Parszat Tazria 20.04.18 |
Parszat ha Szawua | |
SZABAT SZALOM !
O związku pomiędzy trądem a laszon hara (dosłownie – „zły język” = mówienie źle o ludziach).
Tora nakazuje – „Człowiek, któremu by wystąpiła na skórze ciała jego nabrzmiałość, albo przyrzut, albo plama, a wyda się na skórze jego jako zaraza trądu, przywiedziony będzie do Ahrona, kapłana, albo do którego z synów jego, kapłanów.” (Wajikra 13:2)
Na czym polega problem, z powodu którego na człowieka spada tak okrutna choroba? Trąd, jak powszechnie to wiadomo, spada na człowieka w konsekwencji laszon hara.
„Oto nauka o trędowatym” (Wajikra 14:2) „Resz Lakisz powiedział: Jakie jest znaczenie słów: ‘Oto nauka o trędowatym’ (mecora). Znaczy to: Oto prawo, dla tego, który przywodzi złe imię (moci-szem –ra)(gra słów: mecora czyli trędowaty był moci-szem-ra – oszczercą wcześniej)” (Arachim 15b) * Talmud tak bardzo potępia mówienie źle o innych (np. rzucanie oszczerstw, zniesławianie) że postrzega laszon hara jako odstępstwo od wiary Boga. Tak czytamy w Gemarze – „Rabin Johanan rzekł w imieniu Rabina Josefa b. Zimry: Ktoś, kto rozpowiada złe opowieści niemal zaprzecza fundamentom wiary [w Boga].” (Ibid.) Gemara kontynuuje – „Dalej R. Hisda powiedział w imieniu Mar Ukba: O tym , który oczernia, Święty, niech będzie błogosławiony, mówi: On i Ja nie możemy żyć razem we świecie.” (Ibid.) Dlaczego czyn ten oceniany jest tak poważnie? Co takiego wielkiego w małej plotce na temat sąsiadów…? Co złego w opowieściach o znajomych? Co w tym takiego strasznego? Gemara wyjaśnia – To naprawdę poważny problem. Super poważny. Intencją Stwórcy było, by ludzie żyli razem ze sobą , działali i tworzyli razem, razem budowali świat, „który nie stworzył jej bezładną, lecz przysposobił na mieszkanie” – pisze prorok w Księdze Izajasza (45:18), tymczasem człowiek, który posługuje się laszon hara, przeciwstawia się intencji Stwórcy: dzieli ludzi, tworzy konflikty, dysputy, sprawiając iż ludzie nie są w stanie ze sobą tworzyć, a także niszczyć to, co ludzie wcześniej razem zbudowali. Tak czytamy w Gemarze –
„ Czym różni się trędowaty, od tego, o którym powiedziała Tora w ten
sposób: ‘Oddzielony przebywać będzie, poza obozem będzie mieszkanie
jego’ (Wajikra 13:46) Oddzielił męża od jego żony, człowieka od swego
sąsiada, stąd też powiedziała Tora: ‘Oddzielony przebywać będzie’.”
(Arachin 16b) * Z tej też przyczyny wyjaśnia ReMa rytuał oczyszczenia z trądu – chodzi o duchowy proces naprawy,mający na celu skorygowanie moranego defektu – rytuał ten dokonywany jest przez Kohena (kapłana), tak jak opisane jest to przez Torę: „Człowiek, któremu by wystąpiła na skórze ciała jego nabrzmiałość, albo przyrzut, albo plama, a wyda się na skórze jego jako zaraza trądu, przywiedziony będzie do Ahrona, kapłana, albo do którego z synów jego, kapłanów.” (Wajikra 13:2)
Kapłani bowiem to
„aniołowie Boga” – w języku Rabina Remu – i doprowadzają oni do
spotkania między ludźm, wzmacniają poczucie jedności między nimi, jak
pisze o tym Miszna – Owa jedność wymagana jest by zbudować świat. Trędowaty, działający przeciwko jedności, udowadnia, że brakuje mu wiary w Stwórcę, i dlatego też został ukarany chorobą trądu. Kohen, ten który daży do pokoju, jest w stanie uwolnić trędowatego od jego choroby.
(Na podstawie Sefer Torat HaOla, autorstwa Rabina Remu, część 3, rozdział 67) |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl