POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Mecora  Email

4 Nisan 5771 / 8 kwietnia 2011

Zapalenie swiec godz. 19:19

Hawdala - 9 kwietnia godz. 20:32

Paraszat Mecora - rabin Boaz Pash

 

W Torze chasydzkiej mamy dwie podstawowe wartosci, bez których nie mo¿na s³u¿yæ Haszem, tak jak siê powinno: s± to rado¶æ i pokora. Rabin Klonimus Kalman naucza, ¿e te dwie wartosci s± ze soba powi±zane, zale¿± od siebie nawzajem i bez jednej nie bêdzie drugiej. Tego uczymy siê w zwi±zku z „mecora” – trêdowatym. Na pocz±tku Tora uczy nas praw dotycz±cych trêdowatego. „Dalej powiedzia³ Pan do Moj¿esza i Aarona: Je¿eli u kogos na skórze cia³a pojawi siê...nabrzmienie albo wysypka, albo bia³a plama, która na skórze jego cia³a jest oznak± tr±du, to przyprowadz± go do kap³ana Aarona albo do jednego z jego synów kap³anów…  Kap³an stwierdzi to i uzna cz³owieka za nieczystego”. (Wajikra 13:1-3)

 

Chasidut uczy, ¿e tr±d nie jest chorob± cia³a lecz chorob± duszy cz³owieka i tylko jej objawy pojawiaj± siê na ciele jako tr±d.

Co to za wewnêtrzna choroba trêdowatego? To choroba pychy. Pycha pozbawia go równie¿ rado¶ci. Pycha i smutek razem sprowadz± tr±d, chorobê duszy, która objawia siê fizycznie.

Jak, w takim razie, mo¿na wyleczyæ trêdowatego?

Mo¿na pomy¶leæ, ¿e trzeba by by³o zwiêkszyæ rado¶æ.  Mi³e towarzystwo, rozmowy, ¿arty itd. poprawi± nastrój i uciesz±.  Mo¿na by by³o za³o¿yæ, ¿e Tora powie trêdowatemu, by zbli¿y³ siê do ludzi.

Ale nie.  Tora przykazuje ca³kowite odosobnienie trêdowatego.

„Przez ca³y czas trwania tej choroby bêdzie nieczysty. Bêdzie mieszka³ w odosobnieniu. Jego mieszkanie bêdzie poza obozem”. (Wajikra 13:46)

(Dobrze, cynicy powiedz±, to dlatego, aby inni siê od niego nie zarazili ale dla nas, w ¶wiecie chasydzkim, w którym takie rzeczy techniczne nie maj± znaczenia, wszystko jest czyst± duchowo¶ci±.)

Tak to wyja¶nia Rabin Klonimus Kalman

Potrzba tu rado¶ci ale rado¶ci innego rodzaju. Nie rado¶ci z przyjació³, lecz rado¶ci, która nadchodzi po ¿a³owaniu za grzechy (zrobieniu teszuwy).

Trêdowaty zostaje zmuszony do odosobnienia.  Siedzi, my¶li o swoich uczynkach i zaczyna ¿a³owaæ za grzechy.  Odsuniêcie siê od przyjació³ da mu czas na zastanowienie siê, zmniejszy jego pychê.  Samotno¶æ zmniejszy jego zale¿no¶æ od spo³eczeñstwa i sprawi, ¿e pêknie mu serce.

Gdy serce pêka, odczuwamy pokorê i ca³kwite poni¿enie – wtedy cz³owiek mo¿e zrobiæ  prawdziw± teszuwê z g³êbi serca.  ¯a³owanie za grzechy wynikaj±ce z pokory i poni¿enia daj± mu ogromn± rado¶æ, rado¶æ wyp³ywaj±ca z g³êbi serca, poniewa¿ pokora i rado¶æ zawsze chodz± parami.

Innymi s³owy: w paradoksalny sposób smutek, który nadchodzi wraz z teszuw± jest drog± do prawdziwej rado¶ci.

Gdy ten stopnieñ wyleczenia zostanie osi±gniêty, mo¿na zorganizowaæ ceremoniê oczyszczania, jak opiane jest na pocz±tku naszej parszy.

„To jest prawo dotycz±ce trêdowatego w dniu jego oczyszczenia: bêdzie przyprowadzony do kap³ana, a kap³an wyjdzie poza obóz. Je¿eli kap³an stwierdzi, ¿e trêdowaty zosta³ uzdrowiony z choroby tr±du” (Wajikra 14:2-3)

„Z choroby tr±du” pychy – zosta³ uzdrowiony.  „Kap³an” symbolizuje rado¶c z ca³kowitej teszuwy.

Tak napisano w ksiêdze Zohar:

R. Jehuda zacz±³ dyskusjê, mówi±c: „S³u¿ Haszem z rado¶ci±, stañ przed jego obecno¶ci± ¶piewaj±c” (Tehilim 100:2). Nauczyli¶my siê, ¿e ka¿dy rodzaj pos³ugi, jak± chce cz³owiek wykonaæ przed Naj¶wiêtszym, niech bêdzie b³ogos³awiony, powinna zostaæ wykonana z rado¶ci± i chêtnym sercem, aby pos³uga by³a ca³kowita. Je¶li powiesz, ¿e niemo¿liwe to jest przy sk³adaniu ofiary, poniewa¿ cz³owiek z³ama³ prawo Pana, prawo Tory i ¿a³owa³ za grzechy przed swoim Panem, jak móg³by stawiæ Mu czo³a?  Co najmniej ze z³amanym duchem.  Gdzie jest rado¶æ?  Gdzie jest ¶piew?

Odpowiedzia³: Uczyli¶my siê tego.  Cz³owiek, który zgrzeszy³ przed swym Panem i z³ama³ jego prawo powinien byæ skruszony, gdy przychodzi z³oy¿æ ofiarê i naprawiæ krzywdê.  Najlepiej gdy zap³acze.  Nie ma tu rado¶ci ani ¶piewu. S± one obmy¶lone przez kap³anów i lewitów, którzy dodaja mu rado¶c i ¶piew.  Rado¶æ ustanowiona zostaje przez kap³ana, poniewa¿ jest on zawsze daleki od os±du. Kap³an powinien zawsze miêc bardziej radosne i szczê¶liwe oblicze ni¿ reszta ludzi, poniewa¿ jego korona KAP£AÑSTWA siê do tego przyczynia.

Kap³an pos³uguje siê ró¿nymi przedmiotami, symbolizuj±cymi pokorê, jak na przyk³ad:

„to kap³an ka¿e, ¿eby ten, który ma byæ oczyszczony, przyniós³… kawa³ek drzewa cedrowego, nitki karmazynowe i hizop…”. (Wajikra 14:4)

Raszi wyja¶nia:

„Drzewo cedrowe – wybrano drewno wysokiego drzewa, poniewa¿ jego wysoko¶æ jest kar± za wywy¿szanie siê. Nitki karmazynowe i hizop – jakie jest lekarstwo, które mo¿e go uzdrowiæ?  Powinien zni¿yæ siê z pozbyæ siê arogancji jak robak i jak hizop.” (Raszi Wajikra 14:4).

Gdy cz³owiek mieæ bêdzie znów pokorê, kap³an mo¿e dodaæ mu rado¶ci i pozwoliæ mu wróciæ do zwyklego ¿ycia spo³ecznego.

„Potem wróci do obozu…” (Wajikra 14:8)

Gdy bêdzie i pokorny i radosny.

 


Rabin Boaz Pash - T³umaczy³a Yael Robinson
Dziêkujemy organizacji Shavei Israel za udostêpnienie

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl