KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Dwie niezwykłe próby Jaakova  Email
1) Na początku paraszy, gdy Jaakow wie już o czekającym go trudnym spotkaniu z Esawem, prosi Haszem o pomoc w tej sprawie. Pada zdanie: „Bowiem wraz z moją laską przekroczyłem Jarden” (Rdz 32:11). Gdyby chodziło tu o standardowy sens, wyrażenie brzmiałoby: „wspierając się na mojej lasce przekroczyłem Jarden”.

Cytowany przez Rasziego Midrasz Agada Bereszit 45:2 nadmienia, że Jaakow postawił laskę w rzece Jarden, a jej wody się rozstąpiły. Widzimy zatem, że wejście Jaakowa do Erec Israel ma charakter paradygmatyczny – po nim Mosze, wypełniony mocą od HaSzem, za pomocą laski doprowadza do rozstąpienia się wód Morza Sitowia, następnie Jehoszua ponownie przekroczył suchą nogą Jarden; wreszcie Elijahu powtarza ten sam rytuał, gdy uderzył swą zwiniętą szatą w wody tej rzeki – i również wtedy jej wody poddały się woli HaSzem.

2) Jak podaje Raszi, anioł, z którym walczył Jaakow nad rzeką Jabok, był saro szel Esau, aniołem ludu Esawa, archontem czyli elohim, bogiem Edomu (Rdz 32:25). To dlatego po zwycięstwie nad aniołem Esawa – jego duchową mocą – mógł Jaakow być przezeń przyjęty w pokojowy sposób, bowiem zdołał uprzedniej nocy ujarzmić wrogą mu moc.

Tora wyraźnie podkreśla, że różne ludy mają swoich elohim, bogów opiekuńczych, będących dlań mocami ochronnymi1. Są one niczym w porównaniu z JHWH, który jest jedynym, prawdziwym Bogiem. Niemniej, inne narody wierzą w moc swoich elohim i – jak widzimy na kilku przykładach w Torze – owe elohim próbują walczyć z wysłannikami HaSzem. Jaakow nie był zwykłym człowiekiem – potrafił walczyć jak równy z równym z aniołem Esawa, co więcej – pokonał go i zmusił do uległości. Z opowieści wynika, że bóg opiekuńczy Esawa wywodził swą moc z nocy – wraz z nastaniem ranka błagał Jaakowa, by go wypuścić. Moc HaSzem rozciąga się na całość czasu i przestrzeni, ale na tym świecie skojarzona jest głównie z dniem – potwierdza to fakt, że zdecydowana większość rytuałów świątynnych, składanych ofiar i świąt miała i nadal ma miejsce w ciągu dnia. Noc symbolicznie reprezentuje mroczne siły przeciwne życiu – i takie moce lubił przyciągać do siebie Esaw, protoplasta ludu Edomu. Dzień symbolizuje natomiast panowanie HaSzem i siły tworzące życie – i takie moce prezentuje sobą lud Israela, wywodzący się od Jaakowa.

Arje Krawczyk

15 grudnia 2016

 

Am Israel Chai !

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl