POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Parszat Wajece, Rabin A.Baumol  Email
Zapalenie świec 24.11.17 - 15:30. Zakonczenie Szabatu 25.11 godz 16:45
Talmud w Traktacie Berachot 26b przekazuje nam: “Rabin Jose powiedział, że nasi praojcowie ustanowili dla nas trzy modlitwy: Abraham ustanowił modlitwę szachrit – jak zostało powiedziane „Abraham wstał rano”; Izaak ustanowił Minchę, jak oznajmiono:

“Izaak po południu poszedł rozmawiać”; Jakub ustanowił Maariw, co określają słowa “a on przyszedł na miejsce”.

Abraham reprezentuje poranek a nawet świt. Jego doświadczenie Boga jest bezkrytyczne, bez niebezpieczeństwa. Jest to jednokierunkowy drogowskaz skierowany ku przyszłości i błogosławieństwom, zaufaniu i męstwu. Z tego powodu rabini uczą się od Abrahama, że ochoczo “wstawał wcześnie rano”, aby się modlić.

Izaak reprezentuje południe – kontynuując podekscytowanie poranka, Izaak spędził swoje życie utrwalając pionierskie pomysły swojego ojca. Izaak chce podtrzymać to marzenie, żyć nim i przkazać entuzjazm z pokolenia na pokolenie. Nasi rabini mówią nam, że przed wieczorem miał “rozmowę” z Bogiem.

Doświadczenie Jakuba jest jednak inne. To jest ciemność. Istnieje niebezpieczeństwo. Wyjeżdża (a może już wyjechał!) z Izraela. Upadł trochę, jest młodszy i mniej zdolny do konfrontacji z trudną rzeczywistością w swoim życiu. On biegnie. Jego spotkanie z Bogiem odbywa się w lesie, używając słowa “i przyszedł na miejsce” i tam śnił. Rabini rozumieją to słowo vayifga jako modlitwę. Na podstawie wersetu w Jeremiaszu (i we współczesnym języku hebrajskim) to oznacza coś bliskiego – obrażać / obrażać / rzucać / podchodzić zbyt blisko.

Dla Jakuba spotkanie z Bogiem nie było duchowym uwzniośleniem, lecz było podszyte niepokojem i poczuciem winy. Nie wiedział, że Bóg tam jest. Czemu? Być może z powodu strachu przed śmiercią, być może z powodu kryzysu życiowego, jaki przechodził. Tak czy inaczej, jest zszokowany i zaskoczony, a także zakłopotany, tym spotkaniem Boga w danym momencie swojego życia i o tej porze dnia, to znaczy wieczorem. W ten sposób dochodzimy do trzeciej, wieczornej modlitwy ustanowionej przez naszych praojców.

Żydzi doświadczają Boga w każdym wymiarze, każdej “modlitwie”: “szacharytowym”, porannym spotkaniu pełnym uniesienia jakie odczuwał Abraham. Ta poranna modlitwa reprezentuje pierwsze kroki w zaangażowanie się w spotkanie z Bogiem, judaizmem, jest to zawsze nowe i fascynujące. Każda nowa micwa, każda nowa nauka jest nowym sposobem na połączenie się z Bogiem i radosnym wydarzeniem. Ludzie przechodzący na judaizm mają przywilej posiadania “doświadczenia Abrahama oraz Sary”, w którym wszystko jest nowe i ekscytujące. Do tych doznań mamy poranną modlitwę.

Ale gdy doznamy tego sto lub tysiąc razy, zatracamy to uczucie uniesienia. Pojawia się monotonia z którą musimy walczyć. W tym celu pojawia się modlitwa Izaaka, emocjonalna iskierka w południe. Ten wymiar jest bardzo potrzebny tym, którzy dorastali w żydowskiej tradycji i religii. Trzeba twórczo podejść do  modlitwy i tradycji oraz żydowskich świąt, by odnaleźć w nich inspirację. Być może właśnie poprzez kontynuowanie “rozmowy” z Bogiem, a nie poprzez wstrząsającą chwilę, możemy naprawdę rozwinąć silniejszą więź z naszym dziedzictwem i duchowością.

Ale doświadczenie Jakuba jest najbardziej porażające, wręcz jak przerażające nawiedzenie, ale być może dzięki temu jest to najbardziej wstrząsające doznanie. Chodzi tu o odnalezienie Boga w czasach kryzysu; kiedy wydaje nam się, że jesteśmy od Niego oddaleni i On jawi nam się jako odległy. Wtedy właśnie najbardziej potrzebujemy modlitwy i umocnienia więzi z Bogiem. Gdy młodzież i dzieci są zabijane na ulicy podczas wykonywania charytatywnej pracy –  wołamy: jak to możliwe, że Bóg na to pozwala? Kiedy zło zdaje się działać bezkarnie, gdzie jest Boża łaska? Wtedy właśnie przywołujemy zuchwałość Jakuba, ponieważ czasami identyfikujemy się z nim najbardziej.

Potrzebujemy nocnej modlitwy – maariw, aby nas pocieszyć, gdy słońce zniknie; aby dać nam wytchnienie od naszych wewnętrznych (a nawet zewnętrznych) demonów i dać nam wystarczająco dużo duchowej amunicji, aby przetrwać długą noc przed nami i walkę, jaką musimy podjąć.

Nocna modlitwa jest symbolem Izraela i nadzieją, że nadejdzie odkupienie.

Szabat Szalom !

 

ATTENTION !

About the visits to the grave of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

Szabat - informacje

Zapalenie świec dla Poznania

16.02.18 dodz. 16:49

Zakończenie Szabatu 

sobota 17 lutego godz. 18:01

 niebieski.jpgZapraszamy na godz 17:00

Warsztaty w Gminie

taniec.jpg

HEBRAJSKI

Zapraszamy na prywatne

lekcje hebrajskiego

więcej info TUTAJ

hebr1.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

circlecalendar1.jpg

Albumy PICASA

NASZE ALBUMY KLIKNIJ

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg
erec.jpg
wikipardes.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

mhzp_logo_new3755.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg
wirtualny.jpg
tskz.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg
fzplogo.jpg

Chabad

chabad.jpg
torun.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl