Zapalenie świec dla Poznania piątek 18.08, godz 19:53. Zakończenie
Szabatu – sobota 19.08 – godz. 21:06
Parszat Ree – Duchowa ekstaza. Rabin Avi Baumol.
Duchowość jest ekstatycznym doświadczeniem, które
najprościej można doznać w samotności. Osobiste doznanie więzi z Bogiem to coś,
czego nie da się opisać. Często postacie
z Tory doświadczają Boga w najbardziej
osobistych i prywatnych momentach:
: Noe,
dziękując Bogu za przetrwanie; Pierwsze spotkanie Abrahama; Ogłoszenie
brzemienności Sary; Sen Jakuba; Mojżesz modli się o życie siostry i oczywiście
Hanna (Chana) modli się prosząc o dziecko. Wszystkie te sytuacje opowiadają o
osobistym doświadczeniu Boga w ich życiu.
Nasza parasza natomiast
przedstawia drugi rodzaj doświadczenia kontaktu z Bogiem. W tym przypadku mowa
jest o czymś zupełnie innym, o zbiorowym doświadczeniu jako kluczowym w
doznaniu Boga. Świątynia będzie spełniać rolę jednego uniwersalnego miejsca
kultu, gdzie dzięki Aron ha-Kodesh duch Boży spocznie wśród “nich”. W świątyni
cudów można będzie doświadczać na co dzień, głosy chwały, dźwięki pieśni
Lewitów przenikną ściany.
Mojżesz
wyjaśnia narodowi, że te dwa doświadczenia zawierają taki wymiar duchowy, do
którego powinni dążyć.
Naród Izraela natomiast musi odrzucić sposoby na
duchowość uznawane przez inne ludy (Dwarim 12:2-5):
„Zniszczycie doszczętnie
wszystkie miejsca, gdzie narody, których wy pozbawicie dziedzictwa, służyły
swoim bogom: na górach wysokich, na wzgórzach i pod każdym drzewem
zielonym. Wywrócicie
ołtarze, połamiecie ich stele, aszery ich ogniem spalicie, porąbiecie w kawałki
posągi ich bogów. Zniweczycie ich imię na tym miejscu. Nie postąpicie tak
z Panem, Bogiem waszym, lecz szukać będziecie miejsca, które sobie
wybierze Pan, Bóg wasz, spomiędzy wszystkich ludów, tam gdzie zamieszka Jego
Obecność, tam pójdziecie”.
Co specjalnego jest w tych dwóch
dozwolonych sposobach doznania Boga, które są uznane przez Torę i dlaczego ten
trzeci sposób na duchowość jest zakazany, aż do konieczności zniszczenia go w
swoim otoczeniu? Dlaczego Tora odrzuca duchowe spotkania „na górach wysokich,
na wzgórzach i pod każdym drzewem zielonym”?
Wierzę, że Tora dostarcza dwóch
odrębnych sposobów na wzmocnienie duchowej więzi z Bogiem. Pierwszy sposób to
ten najstarszy, najbardziej naturalny – każdy ma osobiste doświadczenie więzi z
Bogiem. To osobiste doświadczenie jest niepowtarzalne i inne dla każdego. Ponieważ
jednak lud miał potrzebę wspólnych kultowych doznań, oddawania czci poprzez
ofiary oraz posiadania miejsca, w którym zamieszkałby Bóg (Miszkan), Bóg
zaakceptował to pragnienie i dał Miszkan, by w nim naród mógł wspólnie
doświadczać kultu związanego z fizycznymi obiektami w połączeniu z cudownymi
nadprzyrodzonymi zjawiskami.
Duchowe spotkania „na górach
wysokich, na wzgórzach i pod każdym drzewem zielonym” to dość niebezpieczne
doświadczenie. Istnieje obawa, że kult pokona wewnętrzne, prawdziwie osobiste
emocje. Kiedy kult przejmuje dominację nad życiem duchowym potrafi odciągnąć od
Boga i tradycji. W praktyce taki kult może doprowadzić do bałwochwalstwa, czyli
do awoda zara.
W społeczeństwie podatnym na
politeizm Tora zawsze stara się kształtować duchowość narodu w odpowiednim
kierunku i ostrzega przed pułapkami “obcych metod kultu”. Z tego powodu Mojżesz
uprzedza swój lud, że pomysł na duchowe spotkania, w różnych miejscach kultu
jest bardzo niebezpieczny.
„Rozmaite wzgórza i drzewa” – to
są obszary, które podzielą naród i odciągną go od Boga i służby Bogu.
„Tam gdzie zamieszka Jego
Obecność, tam pójdziecie” – zamiast zagubić swoją duchowość na jakiejś górze.
Jeśli już musisz odbywać praktyki kulturowe, ponieważ osobiste doświadczenie
metafizyczne Ci nie wystarczy, Tora idzie Ci na rękę i daje taką możliwość –
ale tylko w miejscu i w sposób, jaki został przykazany całemu narodowi.
|