KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parsza Waera wg rabina B.Schumana  Email
Autor: Bart Schuman   

Parszat Waera
23 stycznia 2009

Jednym z najbardziej zagadkowych i domagających się wyjaśnienia aspektów fragmentu Tory na ten tydzień (parszat Waera), jest fragment początkowych wersetów. W Szemot 6:2-4 Bóg zwraca się do Moszego następująco: "Bóg przemówił do Moszego i powiedział mu: Ja jestem Wiekuisty. Objawiłem się Awrahamowi, Jichcakowi, Jaakowowi jako Bóg Wszechmocny, ale Mojego Imienia JHWH nie dałem im poznać. Zawarłem z nimi Moje przymierze, że dam im ziemię Kanaan, w której przebywali, na której mieszkali [jako obcy]".

Dlaczego tak? Dlaczego objawienie się Boga jest inne wobec Moszego niż wobec Patriarchów? To pytanie nurtowało komentatorów Tory przez blisko dwa tysiąclecia, szczególnie że (jak wykazuje rabin Gunther Plaut) imię JHWH pojawia się często w Bereszit, jakkolwiek wówczas jest interpretowane jako "Pan" lub "Wiekuisty".

Jedno z wyjaśnień pochodzi od samego rabina Plauta i jest wyprowadzone z historyczno-krytycznej metody interpretacji biblijnej. Używanie JHWH w Bereszit stanowi część tzw. "tradycji J", która podkreśla osobisty stosunek Boga do indywidualnych postaci, szczególnie do Patriarchów: Awrahama, Jichcaka i Jaakowa i do Matriarchiń: Riwki, Racheli i Lei.

W kontraście do tego, związek Patriarchów z Elohim i El-Szadaj odzwierciedla ideologię tzw. "tradycji P", która dążyła do powiązania JHWH z kapłaństwem: "Podczas gdy Mosze będzie Bogiem dla faraona, Aharon ukazujący się jako postać w znaczniejszym wymiarze niż wcześniej, będzie prorokiem Boga". Plaut także wzmacnia ten argument poprzez odwołanie się do genealogii w Szemot 6:19-25, która skupia się na Lewitach. Wielu naszych średniowiecznych komentatorów występowało z innym wyjaśnieniem - wynikającym z cech Boga. Ibn Ezra utrzymuje, że Patriarchowie znali Boga w bardziej ograniczony sposób, ale Mosze rozumie teraz Istotę Boga w całkiem innym wymiarze.

Dla Patriarchów i Matriarchiń ich lojalność skierowana była do osobistego Boga, wobec którego zobowiązywali się do całkowitego oddania, a który przejawiał swoją Boską Obecność poprzez błogosławienie i ochronę Patriarchów oraz ich rodzin. Jednak Mosze doświadczał Boga na zupełnie innej płaszczyźnie: jako litościwego i współczującego odkupiciela, który pamięta o cierpieniu Swojego ludu i poprowadzi go, jako naród, w sposób przewyższający wszystkie moce na niebie i ziemi.

Nachmanides (Ramban) stwierdza, że cuda, które Bóg czyni, aby oswobodzić Jisrael z niewoli, były nie jedynie odwrócenie naturalnego biegu zdarzeń, ale także znakiem Bożej chwały. Israel będzie teraz znał Boga poprzez cuda.

Wielki średniowieczny filozof Jehuda Ha Lewi przekonuje, że wiara Patriarchów była prostą wiarą głów rodzin, podczas gdy Izraelici - bez porównania liczniejsi, a więc bardziej podatni na zwątpienie - wymagali niezwykłego ukazania im "znaków i cudów". Bereszit Rabba, słynny zbiór Midraszy z 4 wieku n.e., sugeruje, że gdy patriarchowie po prostu czynili to, co im nakazywał Bóg, Mosze stawiał pytania o Boskie decyzje, a więc oczekiwał i pożądał głębszego poziomu objawienia - wynikającego z Bożego, niepoznawalnego Imienia - JHWH.

Do tych komentarzy chciałbym dodać mój własny. Mosze był prawodawcą, przywódcą, nauczycielem i przekazicielem Tory ludowi Jisraela, podczas jego wyczerpującej, czterdziestoletniej metamorfozy ze zniewolonego "tłumu" w Naród Przymierza. Dlatego wymagał on głębszego, bardziej pełnego doświadczenia Istoty Boga, odpowiadającego na wyzwania i pytania, po to, aby móc wypełnić swoją misję i uczynić z Jisraela prawdziwych uczniów i praktyków Tory.

Obyśmy i my, poprzez nasze własne wysiłki, byli warci tego dziedzictwa.

Ken jehi racon.

Rabin Burt Schuman
Beit Warszawa

(tłum. Paweł Jędrzejewski)

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl