Parszat Wajiszlach - Rabin B.Pash |
Parszat ha Szawua | |
Parsza opowiada o zmianie imienia Jakuba na “Israel”, jaka nastąpiła w konsekwencji walki z aniołem –
„I został Jakub sam jeden, i zmagał się ktoś z nim aż do wzejścia jutrzenki; A widział, że nie podoła mu, – a dotknął był stawu biodra jego, i zwichnął się staw biodra Jakuba podczas zmagania się z nim. . I rzekł: ‘Puść mnie, bo wzeszła jutrzenka!’ I odpowiedział: ‘Nie puszczę cię, póki nie pobłogosławisz mnie!’ I rzekł do niego: ‘Jakie imię twoje?’ – I odpowiedział: ‘Jakub’. I rzekł: ‘Nie Jakub będzie nazywane odtąd imię twoje, ale Israel; gdyż walczyłeś z istotą boską i z ludźmi, i przemogłeś.” (Bereszit 32: 25-29)
Trochę dalej, Tora opowiada o ołtarzu, zbudowanym przez Jakuba –
Co ciekawe, Talmud oczytuje ów werset w zupełnie inny sposób – Imię „El” przypisywane jest zwykle Haszem, dlaczego Jakub również zostaje tak nazwany? Rabin Remu wyjaśnia – imię „El” wskazuje na Boską Obecność w aspekcie prywatnym, indywidualnym, w każdym detalu tworzenia, i każdym zdarzeniu, jakie będzie miało miejsce w związku z owymi detalami stworzenia. „El” oznacza kontrolę, ale nie jedynie globalną kontrolę (globalna kontrola wyrażona jest przez imię E-lohim), ale również kontrolę indywidualną. Midrasz rozwija temat podjęty przez Gemarę. „’I postawił tam ofiarnicę, i nazwał ją: ‘El’’. Powiedział [Jakub do Haszem]: Jesteś Bogiem na wysokościach, a ja Bogiem na ziemskich nizinach.” (Midrasz Raba Bereszit 79:8) Zadziwiające! Czyż nie? Jakub nazywa samego siebie „Bogiem na ziemskich nizinach”, tak jakby był człowieczym odpowiednikiem Boga. Podobnie jak Bóg posiada władzę w niebiosach, tak Jakob posiada ją – na ziemi. (Oczywiście Midrasz dodaje natychmiast, iż Jakub został ukarany za swe zuchwałe słowa)
Rabin Remu wyjaśnia – Dzięki temu wyjątkowemu odkryciu, Jakub otrzymał imię – Israel. Dzięki temu otrzymał on również moc, która pozwoliła mu pokonać anioła. Dlatego też “Elohai Israel” ( Bóg Izraela) nazwał go „El” (Bogiem) (Na podstawie księgi „Torat Haolam” autorstwa Rabina Rema, część 3, rozdział 73) |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl