. Treści wypowiadane w trakcie tej kolacji odbijały poglądy pionierów syjonizmu - wyrażały pochwałę dla trudów pracy na roli, radość ze zbieranych plonów, zachwyt nad przyrodą Izraela. W Izraelu przyjęło się, aby w tym dniu (szczególnie dzieci) sadzić drzewka.

Aby móc poznać różnorodność nurtów obecnych w judaizmie i w życiu żydowskim, warto się zapoznać z poniższą "Hagadą na Tu biSzwat", doceniając bogactwo i koloryt postaw obecnych w narodzie żydowskim.

(W poniższym tekście znajduje się transliteracja błogosławieństw nad winem i owocami. Bardzo prosimy nie wypowiadać go nad niekoszernym winem. Błogosławieństwa wystarczy powiedzieć raz, na początku, przy pierwszym spożywaniu danego produktu.)

 

Tu biSzwat - Rosz Ha-Szana lailanot - jest dniem, w którym natura zaczyna budzić się ze snu zimowego. Obchodząc to święto, podczas kolacji sederowej ponownie wyrażamy chęć uczestniczenia w odbudowie Medinat Israel i zamiany pustyni w kwitnące łąki.

 

SEDER na Tu B'Szwat

Pierwszy kielich:

Wino białe symbolizujące zimę.


Pijąc wspominamy czas, gdy natura była pogrążona we śnie i oczekiwała na ciepło wiosennych dni, czyli coroczny cykl odradzania się.

Wypowiadamy błogosławieństwo:
Baruch Ata Haszem Elokejnu Melech haolam borei pri hagafen
Błogosławiony bądź Haszem, Boże nasz, Królu Świata, który stworzyłeś owoc winorośli.

Najpierw spożywamy owoc z drzewa figowego by uczcić Tu Biszwat, bowiem w całości nadaje się on do jedzenia. Ma on przypominać cechy wieku dziecięcego: niewinność, wrażliwość, miękkość.

 

Wypowiadamy błogosławieństwo:
Baruch Ata Haszem Elokejnu Melech haolam borej pri haec
Błogosławiony bądź Haszem, Boże nasz, Królu Świata, który stworzyłeś owoc drzewa

.

Wypiliśmy wino i zjedliśmy owoc z drzewa figowego. Drzewa żywią nas. Korzystamy też z owoców pochodzących z drzew zasadzonych dla nas przez innych. Tak jak inni troszczą się o nasze dobro, tak i my mamy obowiązek troszczenia się o innych.

Gdy rodzi się dziecko - sadzono cedr przy urodzeniu chłopca, a cyprys dla dziewczynki. Gdy dzieci dorastały, gałęzie tych drzew służyły do podtrzymywania chupy. Drzewo łączyło dwa najważniejsze wydarzenia z życia człowieka - narodziny i małżeństwo.

 

Drugi kielich:


Białe wino lekko zabarwione winem czerwonym

symbol początku wiosny i ponownego przebudzenia się ziemi.
O tej porze roku w Izraelu, różowe i białe kwiaty rozkwitają na zboczach gór i pagórków

.

Spożywamy owoc o miękkiej skórce okrywającej jadalne wnętrze (owoc palmy daktylowej), co ma nam przypominać o tym okresie dzieciństwa, kiedy zaczęliśmy nabierać odporności na działanie świata zewnętrznego, lecz ciągle jeszcze dana była nam otwartość i podatność na zranienie.

 

Trzeci kielich:


Czerwone wino z niewielką domieszką wina białego

symbol pełnego nadejścia wiosny

.
Czerwone tulipany rozkwitają w Izraelu, upiększając swa barwą cały Kraj. Wraz z nadejściem wiosny ziemia rozgrzewa się i mięknie.

Spożywamy owoc o twardej skórze, wypełniony wieloma pestkami, co ma nam symbolizować trzeci okres życia człowieka - wiek dojrzały. Człowiek nauczył się już bronić przed światem - twarda skórka. Osiągamy pełnię sił życiowych, pełnie energii - wielości pestek.

 

Czwarty kielich:


Czerwone wino - symbol pełnego rozkwitu lata.


Dojrzewa zboże, łąki pokryte są kwiatami. W najbliższych miesiącach natura obdarzy nas różnorodnością i mnogością swych owoców, abyśmy mogli czerpać z nich radość i je spożywać.

Spożywamy owoc, który ma twardą skórkę i trudno dostać się do jego wnętrza. Przypomina on nam możliwych pułapkach wieku średniego, o możności stania się twardym i zamkniętym. Powinniśmy pozostać otwarci na przyjmowanie nowych idei i koncepcji.

Haszkedija porachat
Weszemesz paz zorachat
Ciporim merosz kol gag
Mewasrot et bo hechag
Tu biszwat higija
Chag hailanot

Mały orzeszek migdałowy kwitnie
I słońce lśni czystym złotem
Ptaki ze szczytu każdego dachu
Obwieszczają nadejście święta:
Tu biSzwat nadeszło
Święto Drzew.

 

W Tu biSzwat pamiętamy także o tym, iż Tora opisuje Izrael jako kraj obdarzony błogosławieństwem siedmiu rodzajów płodów rolnych:

Gdyż Pan, Bóg Twój, wprowadza cię do ziemi pięknej
Do ziemi gdzie bystre rzeki i źródła tryskają
W dolinie i na górze;
Do ziemi pszenicy, jęczmienia, winnej latorośli,
Drzewa figowego i drzewa granatu, do ziemi
Drzewa oliwnego, oliwy i miodu.
(Deut.8:7-8)

 

Na cześć siedmiu rodzajów płodów rolnych Izraela odczytujemy siedem fragmentów dotyczących natury, jej piękna i ważności.

  • Deut. 20;19
  • Psalm 92:13
  • Jeruszalaim 114
  • Midrasz Tanhuma
  • Bereszit Raba 13
  • Izajasz 35:1
  • Ezechiel 36:34-35
  •  

    Ostatni spożywany owoc ma twardą skórę, ale znany jest również w miękkiej postaci. Twardość wieku podeszłego można przerobić na miękkie pożywienie, co jest symbolem powtarzającego się cyklu życia: gdy jeden człowiek umiera, życie innego dopiero się rozpoczyna.

    Modlitwa końcowa:

     

    Niech będzie Twoją wolą,
    O Boże naszych przodków,
    Aby poprzez spożycie Twych owoców, które
    Pobłogosławiliśmy, drzewa w Izraelu ponownie
    Odrodziły się, okryły się kwiatami i rozrosły.

    Niech drzewa, które zasadziliśmy w Izraelu
    Uczynią Go jeszcze piękniejszym i niech pomnożą
    Błogosławieństwo Syjonu.

    Tak, więc dzięki Ci składamy Boże,
    Borej Haec uwrej pri haec
    - któryś stworzył drzewo
    i któryś stworzył owoc drzewa.

    Modlimy się, aby ten uroczysty seder uczynił nas wrażliwymi na dary natury i oby jak najszybciej nadszedł dzień, w którym sami będziemy mogli zasadzić drzewo w Erec Izrael.

    Leszana Habaa Biruszalaim

     

    Pray for Izrael

    200w.gif

    Am Israel Chai !

    Pesach 22-30.04

    seder.jpg

    AKIVA EGER

    Czytaj TUTAJ

    2a.jpg

     

    Ambasada Izraela w Polsce

    ambas1 (2).jpg

    Hebrajski w Gminie

    Chetnych do nauki

    prosimy o kontakt

    hebr2.jpg

    15-activity Jewish community of Poznan

    15c.jpg

    15-lat naszej Gminy

    tora.jpg

    IRENA SENDLER-KONCERT

    sendler.jpg

    Codzienna Miszna

    rapoport.jpg

    Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

     

    oraz na  Facebooku

    JEWISH.pl

     jewish.jpg

    EC CHAIM

    ec-chaim.jpg

    Shavei Polska

    shavei.jpg

    Zydowski Instytut Historyczny

    zih.jpg

    C I H

    3a.jpg
    wirtualny.jpg

    TSKZ

    tskz.jpg

    POLIN

    Wirtualny spacer po wystawie stałej

    polin.jpg

    mhzp_logo_new3755.jpg

    Muzeum Galicja

    galicja.jpg
    fdzz.jpg

    nissenbaum.jpg

    Trzemeszno

    logo.jpg+ lista nazwisk

    Kulmhof am Ner

    kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

    Shimon Peres Funeral

    simon2.jpg

    Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl