POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Bamidbar - Rabbi Avi Baumol  Email
Parszat ha Szawua
Miały być tylko cztery księgi Mojżeszowe; a potem coś poszło nie tak …Zbyt radykalna teoria? Herezja? Cóż, przeanalizujmy to. Sefer Bereszit (Księga Rodzaju) ma bardzo jasny przekaz: Powstanie świata i człowieka, kreacja, kształtowanie cywilizacji i ostatecznie historia rodziny Abrahama w tym świecie. Abraham został wyróżniony

 został obdarzony wielkim narodem, którego misją jest nauczanie świata o Bogu. Gdzie mieli tego dokonać? “Lech lecha me’artzecha” – „Idź do ziemi Kanaanu”.

Sefer Szmot (Księga Wyjścia) mówi o narodzie w niewoli oraz o narodzie podczas wyjścia z niewoli. Po wyzwoleniu Dzieci Izraela wypełniają swe przeznaczenie: otrzymują Torę i budują Dom obecności Bożej. Ten dom jest w drodze do ziemi Kanaanu.

Sefer Waikra (Księga Kapłańska) jest instrukcją obsługi domu Bożego w Twoim życiu. Kedusza  (świętość) miejsca, osoby, a także świętość czasu, poprzez wszystkie święta i półświęta w parszy Emor. Księga kończy się świętością ziemi Kanaanu, w ten sposób kontynuując temat przeznaczenia dla ludu Bożego.

Sefer Dwarim (Księga Powtórzonego Prawa) to jedno długie przemówienie Mojżesza nad brzegiem Moabu z widokiem na Kanaan. Każda Księga posuwa się w kierunku apogeum narodu Bożego – przyjęcie Tory, wejście do Ziemii Świętej, by głosić światu wieść o Bogu.

A co z Księgą Liczb – Sefer Bamidbar? Bamidbar to po hebrajsku pustynia. Księga zaczyna się ona od spisu ludności i kontynuuje dyskusję na temat lokalizacji plemion i przemieszczania się po pustyni. Dlaczego parszat Bamidbar tak szczegółowo podlicza i wyznaczania lokalizację wokół domu Bożego (Miszkan)? Odpowiedź staje się jasna, gdy docieramy do paraszy Behalotecha i podekscytowany Mojżesz zwraca się do swojego teścia prosząc go, aby przyłączył do ludu w drodze do Kanaanu.

No właśnie! Ta parasza miała zakończyć podróż. 10 dni i już bylibyśmy w Ziemii Obiecanej, osiągnęlibyśmy kulminacyjny moment całej Tory! Księga Bamidbar powinna być połączona z Księgą Dwarim, powinna być krótkim okresem przygotowawczym i przemówieniem Mojżesza!

Ale Sefer Bamidbar, niechcący się dłuższy, przeciąga. Przepełniona kontrowersjami i grzechem, staje się smutną Ksiegą, w której nie tylko synowie Izraela podupadają, ale i Mojżesz i Aaron są na skraju upadku. Ta Księga mogłaby się nazywać Księgą Knanejską!!!! Ale zamiast triumfującego, krótkiego, marszu do Kanaanu, Księga opisuje przedłużający się czas, czas letargu, podczas którego nie ma rozwoju, tylko statyczna włóczęga.

Przez dwa tysiące lat Żydzi byli Żydami na pustyni – „Bamidbar”. Tułali się. Starali się zadbać o nasz płomień, aż od nowa rozpoczniemy nasz marsz. Potem przyszedł świecki Żyd i zaproponował coś, co się innym tylko marzyło: „ Czemu nie rozpoczniemy ponownie naszego marszu?”. Sto z kawałkiem lat później już nie jesteśmy w Bamidbar ani w Dwarim, ani nawet Żydami z czasów Jezuego. Osadzamy naszą ziemię, budujemy społeczeństwo, rozwijamy ramy religijne i zmierzamy ku kolejnemu krokowi.

Czy już dotarliśmy? Jeszcze nie, ale jesteśmy na dobrej drodze, a nasi pradziadkowie na pewno nam zazdroszczą.

Musimy uczyć się na naszych błędach z dalekiej przeszłości, aby ich nie powtarzać. Niech nieszczęsna Księga Bamidbar będzie dla nas stałym przypomnieniem, że musimy ciągle odbudowywać, przedefiniowywać, a nawet zmieniać siebie, powrócić do Kanaanu i przywrócić tematyczną jedność Tory poprzez głoszenie, że Ziemia Izraela jest naczelną rzeczą w naszej świadomości.

Z pomocą pionierskiej pracy Herzla oraz Ben Guriona wypełniliśmy tę ziemię ludem Bożym, dążąc do jedności i do przywrócenia naszej żydowskiej tożsamości religijnej.

Módlmy się o to, aby nasza podróż nadal osiągała poziom Judaizmu Samuela, Dawida i Salomona (Szlomo) i abyśmy odbudowali dom Boży – Świątynię i powrócili do naszej wspaniałej misji świadczenia o istnieniu Boga Jedynego.

Szabat Szalom

Rabin Avi Baumol

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl