Szabat 13.04.18 Parszat Szemini. |
Parszat ha Szawua | |
Przepis na otrzymanie obecności Boga
„Ósmego dnia wezwał Mojżesz Aarona i jego synów oraz starszych izraelskich I rzekł do Aarona: Weź sobie młodego cielca na ofiarę za grzech, a barana na ofiarę całopalną, oba bez skazy, i przyprowadź je przed Pana. A do synów izraelskich powiedz tak
Weźcie kozła na ofiarę za grzech, a cielca i jagnię jednoroczne, oba bez skazy, na ofiarę całopalną, Wołu zaś i barana na ofiarę pojednania, aby je zarżnąć przed Panem, i ofiarę z pokarmów zaczynioną oliwą, gdyż dzisiaj ukaże się wam Pan”. W końcu nadejdzie dzień, gdy Miszkan (Świątynia) zostanie konsekrowany, a obecność Boga zstąpi na naród Izraela na stałe.
Będzie to dzień pełen uroczystości, radosnej pieśni, duchowego podniecenia i oczywiście wymaganych poświęceń, które należy ofiarować w oczekiwaniu na przybycie szechiny.
Dwie grupy składają ofiary: Aaron i dzieci Izraela. Ale rodzaje poświęceń różnią się całkowicie w obu przypadkach. Dzieci Izraela złożyły cztery ofiary, które reprezentowały wszystkie rodzaje ofiar w Przybytku Boga:
1) kozła za ofiarę za grzech 2) cielę i jagnięcinę jako ofiarę “olah” 3) wołu i barana jako ofiary pokojowej 4) posiłek składający się z mąki i oleju – mincha
Zasadniczo widzimy każdy typ zwierzęcia dla każdego rodzaju ofiary (ofiara aszam jest tutaj w ramach ofiary hatat), ponieważ symbolizuje prawdziwe “otwarcie” Świątyni i ofiarny aspekt relacji Boga i ludu Izraela. Z drugiej strony Aaron ofiarowuje sam bez swojej rodziny i składa tylko dwie ofiary, które są całkowicie odwrotne od ofiar składanych przez dzieci Izraela: cielę (egel) za ofiarę za grzech, a baran jako “olah” całkowicie oddany Bogu. Dlaczego? Aby Aaron mógł pełnić rolę arcykapłana, musi oczyścić się z przeszłych grzechów i błędów, a także przygotować się duchowo do wykonania danego zadania. Dlatego Aaron przynosi dwie ofiary, które symbolizują dwie ważne idee, które Aaron powinien przyjąć i zrozumieć, zanim podejmie rolę kapłana. Cielec jest przeznaczony na ofiarę przebłagalną, przypominając Aaronowi o jego współudziale w grzechu złotego cielca na Synaju. Owszem, został “uniewinniony”, ale nadal czuje się zaniepokojony swoim zaangażowaniem w tym czasie, nawet w najlepszych intencjach – nadal budował dla ludzi złote cielsko! Ofiara ta reprezentuje pokutę, którą Aaron musi spełnić, aby stać się duchowym przywódcą narodu.
Baran przypomina o oddaniu i pobożności Abrahama. Kiedy Bóg nakazuje Abrahamowi, aby złożył ofiarę ze swojego syna Izaaka, Abraham spełnia to bez wahania i dopiero w ostatniej chwili, Bóg zmienia polecenie wiedząc, że Abraham naprawdę jest bogobojny. Wobec tego ostatecznie Abraham składa Bogu ofiarę z barana.
W ten sposób Aaron dostaje przekaz, że aby przejąć przywództwo duchowe, trzeba po pierwsze zrzec się grzechów przeszłości a po drugie być gotowym na całkowite ofiarowanie się Bogu w przyszłości. Składając te ofiary Aaron przygotowuje się do całkowitego poświęcenia swojego życia Bogu.
Aby wprowadzić obecność Boga w nasze życie, musimy podążać za wskazówkami Tory z naszej paraszy. Musimy podążać za przewodnictwem zarówno Aarona, jak i dzieci Izraela. Musimy ofiarować Bogu wszelki rodzaj modlitwy, medium i aspektu, który połączy nas z Bogiem. Będzie to reprezentować niezliczoną liczbę połączeń, jakie możemy i powinniśmy tworzyć codziennie z Bogiem.
Ale musimy również wejść w sytuację Aarona, oczyszczając nasze serca i umysły z przeszłych nieprawości i próbując stanąć przed Bogiem z czystym kontem. Powinniśmy także być gotowi przyjąć,
że bycie Żydem oznacza poświęcenie, zaangażowanie, konsekwentne zwrócenie się do Boga i poleganie na Nim do końca naszych dni.
W ten sposób my, z pomocą Boga, będziemy godni przyjęcia obecności Boga w naszych sercach i zasługiwali, aby czuć szechinę w naszym codziennym życiu.
Szabat Szalom Rabin Avi Baumol
Szemini 2 Grecki mit o Ikarze mówi o synu Dedala, mistrza rzemieślniczego, który próbuje uciec z Krety, używając specjalnych skrzydeł, które jego ojciec przygotował dla niego z piór i wosku. Przed podróżą ojciec ostrzega Ikara, aby nie leciał zbyt nisko ponieważ wilgotność morza uniemożliwiałaby mu lot i ucieczkę, ale także by nie leciał zbyt wysoko, ponieważ słońce może go spalić i roztopić wosk. Ikar zignorował słowa ojca i przeleciał zbyt blisko słońca, spłonął i spadł do morza.
To ponadczasowe przesłanie Ikara zostało wyrażone w innych kulturach: chińskiej,
babilońskiej, indyjskiej. W ten sposób różne kultury starają się przekazać
ludziom pouczenie o “złotym środku” – równowadze, którą trzeba utrzymać
pomiędzy samozadowoleniem a oburzeniem. Latanie zbyt blisko słońca jest
metaforą naszego pragnienia, aby dotrzeć poza nasze możliwości, ignorując nasze
naturalne ograniczenia lub wytyczne religijne. Szabat Szalom Rabbi Avi Baumol |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl