KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Naso, Rabin Boaz Pash  Email
Parszat ha Szawua

‘Święty’ i ‘bardziej święty’. Prawo dotyczące nazyratu.

“I oświadczył Wiekuisty Mojżeszowi, a objaśnił im: Jeżeli się mężczyzna albo niewiasta wyróżni, ślubując ślub wstrzemięźliwości, aby być wstrzemięźliwym, gwoli Wiekuistemu. Tedy od wina i mocnego napoju wstrzymywać się winien, nawet kwasu winnego, ani kwasu z odurzających napojów pijać nie ma: żadnej też nalewki z winnych jagód nie będzie pił; a także żadnych winnych jagód świeżych albo suszonych jadać nie będzie.” (Bamidbar 6:1-2)

Następnie Tora podaje przykazanie związane z ofiarami ( korban) dotyczącymi Nazyrów-
“I spełni kapłan jednym ofiarę zagrzeszną, drugim całopalenie, i oczyści go od tego, czym zgrzeszył przez zmarłego, a poświęci głowę jego w tenże dzień.” (Bamidbar 6:11)

*

„…i oczyści go od tego, czym zgrzeszył przez zmarłego” – napisane jest w Torze. Na czym polega ów grzech Nazyra?
Raszi odpowiada –

„przez grzech polegający na wejściu w kontakt z umarłym: za grzech związany z ciałem…Rabin Eleazar Hakappar powiedział: On przydał swemu ciału cierpieniu, przez powstrzymywanie się od wina, [w ten sposób zgrzeszył przeciwko swemu ciału].” (Raszi Bamidbar 6:11)

*

Czy pożądane jest, by człowiek powstrzymywał się od czegoś, co jest dozwolone? Czy postrzegane jest to, jako coś pozytywnego?

Gemara nie ma w tej sprawie jednoznacznej odpowiedzi –

„Samuel powiedział: Ktokolwiek pości [na rzecz samo-umartwiania] nazywany jest grzesznikiem…Możemy zrobić odniesienie od czegoś małego do dużego: Jeśli człowiek ten {Nazaryta] który odmówił sobie jedynie wina, tak jest nazywany, jako Grzesznik, ileż bardziej ten, który odmawia sobie przyjemności tak wielu innych rzeczy.” (Taanit 11a)
Oto jedno spojrzenie na tą sprawę. Istnieje jednak inna perspektywa –

“Rabin Eleazar powiedział: On nazywany jest Świętym…Jeśli człowiek ten [Nazaryta], który odmówił sobie jedynie wina, tak jest nazywany, jako Święty, ileż bardziej ten, który odmawia sobie przyjemności tak wielu innych rzeczy.” (Taanit 11a)

Gemara dalej dyskutuje w owym temacie, ostatecznie jednak dochodzi do takiego oto wniosku –

„Nie ma tu żadnej sprzeczności. Jeden z nich mówi o człowieku, który jest w stanie znieść samo-umartwianie, a drugi, o człowieku który nie jest w stanie tego znieść.” (Taanit 11b).

Innymi słowy – jeśli człowiek jest w stanie powstrzymać się od przyjemności tego świata i przychodzi mu to bez trudności – jest to coś dobrego i pożądanego, a nawet nazywany jest on „świętym”. Jeśli nie jest on jednak w stanie znieść tego, a mimo to kontynuuje on owo samo-umartwianie – jest to rzecz negatywna i nie pożądana, i będzie on uważany za „grzesznika”.

Oto dosłowne odczytanie owego problemu przedstawionego przez Talmud.

*

Jednak Rabin Jakow Meszulem Bursztejn, rabin Lwowa, przedstawia nieco inne wyjaśnienie owego problemu. Wygląda ono tak –

Gemara naucza –

„Przy posiłku, który sprawia ci przyjemność – nie folguj sobie za bardzo.” (Gitin 70a)

Chasydzi wyjaśnili, iż Gemarze chodziło o to, że człowiek, który chce pokonać swą żądzę jedzenia, winien zastosować taką oto praktykę: nie powstrzymywać się od jedzenia swej ulubionej potrawy wogóle, lecz właśnie jeść swe ulubione danie, z tym że pod koniec jedzenia, gdy żarłoczna ekscytacja dochodzi szczytu, wyciągnąć ręce przed siebie i przestać jeść. Nie jest to proste, bynajmniej. Znacznie trudniej zatrzymać się w trakcie spożywania przepysznej potrawy niż w ogóle zrezygnować z jej spożycia…

Tak nauczali chasydzi.

Na podstawie owego twierdzenia chasydów, Rabin z Lwowa wyjaśnia słowa Gemary z Masechet Taanit –

„Ten, który zdolny jest znieść samo-umartwianie” – jeśli jest on wystarczająco mocny, i jest w stanie przerwać jedzenie w trakcie posiłku – zabronione jest mu cierpieć i powstrzymywać się wogóle od jedzenia tej potrawy –jako, że ma on możliwość dokonać więcej tzn. zacząć jedzenie lecz go nie skończyć.

„Ten, który nie jest zdolny znieść samo-umartwianie” – jednak ten, który nie ma wystarczająco silnej woli, i nie jest on w stanie powstrzymać swej żądzy jedzenia w trakcie posiłku, nie ma on innej opcji jak powstrzymać się zupełnie od jedzenia, i wogóle nie zaczynać.

***

Rabin Jakow Meszulem Bursztejn, był jednym z największych autorytetów rabinicznych Galicji dziewiętnastego wieku. Był rabinem i rosz jesziwa (rektorem) jesziwy we Lwowie. Opublikował obszerne dzieło „Jeszuot Jakow”, w dziesięciu tomach, będące komentarzem do Szulchan Aruch.

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl