POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Dwarim  Email
Mosze błogosławi lud Izraela: „A Pan, Bóg ojców naszych, niech was jeszcze tysiąckrotnie pomnoży i błogosławi, jak wam obiecał.” (Dwarim 1:11). Rabin Kalman Klonimus Epstein w swym dziele „Maor Waszemesz” stawia pytanie – dlaczego właśnie tysiąckrotnie? Dlaczego nie mniej? A przede wszystkim – dlaczego nie więcej? Dla Rasziego najbardziej znaczące są dwa fragmenty wersetu – „tysiąckrotnie” i „jak wam obiecał”.  Jak wyjaśnia: Bnei Israel powiedzieli do Moszego: „ Ograniczasz nasze błogosławieństwo, Najwyższy już zapewniał Abrahama, „Twoje zaś potomstwo uczynię liczne jak ziarnka pyłu ziemi; jeśli kto może policzyć ziarnka pyłu ziemi, policzone też będzie twoje potomstwo” (Bereszit 13:16). Mosze odpowiedział im, „Tysiąckrotne błogosławieństwo jest moim osobistym błogosławieństwem, a On pobłogosławi wam „jak to obiecał”. (Raszi, Dwarim 1:11)

     Rabin Kalman Klonimus pyta ponownie- Błogosławieństwa Moszego, kogo są one tak naprawdę? Przecież wszystkie błogosławieństwa pochodzą od Haszem i nie istnieją błogosławieństwa od samego Mojszego, które mógłby rozprowadzić on po narodzie Izraela.

     W odpowiedzi Rabin Kalman Klonimus pisze:

     Podczas szabatowej modlitwy, w Sobotę rano, mówimy:

     „Ucieszył się Mosze darem, który otrzymał, bo nazwałeś go sługą godnym zaufania. Założyłeś mu na głowę koronę wspaniałości, gdy stal przed Tobą na Górze Synaj. Dwie kamienne tablice dal mu do rak..

     Zdaniem Arizala, kiedy Mojżesz udał się na Górę Synaj by otrzymać Torę, podarowane mu zostało tysiąc kawałków światła. Kiedy jednak Izrael zbudował sobie cielca, stracił w ten sposób owe światło. Pozostała mu jedynie jedna jego część, jedna z całego tysiąca. Z tego powodu “alef” w Wajikra jest malutkie, jako, że “Alef” może oznaczać zarówno Elef (1000) jak i Alef to również 1 w gematrii.

     Każdego wieczoru szabatowego Mosze powraca i przynosi ludowi Izraela tysiąc zagubionych świateł. „Ucieszył się Mosze darem, który otrzymał”, ponieważ był” sługą godnym zaufania”, przynosi on z powrotem owe światła, które otrzymał, ponieważ postrzega on siebie jako „sługę” narodu Izraela.

     Tak napisał w swym dziele Ha-Ari (Rabin Isaak Luria):

     Mojżesz pobłogosławił lud Izraela w ten sposób, że zwrócił on owe tysiąc świateł, przynosząc je narodowi Izraela w każdy wieczór szabatowy.

     Jednak obok podarunku, jaki otrzymał lud Izraela jako prywatny dar od Mojżesza, otrzymuje lud Izraela również wcześniejszy dar, dany Izraelowi na Górze Synaj przez Haszem. O tym właśnie darze mówi Mosze, wypowiadając słowa: „ i pobłogosławi jak wam obiecał”.

     Innymi słowy, Mosze przemawia do nich w duchu wyjaśnień Rasziego: „jest to moje osobiste błogosławieństwo”, tj. „owe 1000 części, jakie posiadam, daję je wam”, ale On „pobłogosławi jak wam obiecał”, i wypełni obietnicę zwrotu 1000 części otrzymanych na Górze Synaj.

     Tak naprawdę podobna idea wyrażona była w Talmudzie, już przed Arizalem. Oto fragment z Gemary, masechet Szabat, na temat wydarzenia na Górze Synaj.

      Rabin Simlai opowiedział: Kiedy Izraelici postawili pierwszeństwo „zrobimy” (Naase) przed „wysłuchamy” (weNiszma) (w ten sposób postanowili, by spełnić Boskie przykazania, nawet przed ich poznaniem) sześćset tysięcy wspierających aniołów przybyło by założyć dwie korony na głowie każdego Izraelity, jedną jako nagrodę za „Naase” a jedną za „weNiszma”. Jednak, kiedy lud Izraela zgrzeszył przez złotego cielca, milion dwieście tysięcy niszczących aniołów zstąpiło na ziemię i zdjęło korony, jak napisane jest – “Izraelici zdjęli z siebie ozdoby przed odejściem z góry Chorew“ (Szmot 33:6)

     Rabin Hama syn Rabina Chaniny powiedział: Na Chorew założyli na siebie i na Chorew zdjęli z siebie.

     Rabin Jochanan zauważył: Moszez był uprzywilejowany i otrzymał je wszystkie.

     Resz Lakisz powiedział: Ponieważ Najwyższy zwróci je nam w przyszłości, powiedziane jest, „I odkupieni przez Pana powrócą, i przybędą na Syjon z radosnym wołaniem; a na głowie ich będzie weselenie się po czas niezmierzony“. (Jeszaja 35:10) - radość z przeszłości będzie na głowach ich. (Szabat 88a)

     Radosnego Szabatu, pełnego światła!

Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dzikeujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu
 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl