KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parsza Wajechi  Email
Autor: FŻP   

Parsza Wajechi
(Bereszit/Rodz 47:28 - 50:26)

Księga Rodzaju to studium rywalizacji pomiędzy rodzeństwem. Zaczyna się bratobójstwem i kończy bratobójstwem, którego udaje się uniknąć tylko poprzez sprzedanie brata w niewolę. Konflikt najczęściej kończy się usunięciem brata - Abel, Cham, Lot, Jiszmael, Esaw. Jedyny wyjątek, przypadek, w którym swoista amputacja nie staje się sposobem na ocalenie rodziny, znajdujemy właśnie w tej parszy. Dlaczego konflikt pomiędzy Josefem a jego braćmi jest inny od pozostałych opisanych w Bereszit? Kto pomyślałby o tym, że bracia się pogodzą? Bracia Josefa byli równie uparci w pragnieniu pozbycia się go, co on w pragnieniu bycia ulubieńcem ojca. W istocie rzeczy jest to najbardziej odpowiednie zakończenie tej księgi Tory, która niemal w każdej cenie koncentruje się na rodzinie.

Zawarte w księdze Rodzaju losy rodzin to znakomity przykład tego, co dziś nazywamy czasem "małą historią". Wedle tej teorii klucz do rozumienia cywilizacji i ludzkich zachowań znajdziemy nie w wydarzeniach politycznych czy działaniach wojskowych, ale w tym, co dzieje się w rodzinie. Jeśli przyjrzysz się dokładniej, mówi księga Rodzaju, zobaczysz, że w wybitnych rodzinach jest wiele konfliktów. Niestety, ich rozwiązanie często wiąże się z utratą jednego z członków rodziny.

Dzieje Josefa są wyjątkowe ponieważ prowadzą od bratobójczego zamiaru poprzez pojednanie do braterskiej solidarności. W przyszłości znów mogą pojawić się spory, ale walka pomiędzy braćmi może zostać przezwyciężona przez wyrzuty sumienia, pokutę, a nawet przez ostrożne pojednanie - przynajmniej na tyle, by bracia nadal trwali razem w realizacji swojego zadania. Rodzina Jaakowa jest jedyną w Bereszit, która pozostaje nienaruszona i dlatego zasługuje na to, by dać początek ludowi Izraela, którego historia opowiedziana jest w księdze Wyjścia. Nie jest to historia pozbawiona walk, rywalizacji i niesnasek. Jest to jednak historia, w której widzimy, że przymierze wspólnego przeznaczenia przekracza każdy pojedynczy konflikt.

Reuven Kimelman
tłum. BK

Haftara Wajechi
(I Melachim/I Królów 2:1-12)

Nie byłoby zbyt realistyczne oczekiwać, że ostatnia wola Dawida przekazana Solomonowi, będzie składać się wyłącznie ze szlachetnych słów i nie zawrze w sobie choć nieco realpolitik. Niemniej, rada Dawida z pierwszej części jego słów wydaje się sprzeczna z tym, co powiedział później. Etyczny element ostatnich słów Dawida zawarty jest w tym wersie: "Będziesz strzegł zarządzeń Pana, Boga twego, aby iść za Jego wskazaniami, przestrzegać Jego praw, poleceń i nakazów, jak napisano w Prawie Moszego, aby ci się powiodło wszystko, co zamierzysz, i wszystko, czym się zajmiesz" (I Królewska 2:3). Następnie Dawid mówi Solomonowi, aby zwalczył jego wrogów. Dwie części wypowiedzi połšczone są słowem, które oznacza: "a także".

Niektórzy średniowieczni komentatorzy wykorzystywali ten fakt, aby wyjaśnić związek pomiędzy pierwszą a drugą częścią wypowiedzi Dawida. Rabin Dawid Kimche (Radak) twierdził, że słowa Dawida dotyczące jego wrogów należy postrzegać jako część Bożych przykazań, których przestrzegać miał Solomon. Jego zdaniem każdy z wrogów Dawida, który nie został ukarany, powinien zostać ukarany. Konsekwentnie, Dawid nakazuje swemu synowi, aby jako władca wymierzył im sprawiedliwość.

Abrabanel, XV-wieczny komentator z Hiszpanii, rozważając ten fragment odwołuje się do osobistych doświadczeń. Odrzuca objaśnienie Radaka. Jego zdaniem Dawidowi chodziło o przyszłość, nie o przeszłość. Solomon był zaledwie młodzieńcem. Dawid obawiał się, że jego wrogowie zwrócą się przeciwko młodemu władcy - będą go zwodzić złymi radami, może nawet zechcą strącić go z tronu. Aby dobrze przygotować Solomona do nowej roli i pozycji, trzeba było uprzedzić go o tym zagrożeniu.

Ludzie często oczekują od Biblii utopijnych obrazów idyllicznej rzeczywistości. Scena opisująca króla Dawida na łożu śmierci, rady, jakich udziela synowi, to zupełnie inne wizerunki. Nie znajdujemy tutaj sielanki, ale realizm i pragmatyzm. Inaczej nie można ustanowić sprawiedliwości. Dawid, który przez wiele lat był władcą, dobrze zna tę niezaprzeczalną prawdę. Gdyby nie przekazał synowi także tej części swojej wiedzy, nie byłby dobrym władcą, ani dobrym ojcem.

Rabin Mordechai Silverstein
tłum. BK

© The United Synagogue Conservative Yeshiva in Jerusalem

 

Am Israel Chai !

JomhaShoah

200w.gif

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl