KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Nicawim  Email
Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Shulamit Pasierska
24/09/2008

Setne przekleństwo

Nasza parsza rozpoczyna się od słów:
”Stoicie dzisiaj wszyscy przed obliczem Haszem, Boga waszego: wasi naczelnicy pokoleń, wasi starsi, wasi zwierzchnicy i każdy Izraelita” (Dwarim 29:9)
Midrasz dodaje: "Oto, co mowi wers: >>Powaleni nieprawi - przepadli, a stoi dom sprawiedliwych<<”. (Miszlei 12:7).
Co Midrasz pragnie nam przekazać?

Rabi Awraham Naftali Hirsz Lerner (lub Yener), rabin i darszan (kaznodzieja) krakowski, napisał książki pt. Birkat Awaraham („Blogosławieństwo Abrahama”), oparte na wersie Bereszit (28:4): “Wtedy Izaak zawołał Jakuba, pobłogosławił go… Błogosławieństwo, [otrzymane przez] Abrahama…”. Zostały opublikowane w 5630 (1870) we Lwowie-Lembergu; zebral w nich swoje pisma dotyczace Halachy. Z kolei książka zatytułowana „Clota Deawraham” („Modlitwa Awrahama”), oparta jest na wypowiedzi rabina Safry w Talmudzie:  „Modlitwa Awrahama rozpoczyna sie, gdy ściany rosną ciemnością”. Oznacza to, że Awraham, który zawsze wypełniał swoje obowiązki tak wcześnie, jak to tylko możliwe, rozpoczyna modlitwę Mincha zaraz po południu - gdy ściany zaczynają rzucać cień po tym, jak slońce przekroczyło środkową linię nieba. Według Kabały, przed południem mamy do czyniena z czasem Chesed (Łaski), zaś po południu występuje czas Din (Osądu), podczas którego nasz praojciec Awraham modli się o uwolnienie spod ciężaru Dinim. Dzieło to zostało opublikowane w 5628 (1868) we Lwowie-Lembergu i gromadzi kazania i nauki moralne.

A zatem w księdze Clota Deawraham zostaje wytłumaczony midrasz:
"Rash”I mówi: >>Homiletyczne objaśnienie jest następujące: Dlaczego parsza Nicawim jest przeciwstawiona przekleństwom (z parszy Ki Tawo)? Bowiem gdy lud Izraela usłyszał owe 102 przekleństwa [wymienione w Ki Tawo poza 49 [przekleństwami] ustanowionymi w Leviticus (26:14-38)], zbladł i powiedział: Któż jest to w stanie wytrzymać? [W rezultacie] Mosze zaczął ich pocieszać, co następuje:
"Oto stoicie dziś... skłoniliście Wszechobecnego do gniewu wiele razy, a jeszcze nie uczynił dla was końca. Zaiste, wciąż istniejecie przed nim [stojąc... przed B-giem]<<".

Dlaczego Rash”I używa zwrotu
? "dziewiećdziesiat osiem”, a nie pisze po prostu “sto-mniej-o-dwa”

Poprzedni rabini tlumaczą, że właściwie przekleństw bylo sto, lecz dwa z nich ukryte, a lud Izraela bardziej lękał sie tych dwóch:  – “Także wszystkie choroby i plagi, nie zapisane w księdze tego Prawa, ześle Pan na ciebie, aż cię wytępi” (Dwarim 28:61). Intencją ukrytego przekleństwa jest powiedzieć o "śmierci cadyków” (sprawiedliwych, niewinnych), co jest tak złe, jak zły jest brak sprawiedliwości i nieistnienie różnicy między winnym a niewinnym!

I tak stał tam cały lud Izraela i pytał: "Któż jest to w stanie znieść?” - karanie sprawiedliwego za grzechy zloczyńcy.  W rezultacie Mosze zapragnąl ich pocieszyć i powiedział im: Nawet jeśli sprowokowaliście Wszechobecnego do gniewu, zaiste nadal istniejecie przed nim. B-g bowiem bezpośrednio karze zloczynców, zaś sprawiedliwych pozostawia w pokoju. Z tego powodu Midrasz przywołuje wers Miszlei - „Powaleni nieprawi - przepadli, a stoi dom sprawiedliwych”. Wyraża to ideę B-skiej sprawiedliwości.

Nieprzypadkowo nasza parsza występuje przed Rosz Haszana (Nowym Rokiem). Tora mowi: “Atem nicawim hajom…”, “Stoicie dziś...”. Co zatem oznacza w Torze "dziś"? Każdego dnia? Kiedykolwiek? Nasi Rabini wyjaśniają: Tora mowi o Rosz Haszana, kiedy to stajemy przed B-giem, by zostać osądzonymi . Czy potrafisz wyobrazić sobie, jak wygląda osoba poddana osądowi? Gdy sędzia ogłasza człowieka winnym, oskarżony siedzi na swoim miejscu zgarbiony, ze spuszczonym wzrokiem i  pochyloną głową. Kiedy jednak sędzia oznajmia: "Niewinny", pozwany wstaje, podnosi glowę wysoko, jego twarz promienieje radoscią.

Tora mowi: “Stoicie dziś...”. W Rosz Haszana, kiedy wszyscy przechodzimy osąd przed B-giem, jesteśmy pobłogoslawieni, by stać prosto, gdy nasz wyrok jest ogłaszany.

Tora kontynuuje: "Kulchem" - "wszyscy sposród was razem". Gdy Ha-szem widzi wspolnotę Żydow, jest niczym ojciec, który widzi wszystkie swoje dzieci bawiace się razem radośnie. Nic nie uszczęsliwiłoby go bardziej.

I nie ma wówczas różnicy między winnym a niewinnym, jesli jesteśmy razem, a Ha-szem widzac nas pojednanych w Ahavat Israel, błogosławi nam Ketiwa Wachatima Towa dla dobrego i słodkiego roku.  

***
Jeszcze jedno - mimo, iż ten Szabat to Szabat Mewarchim (w którym odmawiamy specjalne blogoslawieństwo, by nadchodzący miesiąc przyniósl nam dobre i szczęśliwe życie), pomijamy to błogosławieństwo. Haszem sam błogosławi nie tylko miesiąc Tiszrei, ale cały nadchodzący rok. 

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl