POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Lech Lecha 19.10.18  Email
Parszat ha Szawua
Dlaczego Bóg nie powiedział Abramowi, dokąd iść? Dlaczego tylko “podpowiedział mu”, mówiąc, aby poszedł do miejsca, które “Ci wskażę “? Komentatorzy od wieków starali się zrozumieć ten dylemat, oferując różne podejścia: Ramban sugeruje fascynującą myśl, że Abram nie od razu udał się do Kanaanu. Raczej przeszedł przez wiele miejsc

i przebywał w wielu krajach szukając miejsca,  które prawdziwie zasługiwałoby na obietnicę: “kraina, którą Ci wskażę”. Jest coś interesującego w podejściu Rambana, że Abram nie poszedł wprost od razu do “świętego miejsca”; a raczej “wypróbowywał” kraje, miasta, góry i doliny, czekając na moment, w którym poczuje, że jest w domu. I to właśnie czytamy w wersecie 12: 7, kiedy Bóg mówi do Abrama: “Twojemu potomstwu oddaję właśnie tę ziemię”. Wtedy Abram wie, że osiedlił się w kraju, który jest jego domem.

Rabin Yosef Ibn Kaspi (badacz z XIV wieku i komentator biblijny z północnej Francji) wyjaśnia, że ​​ten fragment uczy nas o naturze początku proroctwa, z którym spotkał się Abram. “Nie objawił się Abramowi naraz, ponieważ taki przyjął przekaz na wyjawienie proroctwa. Z każdym krokiem zmysły i umysł Abrama wzrastają, a on wznosi się wyżej i doświadcza przepowiedni oraz własnego wzrostu i wielkości. Zapamiętaj to sobie na zawsze!”. Według Ibn Kaspi, ilekroć jakiś wielki prorok doświadcza Boga, Bóg objawia mu się po kawałku, a gdy prorok rośnie i rozwija się, zagadka zaczyna się materializować i przyjmować ostateczną formę.

Shadal utrzymuje jednak, że zbyt dużo przypisujemy temu wersetowi. Jego zdaniem Bóg powiedział Abramowi, że święta ziemia to Kanaan. W zasadzie nawet wygląda na to, że Abram był już w drodze po prostu kontynuując podróż swojego ojca do Kanaanu. Wszyscy w rzeczywistości wiedzieli, że ziemia Kanaan jest magiczna. Zatem  główną treścią Bożego przesłania jest nie to, gdzie ma się udać Abram, lecz, że to miejsce, które było upragnione przez wszystkich, rzeczywiście stanie się ojczyzną Abrama.

Każdy wielki komentator oferuje inną perspektywę. Ramban uczy nas o tym, że musimy współpracować z Bogiem w poszukiwaniu i budowaniu naszej Ziemi Obiecanej. Kaspi wyjaśnia nam, w jaki sposób prorok rozpoczyna swój związek z Bogiem – powoli, rozwijając się z pierwszego poziomu, wchodzi na kolejne osiągając coraz to wyższe etapy rozwoju. Podczas gdy Shadal skupia się nie na dwuznaczności miejsca, ale na jasności obietnicy tej ziemi.

Ale moją ulubioną interpretacją są słowa Radaka (Dawida Kimchi, prowansalskiego rabina z XII wieku i komentatora biblijnego). Uważa on, że powodem, dla którego Abram nie otrzymał od Boga pełnej przepowiedni od razu jest nauczenie go docenienia wartości oczekiwania. Gdy dowiadujemy się wszystkiego od razu, tracimy szansę na nadbudowanie naszych emocji, naszych oczekiwań. Kiedy otrzymujemy tylko wskazówki tego magicznego miejsca, tym bardziej przeżywamy naszą podróż! Taka jest siła oczekiwania.

Żydzi przez 2000 lat marzyli o powrocie na tę ziemię. Opanowali sztukę wyczekiwania i cierpliwie czekali w stylu Abrama, na odpowiedni czas na wypełnienie woli Bożej i odzyskanie kraju, zbudowanie go i wzywanie w imieniu Boga z górskich szczytów. Z całą pewnością mamy ogromne szczęście i błogosławieństwo, że żyjemy w tych czasach, o których nasi pradziadkowie mogli tylko marzyć. My za to możemy po prostu wskoczyć na miejsce i znaleźć się w Ziemi Obiecanej.

Ziemia Kanaanu – Izraela będzie na tyle wspaniała, na ile my o nią zadbamy. Gdyby nam od razu wszystko zostało opowiedziane, stracilibyśmy szansę na pielęgnowanie jej i oczekiwanie, co ona tam jeszcze ukrywa. Natomiast, gdy oczekujemy, mamy nadzieję i zastanawiamy się co możemy zrobić w tej krainie i jakie skarby w niej się kryją – jeszcze bardziej ją szanujemy i pragniemy.

My, podobnie jak Abram, oczekujemy naszego powrotu do domu a kiedy już tam dotrzemy, musimy, podobnie jak Abram, zaznaczyć i okrążyć kraj oraz głosić imię Boga na całym świecie.

 

Szabat Szalom

Rabin Avi Baumol

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl