Parszat Szmot - Yehoshua Ellis |
Email
|
Parszat ha Szawua
|
Na początku parszy Szmot córka faraona otwiera kosz, w
którym leży Mojżesz. Lituje się nad nim mówiąc: (Szmote 2: 6) “On jest z
Hebrajczyków.” Czego dowiadujemy się z jej słów? Właśnie Tora powiedziała nam,
że ojciec chłopca i matka byli z pokolenia Lewiego
czytelnik już wie, że chłopiec jest Żydem. Jej stwierdzenie
nie mam nam mówić nic nowego o Moszem lecz o niej samej. Widziała żydowskiego
chłopca. Mimo, że jej własny ojciec nakazał zamordowanie wszystkie żydowskie
niemowlęta płci męskiej zlitowała się nad maluchem i nie tylko darowała, ale
też ocaliła jego życie opiekując się nim. Były to pierwsze prześladowania w
żydowskiej historii, a córka faraona była pierwszą w historii osobą skłonną
zaryzykować swoim życiem, aby ocalić Żyda z tyranii egipskiej nienawiści i
antysemityzmu. Córka faraona była pierwszą pośród Sprawiedliwych Wśród Narodów
Świata.
Dlaczego w zasadzie w Torze zawarte jest dzieciństwo
Mojżesza? Dlaczego nie można było zacząć od momentu płonącego krzewu i
nawoływań, by ocalić lud Izraela? Opowiadając nam historię heroizmu i empatii
córki faraona możemy zobaczyć, że nasz cały naród istnieje dzięki odwadze
jednej kobiety – nie-Żydówki, która ryzykowała swoje życie, aby uratować
żydowskiego chłopca. Żydzi dzisiaj istnieją z powodu tej jednej Sprawiedliwej
Wśród Narodów Świata, nasze wyzwolenie rozpoczyna się jej aktem odwagi.
W całej naszej historii byliśmy nękani przez liczne okresy nietolerancji i
antysemityzmu włącznie z Holokaustem europejskich Żydów będącym ostatecznym
wyrazem tej nienawiści. Te okresy ciemności rozjaśniało światło aktów miłości
naszych nieżydowskich sąsiadów.
Przesłaniem Parszy Szmot jest to, że jesteśmy winni wszystkim tym ludziom i ich
rodzinom naszą dozgonną wdzięczność – istnienie naszego narodu jest ze względu
na ich gotowość do poświęcenia wszystkiego.
Księga Szmote jest książką o naszym odkupieniu; przedstawia model całej
żydowskiej historii, a tym samym naszego ostatecznego wykupienia – niech
przyjdzie szybko. Widzimy więc, że u podstaw naszego odkupienia jest
bezinteresowne i ofiarne działania nie-Żydów. Dlaczego nasze odkupienie
rozpoczyna akt chedsed czyli dobroci kogoś kto do naszego narodu nie należy?
Aby pokazać nam, że nasze odkupienie nie tylko ogranicza się do nas samych i
nie będzie tylko dzięki naszym działaniom. Nasze wykupienie skończy się, gdy
obejmie cały świat. Nasze pragnienie odkupienia nie będzie zaspokojone dopóki
to pragnienie nie będzie dotyczyć zbawienia wszystkich.
Szabat Szalom
Z miłością
Yehoshua
|