Parszat Nicawim |
Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Shulamit Pasierska
24/09/2008
Setne przekleństwo
Nasza parsza rozpoczyna się od słów: Rabi Awraham Naftali Hirsz Lerner (lub Yener), rabin i darszan (kaznodzieja) krakowski, napisał książki pt. Birkat Awaraham („Blogosławieństwo Abrahama”), oparte na wersie Bereszit (28:4): “Wtedy Izaak zawołał Jakuba, pobłogosławił go… Błogosławieństwo, [otrzymane przez] Abrahama…”. Zostały opublikowane w 5630 (1870) we Lwowie-Lembergu; zebral w nich swoje pisma dotyczace Halachy. Z kolei książka zatytułowana „Clota Deawraham” („Modlitwa Awrahama”), oparta jest na wypowiedzi rabina Safry w Talmudzie: „Modlitwa Awrahama rozpoczyna sie, gdy ściany rosną ciemnością”. Oznacza to, że Awraham, który zawsze wypełniał swoje obowiązki tak wcześnie, jak to tylko możliwe, rozpoczyna modlitwę Mincha zaraz po południu - gdy ściany zaczynają rzucać cień po tym, jak slońce przekroczyło środkową linię nieba. Według Kabały, przed południem mamy do czyniena z czasem Chesed (Łaski), zaś po południu występuje czas Din (Osądu), podczas którego nasz praojciec Awraham modli się o uwolnienie spod ciężaru Dinim. Dzieło to zostało opublikowane w 5628 (1868) we Lwowie-Lembergu i gromadzi kazania i nauki moralne.
A zatem w księdze Clota Deawraham zostaje wytłumaczony midrasz:
Dlaczego Rash”I używa zwrotu Poprzedni rabini tlumaczą, że właściwie przekleństw bylo sto, lecz dwa z nich ukryte, a lud Izraela bardziej lękał sie tych dwóch: – “Także wszystkie choroby i plagi, nie zapisane w księdze tego Prawa, ześle Pan na ciebie, aż cię wytępi” (Dwarim 28:61). Intencją ukrytego przekleństwa jest powiedzieć o "śmierci cadyków” (sprawiedliwych, niewinnych), co jest tak złe, jak zły jest brak sprawiedliwości i nieistnienie różnicy między winnym a niewinnym! I tak stał tam cały lud Izraela i pytał: "Któż jest to w stanie znieść?” - karanie sprawiedliwego za grzechy zloczyńcy. W rezultacie Mosze zapragnąl ich pocieszyć i powiedział im: Nawet jeśli sprowokowaliście Wszechobecnego do gniewu, zaiste nadal istniejecie przed nim. B-g bowiem bezpośrednio karze zloczynców, zaś sprawiedliwych pozostawia w pokoju. Z tego powodu Midrasz przywołuje wers Miszlei - „Powaleni nieprawi - przepadli, a stoi dom sprawiedliwych”. Wyraża to ideę B-skiej sprawiedliwości.
Nieprzypadkowo nasza parsza występuje przed Rosz Haszana (Nowym Rokiem). Tora mowi: “Atem nicawim hajom…”, “Stoicie dziś...”. Co zatem oznacza w Torze "dziś"? Każdego dnia? Kiedykolwiek? Nasi Rabini wyjaśniają: Tora mowi o Rosz Haszana, kiedy to stajemy przed B-giem, by zostać osądzonymi . Czy potrafisz wyobrazić sobie, jak wygląda osoba poddana osądowi? Gdy sędzia ogłasza człowieka winnym, oskarżony siedzi na swoim miejscu zgarbiony, ze spuszczonym wzrokiem i pochyloną głową. Kiedy jednak sędzia oznajmia: "Niewinny", pozwany wstaje, podnosi glowę wysoko, jego twarz promienieje radoscią.
*** |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl