4 Nisan 5771 / 8 kwietnia 2011 Zapalenie swiec godz. 19:19 Hawdala - 9 kwietnia godz. 20:32
Paraszat Mecora - rabin Boaz Pash W Torze chasydzkiej mamy dwie podstawowe wartosci, bez których nie mo¿na s³u¿yæ Haszem, tak jak siê powinno: s± to rado¶æ i pokora. Rabin Klonimus Kalman naucza, ¿e te dwie wartosci s± ze soba powi±zane, zale¿± od siebie nawzajem i bez jednej nie bêdzie drugiej. Tego uczymy siê w zwi±zku z „mecora” – trêdowatym. Na pocz±tku Tora uczy nas praw dotycz±cych trêdowatego. „Dalej powiedzia³ Pan do Moj¿esza i Aarona: Je¿eli u kogos na skórze cia³a pojawi siê...nabrzmienie albo wysypka, albo bia³a plama, która na skórze jego cia³a jest oznak± tr±du, to przyprowadz± go do kap³ana Aarona albo do jednego z jego synów kap³anów… Kap³an stwierdzi to i uzna cz³owieka za nieczystego”. (Wajikra 13:1-3) Chasidut uczy, ¿e tr±d nie jest chorob± cia³a lecz chorob± duszy cz³owieka i tylko jej objawy pojawiaj± siê na ciele jako tr±d.
Co to za wewnêtrzna choroba trêdowatego? To choroba pychy. Pycha pozbawia go równie¿ rado¶ci. Pycha i smutek razem sprowadz± tr±d, chorobê duszy, która objawia siê fizycznie.
Jak, w takim razie, mo¿na wyleczyæ trêdowatego?
Mo¿na pomy¶leæ, ¿e trzeba by by³o zwiêkszyæ rado¶æ. Mi³e towarzystwo, rozmowy, ¿arty itd. poprawi± nastrój i uciesz±. Mo¿na by by³o za³o¿yæ, ¿e Tora powie trêdowatemu, by zbli¿y³ siê do ludzi.
Ale nie. Tora przykazuje ca³kowite odosobnienie trêdowatego.
„Przez ca³y czas trwania tej choroby bêdzie nieczysty. Bêdzie mieszka³ w odosobnieniu. Jego mieszkanie bêdzie poza obozem”. (Wajikra 13:46)
(Dobrze, cynicy powiedz±, to dlatego, aby inni siê od niego nie zarazili ale dla nas, w ¶wiecie chasydzkim, w którym takie rzeczy techniczne nie maj± znaczenia, wszystko jest czyst± duchowo¶ci±.)
Tak to wyja¶nia Rabin Klonimus Kalman
Potrzba tu rado¶ci ale rado¶ci innego rodzaju. Nie rado¶ci z przyjació³, lecz rado¶ci, która nadchodzi po ¿a³owaniu za grzechy (zrobieniu teszuwy).
Trêdowaty zostaje zmuszony do odosobnienia. Siedzi, my¶li o swoich uczynkach i zaczyna ¿a³owaæ za grzechy. Odsuniêcie siê od przyjació³ da mu czas na zastanowienie siê, zmniejszy jego pychê. Samotno¶æ zmniejszy jego zale¿no¶æ od spo³eczeñstwa i sprawi, ¿e pêknie mu serce.
Gdy serce pêka, odczuwamy pokorê i ca³kwite poni¿enie – wtedy cz³owiek mo¿e zrobiæ prawdziw± teszuwê z g³êbi serca. ¯a³owanie za grzechy wynikaj±ce z pokory i poni¿enia daj± mu ogromn± rado¶æ, rado¶æ wyp³ywaj±ca z g³êbi serca, poniewa¿ pokora i rado¶æ zawsze chodz± parami.
Innymi s³owy: w paradoksalny sposób smutek, który nadchodzi wraz z teszuw± jest drog± do prawdziwej rado¶ci.
Gdy ten stopnieñ wyleczenia zostanie osi±gniêty, mo¿na zorganizowaæ ceremoniê oczyszczania, jak opiane jest na pocz±tku naszej parszy.
„To jest prawo dotycz±ce trêdowatego w dniu jego oczyszczenia: bêdzie przyprowadzony do kap³ana, a kap³an wyjdzie poza obóz. Je¿eli kap³an stwierdzi, ¿e trêdowaty zosta³ uzdrowiony z choroby tr±du” (Wajikra 14:2-3)
„Z choroby tr±du” pychy – zosta³ uzdrowiony. „Kap³an” symbolizuje rado¶c z ca³kowitej teszuwy.
Tak napisano w ksiêdze Zohar:
R. Jehuda zacz±³ dyskusjê, mówi±c: „S³u¿ Haszem z rado¶ci±, stañ przed jego obecno¶ci± ¶piewaj±c” (Tehilim 100:2). Nauczyli¶my siê, ¿e ka¿dy rodzaj pos³ugi, jak± chce cz³owiek wykonaæ przed Naj¶wiêtszym, niech bêdzie b³ogos³awiony, powinna zostaæ wykonana z rado¶ci± i chêtnym sercem, aby pos³uga by³a ca³kowita. Je¶li powiesz, ¿e niemo¿liwe to jest przy sk³adaniu ofiary, poniewa¿ cz³owiek z³ama³ prawo Pana, prawo Tory i ¿a³owa³ za grzechy przed swoim Panem, jak móg³by stawiæ Mu czo³a? Co najmniej ze z³amanym duchem. Gdzie jest rado¶æ? Gdzie jest ¶piew?
Odpowiedzia³: Uczyli¶my siê tego. Cz³owiek, który zgrzeszy³ przed swym Panem i z³ama³ jego prawo powinien byæ skruszony, gdy przychodzi z³oy¿æ ofiarê i naprawiæ krzywdê. Najlepiej gdy zap³acze. Nie ma tu rado¶ci ani ¶piewu. S± one obmy¶lone przez kap³anów i lewitów, którzy dodaja mu rado¶c i ¶piew. Rado¶æ ustanowiona zostaje przez kap³ana, poniewa¿ jest on zawsze daleki od os±du. Kap³an powinien zawsze miêc bardziej radosne i szczê¶liwe oblicze ni¿ reszta ludzi, poniewa¿ jego korona KAP£AÑSTWA siê do tego przyczynia.
Kap³an pos³uguje siê ró¿nymi przedmiotami, symbolizuj±cymi pokorê, jak na przyk³ad:
„to kap³an ka¿e, ¿eby ten, który ma byæ oczyszczony, przyniós³… kawa³ek drzewa cedrowego, nitki karmazynowe i hizop…”. (Wajikra 14:4)
Raszi wyja¶nia:
„Drzewo cedrowe – wybrano drewno wysokiego drzewa, poniewa¿ jego wysoko¶æ jest kar± za wywy¿szanie siê. Nitki karmazynowe i hizop – jakie jest lekarstwo, które mo¿e go uzdrowiæ? Powinien zni¿yæ siê z pozbyæ siê arogancji jak robak i jak hizop.” (Raszi Wajikra 14:4).
Gdy cz³owiek mieæ bêdzie znów pokorê, kap³an mo¿e dodaæ mu rado¶ci i pozwoliæ mu wróciæ do zwyklego ¿ycia spo³ecznego.
„Potem wróci do obozu…” (Wajikra 14:8)
Gdy bêdzie i pokorny i radosny. Rabin Boaz Pash - T³umaczy³a Yael Robinson Dziêkujemy organizacji Shavei Israel za udostêpnienie
|