POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Dwie niezwykłe próby Jaakova  Email
1) Na początku paraszy, gdy Jaakow wie już o czekającym go trudnym spotkaniu z Esawem, prosi Haszem o pomoc w tej sprawie. Pada zdanie: „Bowiem wraz z moją laską przekroczyłem Jarden” (Rdz 32:11). Gdyby chodziło tu o standardowy sens, wyrażenie brzmiałoby: „wspierając się na mojej lasce przekroczyłem Jarden”.

Cytowany przez Rasziego Midrasz Agada Bereszit 45:2 nadmienia, że Jaakow postawił laskę w rzece Jarden, a jej wody się rozstąpiły. Widzimy zatem, że wejście Jaakowa do Erec Israel ma charakter paradygmatyczny – po nim Mosze, wypełniony mocą od HaSzem, za pomocą laski doprowadza do rozstąpienia się wód Morza Sitowia, następnie Jehoszua ponownie przekroczył suchą nogą Jarden; wreszcie Elijahu powtarza ten sam rytuał, gdy uderzył swą zwiniętą szatą w wody tej rzeki – i również wtedy jej wody poddały się woli HaSzem.

2) Jak podaje Raszi, anioł, z którym walczył Jaakow nad rzeką Jabok, był saro szel Esau, aniołem ludu Esawa, archontem czyli elohim, bogiem Edomu (Rdz 32:25). To dlatego po zwycięstwie nad aniołem Esawa – jego duchową mocą – mógł Jaakow być przezeń przyjęty w pokojowy sposób, bowiem zdołał uprzedniej nocy ujarzmić wrogą mu moc.

Tora wyraźnie podkreśla, że różne ludy mają swoich elohim, bogów opiekuńczych, będących dlań mocami ochronnymi1. Są one niczym w porównaniu z JHWH, który jest jedynym, prawdziwym Bogiem. Niemniej, inne narody wierzą w moc swoich elohim i – jak widzimy na kilku przykładach w Torze – owe elohim próbują walczyć z wysłannikami HaSzem. Jaakow nie był zwykłym człowiekiem – potrafił walczyć jak równy z równym z aniołem Esawa, co więcej – pokonał go i zmusił do uległości. Z opowieści wynika, że bóg opiekuńczy Esawa wywodził swą moc z nocy – wraz z nastaniem ranka błagał Jaakowa, by go wypuścić. Moc HaSzem rozciąga się na całość czasu i przestrzeni, ale na tym świecie skojarzona jest głównie z dniem – potwierdza to fakt, że zdecydowana większość rytuałów świątynnych, składanych ofiar i świąt miała i nadal ma miejsce w ciągu dnia. Noc symbolicznie reprezentuje mroczne siły przeciwne życiu – i takie moce lubił przyciągać do siebie Esaw, protoplasta ludu Edomu. Dzień symbolizuje natomiast panowanie HaSzem i siły tworzące życie – i takie moce prezentuje sobą lud Israela, wywodzący się od Jaakowa.

Arje Krawczyk

15 grudnia 2016

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl