KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat  Email

Parsza Behaalotcha

wg Rabina Yosefa Teluszkin

 

Parsza Behaalotha
(Bamidbar/Liczb 8:1 - 12:16)

Najlepiej znanym wydarzeniem z tej parszy jest kara jaką Bóg wymierzył Miriam, siostrze Moszego, za to, że w rozmowie z Aharonem źle wyrażała się o bracie. Bóg staje naprzeciw Miriam i Aharona. Jest pełen gniewu, bo plotkowali przeciwko Moszemu. Kara jest straszna - Miriam staje się chora na trąd. Aharon prosi Moszego o pomoc. Ten zwraca się do Boga pięcioma słowami modlitwy: "Haszem, spraw, aby była zdrowa" i skóra Miriam natychmiast staje się czysta.

W cierpieniu Miriam rabini upatrywali kary za ciężki grzech laszon hara, czyli obmowy. W innym miejscu Tora mówi: "Nie będziesz chodził jako plotkarz pomiędzy swoim ludem" (Kpł 19:16). Wedle rabinów prawo to oznacza zakaz mówienia źle o innej osobie, nawet jeśli jest to prawda - chyba że słuchający ma uzasadnioną potrzebę, by taką informację posiadać.

W Talmudzie rabini porównali obmowę do morderstwa (Arachin 15b), ponieważ i ono jest nieodwracalne. Szkody wyrządzonej przez złą plotkę nie można cofnąć. Mówi o tym chasydzka opowieść o mężczyźnie, który oczerniał rabina wobec społeczności. Pewnego dnia, czując wyrzuty sumienia, poszedł do rabina, błagał o wybaczenie i powiedział, że gotów jest odpokutować. Rabin kazał mu rozciąć kilka poduszek i rozsypać na wietrze pierze. Mężczyzna zrobił to i wrócił do rabina pytając, co dalej ma uczynić. Rabin powiedział: "Idź i pozbieraj pierze".

"Ależ to niemożliwe", zaprotestował mężczyzna.

"Oczywiście, że to niemożliwe. I choć możesz szczerze żałować zła, które uczyniłeś i szczerze pragnąć je naprawić, nie możesz naprawić szkody, jaką wyrządziłeś słowami tak samo, jak nie możesz pozbierać tego pierza".

Rabin Joseph Telushkin
tłum. BK  

Haftara Behaalotha
(Zecharia 2:14-4:7)

Usiłuję sobie wyobrazić dzień po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej. Dzień, w którym przywódców społeczności pognano do Babilonii. Staram się wyobrazić sobie ból zniszczenia wszystkich marzeń, które śniłem i światów, które zbudowałem. Jak mógłbym zrozumieć cios wymierzony we wszystko, w co wierzyłem? Także w Boga, który miał mnie chronić?

Prorocy zapowiedzieli zniszczenie państwa I orzekli, że Babilonia była jedynie narzędziem w ręku Boga. Cała siła i odwaga, umocnienia i broń - wszystko to było na nic. Ciało Jisraela było zatrute, ale być może duszę dało się ocalić. Powrót z wygnania jest możliwy - powiedzieli prorocy - ale tylko wtedy, gdy Jisrael powróci do Boga.

Przez dwa pokolenia nasz lud znajdował się na wygnaniu w Babilonii. Kiedy niewielka garstka powraca, słyszy proroka Zecharię opisującego połyskujące płomienie ze złotej menory, które obwieszczą powrót bożego ludu do ziemi Jisraela. Gdy Zecharia pyta anioła, który ukazał mu menorę "co znaczt to, co wiedzę?", anioł ogłasza, że Jisrael powróci nie dzięki sile, nie dzięki mocy, ale dzięki Bożemu Duchowi. Pracujcie, budujcie i walczcie, mówi prorok, ale pamiętajcie o duchu Boga.

Psalmista, który ostatecznie był świadkiem powrótu wygnańców do Erec Jisrael śpiewał: "Gdu Bóg sprowadził nas z wygnania do Syjonu, byliśmy zjednoczeni w marzeniu". Ale trud odbudowy - odbudowy murów Jerozolimy, domów, gospodarstw, życia - dopełniła niewielka grupa ludzi, którzy dotarli z trudem do swojej ziemi niosąc kielnię i motykę w jednej ręce, w drugiej zaś - włócznię. Ludzki wysiłek i siła były niezbędne, aby odbudować naród i ziemię, ale słowa Zecharii miały postawić zaporę dumie, która wcześniej przyniosła klęskę. Gdy zakończyli budowę drugiej Świątyni, złota lampa z wizji Zecharii rzucała blask na okolicę.

Stulecia później Żydzi z czterech krańców świata powracają na nowo do ziemi Jisraela. Z traktorami i ciężarówkami, a także ze strzelbą w ręku, żydowskie państwo zostało odbudowane. Bez wątpienia bezpieczeństwo Izraela było i jest efektem bohaterstwa i zaangażowania jego obywateli. Ale przed Knesetem, symbolem nowego państwa, ci wojownicy postawili menorę o siedmiu lampach otoczonych gałązkami oliwnymi. Do naszej ziemi powróciła wizja i słowa proroka Zecharii, aby ostrzec tych, którzy szukaliby jedynie siły. To przypomnienie, że Jisrael musi oddychać także duchem bożym.

David Elcott

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl