POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową 

poznan@jewish.org.pl

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg
erec.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

TSKZ

tskz.jpg

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg
wirtualny.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Parszat Beszalach 07.02.20  Email
Zapalenie świec dla Poznania - godz. 16:31.Szabat Szalom !
- PARSHA BESHALACH – UWAGA FEMINISTKI ! dzisiaj o feminizmie i o tym dlaczego mężczyzna jest tylko dodatkiem do życia kobiety. Będzie też o Cudach ale czym są cuda przy kobietach? Na początek szybkie streszczenie Parshy tego tygodnia: Israelici uciekają z Egiptu, goni ich faraon ze swoja ekipą, Izraelici staja przed Morzem 


Czerwonym. Z przodu Morze, z Tylu Faraon z Ekipą biegną robić awanturę. Co robic Co robić? Pamiętacie naszego żydowskiego super bohatera? Mojżesz podnosi rece z i kij do góry i HaShem daje nam najsłynniejszy z Cudów rozstąpienie się wody Morza Czerwonego.

 

Izraelici idą po suchym dnie Morza, Egipcjanie jednak za to, że chcieli się awanturować i zabijać podążając między rozstąpionymi wodami Morza Czerwonego zostają utopieni. haShem por az kolejny ratuje przyszły Naród Wybrany z opresji a przyszły Naród Wybrany co na to? Odpowiada ciągłym narzekaniem, a to gorąco, a to głodni, a to na siku żeby się zatrzymać, a to głodni a to pic się chce, normalnie jakbym jechał z moimi dziećmi w góry! HaShem się po raz kolejny lituje i daję wodę, która cóż za niespodzianka Izraelitom nie smakuje, bo gorzka mówią! HaShem daje też spadające z nieba jedzenie, które Izraelczycy nazywają Mana. haShem doświadczony tym, że woda nie smakowała sprawia, że Manna smakuje tak jak każdy sobie w głowie chce i wszyscy są zadowoleni!
 
Na koniec mamy awanturę między Izraelczykami a Amelakitami, od tak bez powodu, przyszli zaczęli dymić bo, że chyba Żydów nie lubią czy coś.
Po raz kolejny HaShem kara tych, którzy Żydów nie lubią, Mojżesz się modli podnosi ręce do góry i co? i mamy jeden do zera dla hebrajskiej drużyny dowodzonej przez Yehosuę, która właśnie wyszła z Egiptu. Amelakici przegrywają Baruch HaShem !
 
Wszystkie cuda jakich doświadczyliśmy do tej pory w Torah były bez wątpienia niesamowite ale Krias Yam Suf, cud rozdzielenia wód morza jest cudem szczególnym. Przysłowie żydowskie mówi, że znalezienie żony/męża jest tak trudne jak cud rozstąpienia się wód Morza Czerwonego. Cud rozstąpienia się Morza był trudny nawet dla samego haShem opisując to w naszym ludzkim rozumieniu oczywiście bo dla HaShem nic nie jest trudne. Cud ten jest na zupełnie innym poziomie niż te, które do tej pory doświadczyliśmy, Cud ten jest szczególnie omawiany i nie jako celebrowany.
 
W czasie Dziesięciu Plag, które bez wątpienia były cudami, Żydzi byli pasywni, nic nie zrobiliśmy szczególnego, siedzieliśmy i przyglądaliśmy się a HaShem robił cała robotę kolokwialnie mówiąc. W przypadku Rozstąpienia się morza, sprawa wygląda inaczej, bo to my daliśmy z siebie wszystko, wyszliśmy z Egiptu, zaufaliśmy słowom B-ga bez żadnych pytań. Mesiras nefesh ! Samo poświęcenie się dla HaShem, w pewien sposób zrobiliśmy cos wbrew swojej ludzkiej naturze! Często przy Święcie Chanukah mówię o tym jak cuda tłumaczy Gerrer Rebe, Sfas Emes.
 
Rabin Yehuda Leib zauważył pewna analogie między słowami hebrajskimi: NES, które znaczy cud oraz słowem NISAJON, które znaczy test lub próba. Obydwa słowa pochodzą od tego samego rdzenia. Jaki jest miedzy nimi związek? Rabin przypomina nam czym jest cud. Jest to wydarzenie ponad naturalny stan rzeczy, jest to niejako nagięcie praw natury, coś co nie mogłoby się wydarzyć naturalny biegiem zdarzeń. Rabin uczy nas, że HaShem daje nam w życiu swego rodzaju próby, testuje nas.
 
Z Gemary wiemy, że HaShem nigdy nie doświadcza człowieka czymś czego ten człowiek nie dałby rady unieść, czymś czego ten człowiek nie dałby rady wykonać lub pokonać. Judaizm uczy nas, że mamy dać z siebie wszystko, musimy oddać siebie B-gu. Podczas takiego testu (NISAJON), takiej próby, jeśli my damy z siebie wszystko, jeśli wyjdziemy po za swoje siły czasem żeby osiągnąć cel wtedy B-g zrobi dla nas cud (NES) i nagnie prawa natury dla nas i naszej korzyści.
 
W wersie 23, 15 rozdziału znajdujemy informację, że „ Izraelici nie mogli pić wody w Marah bo woda tam była gorzka”. Sam Baal Shem Tov daje nam naukę związana z tym co czytamy w Torah w tym tygodniu. Baal Shem Tov, którego od teraz będę nazywał „Besht” bo to akronim jaki używamy kiedy o Baal Shem Tovie mówimy trochę inaczej rozumie ten wers niż ja go tutaj przetłumaczyłem, przedstawiłem. Besht tłumaczy ten wers w w rozumieniu, że Izraelczycy nie piło wody nie bo woda była gorzka, tylko bo Izraelczycy byli gorzcy.
 
Nasz smak, nasze odczucia, nasze poczucie otoczenia, często jest zależny od naszego stanu, od, że tak powiem naszego punktu widzenia. Czasami czujemy się źle albo chyba powinienem napisać źli, czujemy złość na cały świat, czujemy niesprawiedliwość, która nas prześladuję. Nie widzimy nic pozytywnego w życiu, sąsiad nas denerwuje, ktoś kto jest choć trochę inny kulturowo od nas jest wrogiem, każdy kto wyznaje inny światopogląd niż my jest zły. Wszystko w koło jest jakieś takie beznadziejne i bez sensu. Co ciekawe, żadnego z tych odczuć nie odbieramy swoimi zmysłami w zasadzie. Dlaczego?
 
Bo ten gorzki świat istnieje tylko w naszej głowie, ten gorzki świat jest urojony w naszych odczuciach, świat jest według nas tak zły i dla nas niesprawiedliwy, że nawet słodka woda smakuje gorzko! Nasze odczucia zmysłowe się zmieniają jeśli świat z naszej psychiki nami zaczyna władać. Zanim zaczniemy osądzać swoja sytuację, swoje niepowodzenia, życie innych ludzi, prywatność innych. Zanim zaczniemy osądzać czy ktoś jest dobry czy zły, czy go lubimy czy nie warto się zastanowić czy te osądy są prawdziwe czy są tylko projekcją, którą narzuca nam wyimaginowany, urojony gorzki świat z naszych myśli. Jedna z najbardziej znanych nauk założyciela chasydyzmu Baal Shem Tova jest to, że zło, które widzimy w innych, że grzeszność, którą widzimy w innych sa zawsze odzwierciedleniem naszego zła i naszych grzechów.
 
Świetnym środkiem zapobiegawczym stopującym projekcje z gorzkiego świata naszej psychiki jest spojrzenie w przeszłość i własne działania, analiza i poszukiwanie odpowiedzi na to dlaczego widzimy te według naszej gorzkiej psychiki złe rzeczy w ludziach? Besht widząc kiedyś człowieka łamiącego zasady Shabbosu usiadł i spędził cały Shabbos na poszukiwaniu momentu, w którym on sam złamał Shabbos bo innej przyczyny zauważenia tego błędu w innym człowieku nie widział. Rozmyślając cały Shabbos znalazł nie jeden raz kiedy przypadkiem bo przypadkiem ale zasady Shabbosu złamał.
 
Czasem zanim obrzucimy winą inny warto spojrzeć na to czy oby grzech, który widzimy w innych nie jest czymś urojonym, warto sprawdzić z innymi czy przypadkiem tylko my widzimy jakiś problem czy też widzą go inni. Mishan Pirkey Avos uczy, że należy przedłużać swój gniew. Troche enigmatyczna nauka, ale daje nam jasny przekaz, jeśli jesteś zły, bądź zły przez jakiś czas i wtedy zareaguj jeśli przemyślisz swój gniew, znajdź powód, upewnij się, że reakcja o jakiej myślisz jest prawidłowa. Tak samo jest z osądzaniem innych ludzi, osądzamy często ich w negatywny sposób tylko dlatego bo patrzymy na świat w negatywny sposób. Warto czasem spojrzeć na świat przez różowe a może nawet i tęczowe okulary, może słodka woda, która gorzko smakuje znowu nabierze pozytywnego smaku i przestanie nam przeszkadzać.
 
W tym tygodniu z Torah uczymy się o niesamowitej roli kobiety w Judaizmie. Miriam śpiewa pieśń dziękczynną, pochwalną, śpiewa z kobietami ucząc je i przygotowując do chwila, w której dostaniemy Torah na Górze Sinai. W Torah czytamy „… Śpiewajcie dla Hashem, On wzniósł się ponad arogantów. Topiąc ich konie razem z jeźdźcami w morzu”. Co wspólnego ma z całą sytuacją i jakakolwiek nauka śpiewanie o tym, że konie zostały utopione razem z jeźdźcami? Czym zawiniły biedne konie? W tym wypadku były tylko narzędziem pociągowym, zapewne nawet nie zdawały sobie sprawy w czym uczestniczyły.
 
Tutaj znajdujemy bardzo głęboka naukę Tory. Współdziałając w czymś jesteśmy odpowiedzialni za wydarzenia bez względu czy wykonywaliśmy rozkazy czy braliśmy udział w wydarzeniu z własnej woli. Torah nie różnicuję wydarzeń dobrych i złych w tym momencie, Torah uczy, że często uzupełniamy siebie nawzajem na różnych poziomach. W przyjaźni, w biznesie, w społeczeństwie. Mimo iż konie można określić jako raczej istotny nie rozważające nad sensem brania udziały w pogoni za Hebrajczykami to mimo wszystko bez pomocy koni Egipcjanie daleko by nie zajechali w swoich rydwanach.
 
Miriam śpiewając do kobiet uczy je Tory i tego jak będzie kobiet rola po tym jak Torę dostaniemy. Has V’Shuloym nie przyrównuje w sensie ludzkim kobiet do koni. Miriam uczy, że skoro w sytuacji pogoni konie zostają uznane za współuczestników pogodni i zostają ukarane to w sytuacji mąż – żona jak wielki udział jest żony.
 
To, że mężczyźni śpiewali po wyjściu z Egiptu było oczywiste, cieszyli się kobiety natomiast dopełniły ich śpiew i to właśnie o śpiewie kobiet mówi Torah, to właśnie w śpiewie kobiet znajdujemy głęboką naukę i to właśnie śpiew kobiet jest chyba najbardziej komentowanym zdarzeniem z tego fragmentu Tory. Dlaczego? Bo to śpiew kobiet jest ważniejszy od mężczyzn. Ten fragment, Miriam pierwsza feministka uczy nas czegoś czego ludzie często nie widzą
 
– To kobieta jest ważniejsza od mężczyzny. Kobiety nie musza uczyć się Torah, nie mogą czytać publicznie Torah, nie noszą Tefillinu, nie mogą być rabinami, nie maja obowiązku się modlić, nie maja obowiązku chodzić do Synagogi, nie dlatego bo są gorsze od wykonujących te wszystkie rzeczy mężczyzn ale dlatego bo nie muszą, kobiety z natury są perfekcyjne, kobiety dają życie. Mężczyźni wykonując te wszystkie rzeczy starają się stać perfekcyjni jak kobieta w swojej naturze choć nigdy perfekcyjności kobiety nie dadzą rady osiągnąć.
 
W Gemara Berachos 17a i w Traktacie Sotah 21a znajdujemy informacje, że Kobieta dostaje miejsce w Olam HaBa co kolokwialnie nazwę tutaj „niebem” za to, że wysyła dzieci do szkoły, uczę je jak być dobrymi i namawia męża do nauki Torah. To kobieta jest podstawą rodziny, to od kobiety zależy, jakie będą nasze dzieci, to od kobiety zależy jakim człowiekiem będzie jej mąż. Talmud w Berachos 17a mówi dodatkowo o tym, że HaShem wynagradza kobietę łatwiej i hojnie za jej wysiłki niż wynagradza mężczyznę.
 
Nie kończąc jeszcze tematu kobiet, pozwolę sobie zdradzić mały sekret z chasydzkiej dynastii Gur, której to tradycjami i naukami Cadyków podąża moja rodzina. W tej parshy Hebrajczycy dostają Manna czyli niebiańskie jedzenie, które spada z nieba. Jedzenie to jednak nie nazywa się Manna od początku pojawienia się w naszej historii. Swoja nazwę dostaje dopiero w Shabbos! W tedy to hebrajczycy nazywają coś co jedzą Manna. Admor Dynastii, Rabin Yitzchak Meir uczył, że właśnie dlatego naszą tradycja dynastii jest nadawanie imienia nowo narodzonej dziewczynce tylko w Shabbos.
 
Ogólnie przyjęta praktyka wśród Żydów Aszkenazyjskich jest taka, że każdy dzień, w którym czyta się Tora jest odpowiedni do nadania imienia ,w dynastii Gur jest to tylko Shabbos! Manna dostała nazwę w Shabbos, jedzenie symbolizuje jedno z największych i najważniejszych połączeń zwykłego człowieka z B-giem, Choćby Święte Prawo Koszerności ale co jeszcze łączy B-ga z jedzeniem? Jak Nahash po skuszeniu Ewy owocem zostaje przekształcony w symbol poniżenia, zwierzęcej natury i nienawiści. HaShem mówi do niego, że „…Będziesz pyłem ziemi się żywił” Co w tym złego? Pył jest wszędzie,
 
HaShem właśnie powiedział, że temu stworzeniu, że nigdy mu jedzenia nie zabraknie? Cóż jeszcze zwierzę potrzebuje właśnie dostało wszystko, to nagroda a nie kara. Zastanowić się jednak warto nad tym co dokładnie się stało, HaShem właśnie przerwał połączenie między nim samym a tym stworzeniem. HaShem właśnie mu powiedział nie będziesz się modlił o jedzenie a modlitwa jest niczym innym jak bezpośrednim połączeniem z B-giem, haShem pozbawił Nahasha bezpośredniego połączenia. W naszym Życiu mamy kobiety, to one są naszą Manna, naszym „jedzeniem” naszym bezpośrednim połączeniem z B-giem. Nauka Rabina Gur mówi prosto, że mężczyzna nie może trafić do Boga bez pomocy ze strony kobiety, każdy mężczyzna w swojej duchowym wzroście i duchowej wędrówce uzależniony jest od kobiety.
 
Opracowanie: ©Eliyahu Yoselle
 

ATTENTION !

About the visits to the grave

of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Shabbat - info

niebieski.jpgZapraszamy w piatek

25 września na godz 18:00

YOM KIPPUR

Zapraszamy w niedzielę

27 września na g. 18:00

-w poniedziałek 28.09

"złamanie "postu g. 19:26

jom.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Obozy letnie 2020

INFORMACJA TUTAJ

jcc.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

Tajemnice Judaizmu

podcast.jpg Kliknij obrazek

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Warsztaty w Gminie

W każdy czwartek od godz.18:15taniec.jpg

C I H

3a.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shavei Polska

shavei.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

Muzyka klezmerska

radio kl.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl