KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Miszpatim 01.02.19  Email
Parszat ha Szawua
Szabat Szalom. Dlaczego istnieje takie nagłe przejście z transcendentalnego duchowego doświadczenia Synaju do bardzo szczegółowych, żmudnych, praw dotyczących niewoli, celowych i przypadkowych uszkodzeń oraz innych tym podobnych kwestii cywilnych? Dlaczego nie pozostajemy przy opisie objawienia?

 

Tora, jak się wydaje, robi sobie przerwę od dramatu na Synaju i tylko w rozdziale 24 powraca do Mojżesza na górze Synaj. Czemu?

 

 Kiedy przyglądamy się 13 fragmentom Paraszy Miszpatim zauważymy ciekawą strukturę (Szmot rozdział 21)

 

1. ewed  (21:1-6)

2. ama (21:7-11)

– Są to prawa dotyczące niewolników i ludzi niższej klasy. Wyjaśniają jak mamy ich traktować.

3. make isz (21:12)

4. mazid szogeg (21:13)

5. gonew isz (21:16)

6. mekalel (21:17)

7. riw ripui (21:18)

– Powyższe prawa dotyczą porachunków równego z równym.

8. make eved (21:20-21)

– Prawa dotyczące tego jak obchodzimy się z podległymi nam.

9. Ason (21:22-26)

– Prawa dotyczące niezamierzonych szkód między równymi sobie.

10. Make ain awedo (21:27-28)

– Zobowiązania nałożone na tego, kto spowodował fizyczną szkodę na ciele swojego niewolnika lub podwładnego.

11. szor nogeach  (21:28-32)

12. bor (21:33)

13. szor

 

To prawa dotyczące zniszczenia czyjegoś mienia.

 

Wyraźnie w strukturze pierwszej połowy paraszy miszpatim ukryte jest przesłanie. Bezpośrednio po zakończeniu procesu odkupienia, zarówno fizycznego i duchowego, może pojawić się skłonność ze strony osoby odkupionej czy też wyzwolonych ludzi, aby cieszyć się w ich narodzie wybranym ze zbawienia aż do utraty perspektywy o swoich skromnych początkach.

 

Czują się pewniejsi i zaczynają tworzyć dystans między sobą, tworzą warstwy i podkreślają różnice ze względu na klasę społeczną oraz rasę. Chcą zaliczać się do elity. W ten sposób zanika w ich duszach pokora, która mogła być jedynym powodem dla którego Bóg zdecydował się im wybaczyć i ofiarował im odkupienie. Kulminacją tej niewygodnej perspektywy, która nie ma nic wspólnego z nauką tory jest przykład jaki znajdujemy w historii „mekalel” (przeklinającego) w paraszy Emor.

 

Tora przypomina nam, że tą przeklętą i wyśmiewaną jest córka Egipcjanki, spychana do niższego statusu w oczach Izraelitów. To samo znajduje wyraz w historii Rut oraz w innych historiach przekazanych nam przez Torę.

W tej paraszy Tora przeplataprawa dotyczące ludzi wolnych z tymi, którzy są od nich zależni, aby w ten sposób podkreślić, że jedni i drudzy są stworzeni przez Boga i są równi w jego oczach.

 

Nasze poglądy dotyczące niewolników mogą i powinny być zastosowane do tego, jak w dzisiejszych czasach widzimy siebie jako Żydów vis a vis nie-Żydów, a także jak odnosimy się do spraw kobiet oraz obcych w naszym środowisku. Musimy zastosować przepisy Tory dotyczące tych słabszych w naszym własnym środowisku. Te prawa dopełniają i równoważą doświadczenie na Synaju i działają jako otrzeźwiające przypomnienie naszej własnej przeszłości wobec majestatycznych możliwości naszej przyszłości.

 

Szabat Szalom

Rabin Avi Baumol

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl